Mikael_L
De bäst fungerande listorna jag gjort åt mig själv har varit då jag ansträngt mig för att listan ska vara full med oerhört snabbt utförda tydligt avgränsade saker.
Och då är alltså knepet att lite större saker ska redan i listan delas upp i små delar.

Detta är alltså lite knepigt då det gäller huset. Det går lättare att skriva "Ring det och det samtalet", "lämna klädpåsen med urvuxna barnkläder till Olof", "köp skosnöre 80cm svart", osv.

Men visst borde det gå att applicera på huset också?

Istället för att i listan skriva "Måla hallen"
Så skriver man typ.
"välj ut färg"
Köp färg, pensel, roller
Maskera
Slipa
Måla

osv ...

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Ja, precis! Det som är fördelen med att dela upp det på det sättet är ju att man håller motivationen uppe, för det är jäkligt skön känsla när man kan bocka av :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Blir väl en helvetes lång lista?

Och kräver mycket skrivbordsarbete.
För tänk om de olika delmomenten skrivs fel ordning i hastigheten.
"välj ut färg"
Måla
Slipa
Köp färg, pensel, roller
Maskera

:p

Jo där finns hundratals med mindre projekt som skall tas tag i. Jag får med fina listor från min blivande hustru med saker som skall göras. Men jag vill göra det som är kul ;)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Typ sådana?
Har hela telefonen full :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Johan- och 1 till
  • Laddar…
Vad vill du göra då?
Det är väl det roligaste som finns att snickra :)

Men du kanske hellre vill stänga dörren, dra ner rullgardinen och...
Vågar inte skriva mer på en sådan här familjesajt :surprised:

Mikael_L
Ramnemark skrev:
Typ sådana?
Har hela telefonen full :)

[bild]
Ha som mål att bocka av en punkt om dagen, så ska du se vad det rasar iväg ifrån listan. :)

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Jag har känner folk som haft som vana sedan små
göra oerhört utförliga listor för hela dagen

vakna
stänga av väckaklockan
gå upp
klä på dig
osv

och som nått så långt man kan nå typ :) ... .

PS. Glöm inte att andas :) ... .

Redigerat:
Helt enig med dig att det roligaste är att snickra. Jag får mer lappar där de står "va en vitvarureparatör, laga kylen. byt batteri i larmet, programmera om larmet, ta in mer ved" ;) (min tolkning). Min lista jag har i telefonen blir alltid gjord för det är kul. Fast "spruta grön-fri på taket" är nog lite fel årstid :)

Redigerat:
Jag får bara förtydliga. Mina listor = kul
Sambos listor = Mindre kul *host*
:)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
P
Ramnemark skrev:
Jag får bara förtydliga. Mina listor = kul
Sambos listor = Mindre kul *host*
:)
Hm så listorna sambon skriver till dig är kul medan listorna du skriver till sambon är mindre kul?

Det enda jag gjort som varit nästan husrelaterat idag är att ta en massa foton på några tvingar... Visst ja, jag har fyllt på min kvartslista (saker som tar mindre än en kvart) med ett par saker.

• Spika fast listen vid utbyggnaden
  • Ringa sotaren och (beställa tid) för att diskutera kaminplacering och installation

Den dagen jag vågar skriva listor till min sambo..... :eek:

• Gilla
fgo
  • Laddar…
Förra året var något av ett mellanår för mig. Av vissa skäl blev inte mycket gjort.
Men jag byggde två mellanväggar, en i garaget och en i stallet.
Det var ju faktiskt ett mellanår :)

Det blir nog en mellanvägg i år också, uppe på vinden.
Så gästrummet blir avskilt, inte bara av en tunn presenning à la Japan, utan av en rejäl brädvägg :)

Det är punkt 20 på min Att Göra-lista. Man får hoppa lite hit och dit.
Punkt 1, 2, 5, 6, 14 och 18 är i alla fall klara. Inte så dåligt ändå :wow:

Tyvärr behöver listan fyllas på med åtminstone 50 punkter till :p

S
Jag fick en lista förra veckan, så jag gjorde några punkter och bockade av dem. Sen började jag göra lite annat som byta tätlister på dörrar och fönster från min lista, i huvudet. 😀

Idag fick två fönster nya tätningslister och jag sågade till hyllplan från den andra listan.

Kollade också temperaturen i frysboxen. -6 grader. Inte konstigt glassen varit mjuk...

U
Rev upp plastmattan med tillhörande spånskivor i köket och ett sovrum. Målade sovrumsgolvet. Imorgon blir det ett till lager färg i sovrummet och ett eller två lager i köket. Får se hur långt färgen räcker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.