Haki i all ära, men är inte en Yanmar, tex. 17sv betydligt bättre ;)

Betydligt roligare, men lite klent för denna sten tror jag. Men du har ändå rätt. Jag borde köpa en. Den behövs ju faktiskt nu.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det är en kollega till Slartibastfast.
Slartibartfast var det.

Ännu inget Nobelpris till Douglas Adams.
Kommer det i år månntro :rolleyes:

(Och ett postumt till Astrid Lindgren (y) )

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Ja, slant visst lite på tangentbordet där :). Men herr Slartibartfast var väl designer av kustlinjer? Så MathiasS stenar och deras placering borde någon annan ligga bakom.

Mikael_L
Det har väl varit landhöjning?

Bor man så här fashionabelt på östersjökusten så har jag ju haft strandtomt vid något tillfälle sedan isen försvann så det är ju inte omöjligt att Slarti har ett finger med i spelet.

trattalask
Säg det inte för högt bara, då lär du får högre taxeringsvärde...

Planen att dra upp stenen med bilen verkade bra även när jag sovit på saken. Annars är det ju denna typ av tilltag som brukar sluta med flygande projektiler och krashade bilar.

Men, med lågväxel i drog vi lätt upp stenen utan att röra gaspedalen.....björnstark.

Stor sten monterad på en eu-pall som vinschas upp på ett släp med rör och plankor som hjälpmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor sten fastspänd med spännband, ligger på plankor och rör nära en mur som en del av ett byggprojekt.
Skapa konto

Bil som drar upp stor sten på en plankramp ansluten till släpvagn, med diverse verktyg i bagageutrymmet.
Skapa konto

Sedan var problemet att få upp eländet på släpet. Det kändes som en bra ide att först lägga den på en eu-pall, både för att den då är lätt att manövrera på släpet och att den inte slirar runt så mycket på väg upp.

Med hjälp av ett par rör och plankor gick det finemang att vinscha upp hela paketet, faktum är att det även gick bra att putta på med ett spett och handkraft, så lätt rullade det.

Stor sten på en europapall med remmar, omgiven av plankor och rör, redo för transport.
Skapa konto

Tomt släp med spännband och arbetsredskap, förberett för lastning av tungt objekt.
Skapa konto

Med pallen väl på släpet var det enkelt att ta det sista med pall-lyften.

Stor sten fastspänd på en EU-pall i ett släp med använda plankor och rör i bakgrunden.
Skapa konto

Av släpet blir ett nytt äventyr, men jag har en plan..... (och rören på bilden nedan som jag inte kan radera hör inte till den planen...)

• Två metallrör och ett par träplankor liggande på en grusig mark, använda för att vinscha upp en sten.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Sedär. Full valuta för både Jeepen och 3-tons-släpet. (y)

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Men ärligt talat MathiasS, den kunde du väl tagit ett stadigt grepp om och lyft upp ;) Du vill bara visa oss andra som inte är lika starka hur man också kan göra. Eller hur?

Mikael_L
Mest av allt tycker jag nog att MathiasS försatt en gyllene chans att köpa en 2tons minigrävare.
Eller åtminstone en fin blå 45J bilningshammare från Bosch. :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Skulle kunnat såga stenen och sälja som två gravstenar ;)

-RB- skrev:
Men ärligt talat MathiasS, den kunde du väl tagit ett stadigt grepp om och lyft upp ;) Du vill bara visa oss andra som inte är lika starka hur man också kan göra. Eller hur?
Jag knuffade faktiskt upp den på släpet, en bit, men tog inte kort på det för man vill ju inte skryta för mycket.

Och MickeL, ja nu sitter jag och googlar minigrävare på blocket igen....fan att man inte köpte en för tio år sedan.

• Gilla
Skooda och 3 till
  • Laddar…
Fixade till sista spotten på ytterbelysningen och satte upp två vägguttag med :)

Ytterbelysning inriktad på husfasad med entré och stig, nyinstallerade vägguttag ej synliga i mörkret.
Skapa konto

• Gilla
iSnobben och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.