4 357 683 läst · 32 063 svar
4358k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Fått kaklat i köket av en bekant som är plattsättare. Helt underbart med folk i omgivningen som är bra på det man inte vill göra själv!
Och medans han pysslade på med det gav vi oss i kast med trappräcket. Nu är det "bara" fogning och slutstrykning kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och medans han pysslade på med det gav vi oss i kast med trappräcket. Nu är det "bara" fogning och slutstrykning kvar.
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Altanbygget fortsätter.
Idag förberedde jag för frisen som blir 2 brädor. Sen blev det stolpar och dom blev faktiskt väldigt stadiga trots att räcket inte är monterat.
Påbörjade trallen också! Så nu börjar det ta sig..
Kortsidan närmast blir helt öppen för där ska det bli trappa
Idag förberedde jag för frisen som blir 2 brädor. Sen blev det stolpar och dom blev faktiskt väldigt stadiga trots att räcket inte är monterat.
Påbörjade trallen också! Så nu börjar det ta sig..
Kortsidan närmast blir helt öppen för där ska det bli trappa
Logga in
Skapa konto
Inte mitt hus men väl svärfars garage i stugan.
Kom hem 02 inatt efter öl och pizza med vänner.
7:45 ringde klockan och 9:40 blev vi ur bilen i stugan, 10:40 var plåten på ena sidan lagd, förutom den smala remsa som ska nibblas till längst ut, efter ytterligare en timme var andra sidan klar, och vi blev bjudna på lunch, därefter hem till egna pool-projektet... :x
Somnar nog ovaggad ikväll...
Kom hem 02 inatt efter öl och pizza med vänner.
7:45 ringde klockan och 9:40 blev vi ur bilen i stugan, 10:40 var plåten på ena sidan lagd, förutom den smala remsa som ska nibblas till längst ut, efter ytterligare en timme var andra sidan klar, och vi blev bjudna på lunch, därefter hem till egna pool-projektet... :x
Logga in
Skapa konto
Somnar nog ovaggad ikväll...
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Har skruvat trall hela dagen och nu är jag färdig sånär som på en frisbräda kvar.
Men tråkigt nog hamnade trallen lite långt ut på överhänget och det jävlades när jag jackade ur för stolparna. Svaret fick jag när jag mätte trallens bredd... 125mm och jag har ju mätt in alla reglar för 120 trall. Nybörjarmisstag eller brukar det vara så?
Hursomhelst är allt tight som fasen och torkar förhoppningsvis isär till perfekta springor
Men tråkigt nog hamnade trallen lite långt ut på överhänget och det jävlades när jag jackade ur för stolparna. Svaret fick jag när jag mätte trallens bredd... 125mm och jag har ju mätt in alla reglar för 120 trall. Nybörjarmisstag eller brukar det vara så?
Hursomhelst är allt tight som fasen och torkar förhoppningsvis isär till perfekta springor
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverar fönster. Efter att ha studerat förra årets renoverade fönster ( se bild) så åkte jag till färgaffären och frågade "Finns det verkligen inte oljefärg till fönster ??" Jo, och så fiskade han fram en burk som stod längs ner lite bakom. Det verkar nästan som dom skäms lite över att sälja oljefärg i dagens hysteri med vattenfärger.
Helt underbart att få måla med oljefärg igen, man kan rulla en liten rund pensel utmed kittet och få med sig färg som flyter ut nån mm el 2 på glaset. Bågen är bara att blaska på, sen kan man dra hela längden med penseln efteråt för att få fin yta, och färgen flyter ut.
Bilden: Kittat och målat enligt konstens alla regler för ett år sen. Färgen (Vattenbaserad) lossnar från glaset, regnvatten blir troligtvis liggande så kittet spricker. Jag har målat fönster till och från under 25 år och aldrig varit med om nått liknande.
Helt underbart att få måla med oljefärg igen, man kan rulla en liten rund pensel utmed kittet och få med sig färg som flyter ut nån mm el 2 på glaset. Bågen är bara att blaska på, sen kan man dra hela längden med penseln efteråt för att få fin yta, och färgen flyter ut.
Bilden: Kittat och målat enligt konstens alla regler för ett år sen. Färgen (Vattenbaserad) lossnar från glaset, regnvatten blir troligtvis liggande så kittet spricker. Jag har målat fönster till och från under 25 år och aldrig varit med om nått liknande.
Logga in
Skapa konto
Nätverksbyggande går framåt, blivit massa rördragning. Konstaterade idag att det är TRÅNGT att få plats med 2 st Cat6kablar och 1 st antennsladd i 1 st 20mm plica... Det gick, men det tog nog över en timme trots att det bara handlade om upp till taknivå, över en portal och sen upp igen till andra våningen.. Fy vale (och nej inga snäva svängar här då hade det inte gått). Hade tänkt lägga fler rör men fick fysiskt inte plats med fler över smalaste stället eftersom det andra röret som får plats åtgår till högtalarkablar.
Men sisådär 20 hål senare börjar det arta sig Fortfarande en del kvar men det absolut värsta är gjort och första omgången spackel på det som är klart är redan på plats
(Bilder glömde jag såklart eftersom det var tungt att dra när man var ensam så jag sprang upp och ner för trappen säkert 40 gånger i timmen, enda gången mobilen åkte fram var när jag behövde ficklampa akut... Nu vet jag dock hur en katt måste känna sig efter en långpromenad, trampdynorna ömmar av allt trapprännande barfota:S)
Det komiska är att jag drog sönder dragfjädern när jag senare skulle dra bara två cat6kablar i ett eget lika stort rör till ett annat rum med enklare dragning...........
Men sisådär 20 hål senare börjar det arta sig Fortfarande en del kvar men det absolut värsta är gjort och första omgången spackel på det som är klart är redan på plats
(Bilder glömde jag såklart eftersom det var tungt att dra när man var ensam så jag sprang upp och ner för trappen säkert 40 gånger i timmen, enda gången mobilen åkte fram var när jag behövde ficklampa akut... Nu vet jag dock hur en katt måste känna sig efter en långpromenad, trampdynorna ömmar av allt trapprännande barfota:S)
Det komiska är att jag drog sönder dragfjädern när jag senare skulle dra bara två cat6kablar i ett eget lika stort rör till ett annat rum med enklare dragning...........
Idag har jag dragit om elen i ytterväggen. Snart kan man slänga in isoleringen och bygga igen. Skulle ha ett uttag i köket där vi har stavmosaik. Det tog nästan 30min att komma igenom med julas budget kakel-hålsåg. Stenhårt. Hade jag använt hålsågen till vinkelslipen hade det tagit 10 sekunder men då hade jag haft en skogstokig fru som tvingat mig städa i 3 timmar efteråt .
Logga in
Skapa konto
Kom hem två timmar efter århundratets hagelstorm, tomten var full med hagel på dryga två cm. Gick runt lite och konstaterade skadorna, blommor och träd hade fått en del stryk, stuprören var fulla av is, men inget allvarligare vad jag kunde se.
Faktum är att altanen fortfarande är täckt av någon cm hagel nu 7-8 timmar efteråt.
Logga in
Skapa konto
Faktum är att altanen fortfarande är täckt av någon cm hagel nu 7-8 timmar efteråt.