H Harald Blåtumme skrev:
Tyvärr inte några spännande fynd från forntid utan bara knepiga prylar från när kåken byggdes för ca 50 år sedan och kanske något decennium framåt från dess. Tre nedgrävda oljefat som det verkar, i bortre änden av vår tomt. Kanske var det allmän praxis på 70-talet att man gjorde så... tänker BT Kemi i Teckomatorp osv :). Men har någon en idé om vad syftet kan ha varit? Känns en smula konstigt att gräva ner oljefat på sin egen tomt.

Hur som haver, tunnorna verkar vara fyllda med jord och två av tre tunnor var i princip upprostande. Den mittre tunnan som vi ser här i klippet var mer seglivad och väldigt besvärlig att avlägsna.

Varför gräver vi alls kan man undra. Svar: vi gräver ett 50 x 50 cm dike för en häck i tomtgränsen och då stötte vi på detta som ett jäkligt ovälkommet bekymmer....

Nåja, det mesta av det andra är upprostat så inga enorma bekymmer men... irriterande och tidsödande extra arbete.

[video]
Man kan nog ha grävt ner dem och haft och eldat i?
 
Violina Violina skrev:
Man kan nog ha grävt ner dem och haft och eldat i?
Det är ett mysterium helt klart. Ligger i typ tomtens absolut bortersta hörn. Kollat med min radioaktivitetsmätare men det är inget dylikt i alla fall. Kemiskt avfall, tror inte det. I dagsläget är det typ vanlig jord som fyller tunnorna.

Kanske man lagrat regnvatten i tunnorna en gång i tiden?
 
Slumdog Slumdog skrev:
En oöppnad burk suratrömming kom fram när jag la ner vatten PEM32-slang
Öppna den och ät. Eftersom den är rutten från början så tror jag inte det finns något bäst-före-datum :p
 
  • Gilla
  • Haha
Vincent Poulsen och 2 till
  • Laddar…
Regnvattenförråd, eller eldat i.
 
Fulkemisten
L lordi skrev:
Öppna den och ät. Eftersom den är rutten från början så tror jag inte det finns något bäst-före-datum :p
Långt ifrån rutten. Jäst är vad den är.
 
  • Haha
Fotografen
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Långt ifrån rutten. Jäst är vad den är.
Jo jag vet. Skulle bara se om jag kunde reta upp några entusiaster :D. Men den borde bli bättre med åren då. Jag vet att en del suktar efter de där burkarna som börjat svälla ordentligt. Gärna då från förra året.
 
Bor i en kåk på landetmed tidigare jordbruk. Byggt 1935. Vad har man hittat:
Delar från en gammal kälke, en kylare till någon gammal bil, gamla avgassystem, bilfjädrar, bilfälgar, gamla grytor, en Radio från 50-talet(nedgrävd bakom en mur) gamla konserver, kanyler, pillerburkar, glas, porslin, tegel, skor, oidentifierbara metallbitar, hönsnät, kostängsel, elstolpar, takplåt, en tvättgryta från 30-40-tal. Man hittar något nytt varje år.
 
  • Gilla
M.D.
  • Laddar…
[QUOTE="Fulkemisten, post: 3840681, member: 172014" Förr i världen var man dum i huvudet nåt så jävulskt och trodde att om skräpet inte syns så finns det inte...[/QUOTE]

Så är det. Som i filmen nedan. Man ska göra hål i ölburkarna och fylla skräpet med sten så sjunker de fortare.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
BigR
B blatummen skrev:
Jag tycker det ser ut som en
FRANCE 1710 REPUBLIQUE SANS SOUCI COIN/MEDAL se bild på tex
[länk]
Japp, där har vi det nog :). Bra detetektivarbete (y).

Diametern stämmer. Någon har förmodligen smält fast den på något och totalvikten är nu ca 40g istf dryga 15.

Jag kan fortfarande tänka mig byta bort den, men accepterar nu även äldre sportbilar, herrgårdsvagnar, cyklar, skottkärror eller andra förslag :rofl:.
 
Redigerat:
  • Haha
yonna
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Tyvärr inte några spännande fynd från forntid utan bara knepiga prylar från när kåken byggdes för ca 50 år sedan och kanske något decennium framåt från dess. Tre nedgrävda oljefat som det verkar, i bortre änden av vår tomt. Kanske var det allmän praxis på 70-talet att man gjorde så... tänker BT Kemi i Teckomatorp osv :). Men har någon en idé om vad syftet kan ha varit? Känns en smula konstigt att gräva ner oljefat på sin egen tomt.

Hur som haver, tunnorna verkar vara fyllda med jord och två av tre tunnor var i princip upprostande. Den mittre tunnan som vi ser här i klippet var mer seglivad och väldigt besvärlig att avlägsna.

Varför gräver vi alls kan man undra. Svar: vi gräver ett 50 x 50 cm dike för en häck i tomtgränsen och då stötte vi på detta som ett jäkligt ovälkommet bekymmer....

Nåja, det mesta av det andra är upprostat så inga enorma bekymmer men... irriterande och tidsödande extra arbete.

[video]
Just tidsödande och extraarbete är ju annars något jag alltid drabbas av när jag gräver på min tomt. Ibland är stenarna inte större än att man får upp den med spedd och ett knippe brädbitar som man lägger under, men ofta är de så stora att jag får ta fram spräckkilarna och ta bort toppen på dem.

Jag har fortfarande lite stenar både här och där på tomten som jag grävt upp, men ännu inte spräckt så att jag blir av med dem. De största som jag spräckt på plats syns dock inte (längre).

Hittills i sommar så har jag spräckt drygt tio stenar. Förra sommaren något färre, och sommaren innan det närmare tjugo.

Man kan dock konstatera att det blir färre och färre trots att man hittar nya hela tiden.

Och varför hittar jag då så mycket stenar? När jag planar till tomten för att kunna få allt mer av den klippt av robotklipparen så upptäcker jag att varannan bula i gräsmattan eller i ytterkanten av tomten döljer en sten i hundrakilosklassen, eller större.

Tidigare ägare tog aldrig bort stenarna innan de fyllde ut...
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Halva tomten är markerad som nåt slags fornfynd. Väntar med spänning på vad som ska dyka upp :surprised:
Karta från Fornsök med markerat område indicerande potentiellt fornfynd på en tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L lordi skrev:
Öppna den och ät. Eftersom den är rutten från början så tror jag inte det finns något bäst-före-datum :p
Det var ett fåtal minimala rosthål i burken så den var lättare än när den var ny. Viftade man med burken så skallrade det lite om den samt att man kände lite dålig lukt.

Det får nog bli en ny burk i så fall.
Det är ju tid för det nu, tunnbrödsrulle med mandelpotatis, lök, surströmming mm är kalas det
Fast är man inte uppvuxen m det så är det skrämmande och vem kan påstå att det luktar gott.
 
Rostig, dolkliknande metallföremål bredvid en tumstock på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig metallföremål som liknar ett handtag, står på marmorbänk i svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna grävde jag upp när jag grävde ner en buske där vi bodde tidigare.
Är väl säkert Nån grej till en maskin, men den liknar iaf handtaget till en dolk eller nåt. Men den är för liten för det.

Bilden där sen står är lite mörk, men det ser ut att ha suttit något där som gått av.
 
Ser ut som en skruv med en mutter. Kanske till infästningen av en flaggstång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.