17 672 läst · 84 svar
18k läst
84 svar
Vad har ni hittat för spännande när ni grävt i trädgården?
Sommarens fynd. Massor av glas- och porslinsskärvor, spik och beslag. Förmodligen har man eldat en del av byggavfallet på femtitalet när huset byggdes.
Det som undkommit soptippen är ett par gamla kapsyler, en bit av en butelj, en hästsko, en kedja, en bit gängstål med två muttrar, en märla en knapp och en okänd medaljong/mynt.
Att få en hästsko i spaden betyder tur, så den behåller jag och kapsylerna från mejeriet och ångbryggeriet var ju rolig lokalhistoria.
Men medaljen/myntet eller vad det nu är är väl mest intressant, kanske en antik förmögenhet som belöning för sommarens svett?
Jag tror jag behöver hjälp att identifiera artefakten. Byter den mot en modern sportbil eller liknande om någon är spekulant .
Det som undkommit soptippen är ett par gamla kapsyler, en bit av en butelj, en hästsko, en kedja, en bit gängstål med två muttrar, en märla en knapp och en okänd medaljong/mynt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att få en hästsko i spaden betyder tur, så den behåller jag och kapsylerna från mejeriet och ångbryggeriet var ju rolig lokalhistoria.
Men medaljen/myntet eller vad det nu är är väl mest intressant, kanske en antik förmögenhet som belöning för sommarens svett?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tror jag behöver hjälp att identifiera artefakten. Byter den mot en modern sportbil eller liknande om någon är spekulant .
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Jag blev verkligen nyfiken på det där som liknar ett mynt, kan du tyda något om vad det står?
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Tyckte det där var skithäftigt, skulle vara så häftigt att veta vad det är för något.
Husägare
· Sörmland
· 1 453 inlägg
Du får göra rent den på nått sätt och posta igen, är för nyfiken
Jag skulle tippa på att det är ett gammalt engelskt mynt från 16/1700 - talet där det nästan ser ut att stå "jubileum" tror jag det står gulielmus (ser ut som GVLIELMVS med deras bokstäver) alltså "william" med dagens språk..BigR skrev:
Mvh - ingen myntexpert men såg något program med såna mynt på tv och tycker detta "ser likadant ut"
Medlem
· Sverige
· 5 224 inlägg
Tyvärr inte några spännande fynd från forntid utan bara knepiga prylar från när kåken byggdes för ca 50 år sedan och kanske något decennium framåt från dess. Tre nedgrävda oljefat som det verkar, i bortre änden av vår tomt. Kanske var det allmän praxis på 70-talet att man gjorde så... tänker BT Kemi i Teckomatorp osv . Men har någon en idé om vad syftet kan ha varit? Känns en smula konstigt att gräva ner oljefat på sin egen tomt.
Hur som haver, tunnorna verkar vara fyllda med jord och två av tre tunnor var i princip upprostande. Den mittre tunnan som vi ser här i klippet var mer seglivad och väldigt besvärlig att avlägsna.
Varför gräver vi alls kan man undra. Svar: vi gräver ett 50 x 50 cm dike för en häck i tomtgränsen och då stötte vi på detta som ett jäkligt ovälkommet bekymmer....
Nåja, det mesta av det andra är upprostat så inga enorma bekymmer men... irriterande och tidsödande extra arbete.
Hur som haver, tunnorna verkar vara fyllda med jord och två av tre tunnor var i princip upprostande. Den mittre tunnan som vi ser här i klippet var mer seglivad och väldigt besvärlig att avlägsna.
Varför gräver vi alls kan man undra. Svar: vi gräver ett 50 x 50 cm dike för en häck i tomtgränsen och då stötte vi på detta som ett jäkligt ovälkommet bekymmer....
Nåja, det mesta av det andra är upprostat så inga enorma bekymmer men... irriterande och tidsödande extra arbete.
Redigerat:
Står det inte "SANS" efter också?Violina skrev:Jag skulle tippa på att det är ett gammalt engelskt mynt från 16/1700 - talet där det nästan ser ut att stå "jubileum" tror jag det står gulielmus (ser ut som GVLIELMVS med deras bokstäver) alltså "william" med dagens språk..
Mvh - ingen myntexpert men såg något program med såna mynt på tv och tycker detta "ser likadant ut"