För några år sedan hittade vi ett par huggna stenar som funkade som halvnedgrävda trappsteg i en slänt i gräsmattan. Robotgräsklipparen hatade dem, så vi grävde upp dem och använde en till ett solur och ett annat till ett fågelbad. Eller det gör vi inte, då vi inte hittat något fågelbad som passar ihop med soluret än. Tips mottages gärna.

Ett barn som når efter ett solur monterat på en stor stenhuggen pelare på en gräsmatta med höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske inte duger som fynd i den här tråden, då vi sett dem sedan vi flyttade in. Men nu hittade vi ett antal stenar till i ogräset och några nedgrävda. De borde duga tycker jag.

Huggna stenar delvis täckta av gröna växter och gräs i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Runt 200 kg styck var det inget man tog över axeln direkt. Så det blev till att bygga en släde av spill och ringa ett par kompisar.

Huggen sten på en improviserad träsläde i gräsmatta, redo för att förflyttas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite slit och släp har de idag fått sina nya platser och ska användas som stolpar till en ny farstukvist.

Två vertikala huggna stenar på ett stenlagt golv, troligen återanvända som stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu gäller det bara att hitta på något kul med resten. Jag har inte rotat för djupt, men det finns åtminstone åtta stenar till i lite olika längder att släpa hem. Vad de varit till har jag ingen aning om. Det har varit diverse bebyggelser här sedan åtminstone 1700-talet.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Hittade en halv liten spade under vårt gamla skjul. Antingen planteringsspade eller en liten barnspade. Skulle vilja göra nåt med den, men vad...? Hand håller en rostig, brutet spadskaft mot en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
En bakelitlur låg högst upp på listan tills vi hittade den här gamla brandsläckaren. Drivningen var tydligen svavelsyra! Troligen/förhoppningsvis är syrapatronen spräckt för länge sen. Gammal, rostig brandsläckare på marken omgiven av gräs och småväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
1976-78 ngn gång bodde jag som liten i Visby bredvid ICA signalen. En gammal handelsträdgård. På tomten fanns en jättestubbe som min styvfar ville få bort.
Efter friläggning så försökte de dra bort den med traktor men då började grannens skjul röra på sig så det avbröts.
Efter mycket sågande och bökande kom stubben bort och under hittade vi ngt som såg ut som en tesked karvad i ben eller ngt annat hårt. Inte troligt då sked inte fanns på den tiden man slöjdade i ben. Men vad var det? ? Morsan har kvar den då man på den tiden inte vågade säga ngt om "fornfynd" om man bodde på Gotland.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Kanske inte spännande men hittade 65st stenar som väger 18kg/st när jag dränerande en sida av garaget....

Stapel med 65 tunga stenar på 18kg vardera lastade på ett släpvagn vid soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Jag hittade 2 bilbatterier nedgrävda bakom huset. Kakel från utslängda kakelugnar dyker också upp, fint fyllnadsmaterial :thinking:

Vid sommarstugan hittade jag markkabeln för el, trodde tyvärr att det var en rot.... Brorsan gjorde samma sak med sitt vattenrör för ett par veckor sedan, hackade med spaden på en jobbig rot som sen blev fontän :rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Man har ju hört talas om skrönor där folk hittat hela bilar nergrävda i marken, mitt bidrag är denna tingest.

Det började med att fräsgubben var på plats idag och fräste några stubbar åt mig. Mitt i allt så stannade han upp och började bända upp något spektakel ur jorden. Fram kommer ett långt metallstycke med böjda hörn. Önskvärt hade ju varit en spännande vikingagrav, men efter lite letande på internet så tror jag det är en stötfångare från en gammal Ford.

158cm läng och låg ca 10cm ner i jorden bredvid stubben.

Rostig böjd metallstång, troligen en gammal stötfångare från en Ford, upphittad i marken vid stubbfräsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Långt böjt metallstycke, liknande en gammal stötfångare, uppbänt ur marken bredvid gräs och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostigt, böjt metallstycke som liknar en gammal stötfångare, ligger på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Gissningsvis så är det denna fast i mindre kromat utförande, Ford Model 48, tillverkad 1935 och framåt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_48

Röd Ford Model 48 cabriolet från 1935 med öppet sufflett och kromad stötfångare, visad på ett bilshow.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Kan bidra med komplett cykel. Ett järnrör stack upp några cm i gräsmattan, det var styret, hela cykeln låg på sidan begravd så bara lite av styret stack upp. Det koatade mig en kniv på gräsklipparen och några timmars jobb.
Att jag senare hittade massor med järnskrot och flera årsförbrukningar av öppnade konservburkar var mindre spännande, det låg åtminstone under en skräphög.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tyvärr inget så spännande som en bil....vilken grej att hitta. (y)

Men jag hittade den här på min Mors gård, typisk bronsålder...;) En stor flintavskrapa från bronsåldern som ligger på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hos mig själv var det mest spännande när jag satte spaden i inkommande elmatning som låg 10 cm ner i marken...( Kabeln höll, men har bara vågat gräva med trubbig spade därefter. ;)
 
Grävde in bergvärme. Hittat mycket glasflaskor.
 
Tja, vad har jag inte hittat nedgrävt... Diverse järnskrot, cykeldelar, massa krossat glas, gamla batterier i plastpåsar, fotoalbum, kläder, ett oljefat mm mm. Listan kan göras lång.

Har tyvärr inte några bilder, men jag hittade en märklig tingest som jag har sparat. Ska se om jag kan hitta den och ta en bild..
 
Krilleman
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag länkar till min egen tråd ;)
[länk]
Ha ha, den har jag missat helt! :p:cool::cool:

@Marlen Eskilsson kanske kan sammanfoga trådarna?!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Slog ihop trådarna!
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Dotterns "arkeologiska" fynd i koloniträdgården. Kolonin är från tidigt trettiotal. De flesta skärvor har identifierats. Gamla keramikskärvor och föremål från 1930-talet upplagda på ett rutigt tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kingesson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.