Sotat skorstenen och pannan.... Ska bara låta temperaturen gå ner i pannan så jag kan ställa in brännaren också! :) Årets storstädning av pelletsanläggningen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Satt nya tätningslister i alla garagefönster , bytt ut ett missfärgat doslock samt målat ett ventilationslock som har blivit missfärgat av ålder.
 
holmberg87 skrev:
Äntligen har jag kommit igång med att sätta panel invändigt. Allt är hemsågat och sponten frästes igår:) Känns lite extra mysigt att kunna göra allt från grunden:) Panelen är betsad, sen rev jag socklar och mätta upp vart reglarna fanns.

Håll tillgodo med bilderna[bild][bild][bild][bild][bild]

En fråga till er mer kunniga; Sista bilden, hade köpt distansringar till eldosorna men det blev jävel att få dit dom, fattade inte hur dom skulle skruvas för det enda hål de gick skruva i skulle stålramen på bilden fästas i...
Hursom tog jag extra långa skruvar och fäste i befintliga dosan vilket betyder att det är lite mellanrum ca 20mm som panelen där det inte är en plastring.
Är detta okej? Eller måste det vara en plastring där?
Du sätter väl bara ringen med samma skruv som brytaren/uttaget sitter med?
Så har jag gjort iaf.
 
hantverkare1 skrev:
Du sätter väl bara ringen med samma skruv som brytaren/uttaget sitter med?
Så har jag gjort iaf.
När man köper en "sats" distansringar följer det med längre skruv som man kan använda om de befintliga blir för korta.

De heter 'påbyggnadsring' hus Jula
 
Felsökt pelletsbrännaren, troligtvis elektronikboxen som gett upp, tur det inte va mitt i vintern....
Burit in trädgårdsmöblerna och klippt gräsmattan för sista gången...(hoppas jag).
 
Svurit så in i helve.. över dess förbann... tapeter som lever sitt eget jäv.. liv, kastat dem i golvet, inte blev det lättare för det, skönt känndes det iaf, kvar till en annan dag får de små rullarna vara, funderade starkt på att elda upp ski... men kom på att det inte är bra för miljön att elda färg (och plånboken). Så jag satte mig ner framför datorn istället för att läsa om andras små problem, känner mig genast bättre, har det nog ganska bra ändock! # suck!
Men annars är allt bra! Ogillar bara tapeter! Rent utav, verkligen H A T A R att tapetsera, är annars en väldigt lugn hantverkare, men när tapeter korsar min väg blir jag som förbytt!
Någon som är bra på att tapetsera som vill ha en snickare istället? :surprised:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Pagno skrev:
Svurit så in i helve.. över dess förbann... tapeter som lever sitt eget jäv.. liv, kastat dem i golvet, inte blev det lättare för det, skönt känndes det iaf, kvar till en annan dag får de små rullarna vara, funderade starkt på att elda upp ski... men kom på att det inte är bra för miljön att elda färg (och plånboken). Så jag satte mig ner framför datorn istället för att läsa om andras små problem, känner mig genast bättre, har det nog ganska bra ändock! # suck!
Men annars är allt bra! Ogillar bara tapeter! Rent utav, verkligen H A T A R att tapetsera, är annars en väldigt lugn hantverkare, men när tapeter korsar min väg blir jag som förbytt!
Någon som är bra på att tapetsera som vill ha en snickare istället? :surprised:
Usch, jag såg mig själv i din beskrivning....exakt så känner jag oxå för tapeter och målarfärg :surprised:
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Du sätter väl bara ringen med samma skruv som brytaren/uttaget sitter med?
Så har jag gjort iaf.
Ja just det, tänkte nog inte riktigt smart där hehe. Jag tänkte mig att ringen skulle skruvas fast först i dosan och sedan skruva uttaget i ringen.
Ja man får väl göra om och göra rätt imorgon då... Inte så mycket jobb att ändra iaf!
 
Mikael_L
Idag har jag målat den sista biten av takfoten (underifrån!) på garaget.
Bra där!, såhär 6 år efter stommen började resas. :surprised:
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
...men kom på att det inte är bra för miljön att elda färg (och plånboken)...
Elda absolut inte upp plånboken :mad:

Även om den råkar vara ekologisk och du har klimatkompenserat och allt det där.


Skrivfel:
ekonomisk -> ekologisk
 
Redigerat:
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
D09
KnockOnWood skrev:
Hoppas att du sparar några av de fina träden till nästa generation!
Jadå, dom kommer att få träden kluvna och klara 😇
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Dag två i projekt: Klä in betongtrappa med trä. Jäklar vad tid det tar. Mäta mäta mäta, såga, skruva. Mäta mäta mäta. Varför började jag inte med det här tidigare i år? Nu är det ju mörkt vid 19....
 
Tillverkat takkupa med hammare och knäbockning. Montering imorgon.
 
Mikael_L skrev:
Idag har jag målat den sista biten av takfoten (underifrån!) på garaget.
Bra där!, såhär 6 år efter stommen började resas. :surprised:
Väl så. Du bor ju i alla fall i huset.

Jag känner en kuf som har börjat renovera/måla om ytterpanelen på huset nu i höst.
Han har inte flyttat in än, för huset är inte färdigt.
Han är ingen demidekkare, om man säger så :)

(Demidekkare = Målar gärna. Men inte så ofta)
 
Igår kl. 0730 medan jag försöker få lite sovmorgon efter att ha jobbat halva natten...

- "Pappa, Pappa, PAPPA! Vad ska du gjuta idag???
- Uh?! De två stolparna till trädgårdsgrinden Hurså? (samtidigt som jag funderar på hur 6-åringen ens visste att vi faktiskt skulle gjuta).
- Då får du gå upp nu! Betongbilen är här!!
- Va????

Betongbilen hade kört fel. Inte fick jag en skottkärra betong som tack för hjälpen för att jag visade honom rätt heller.

Man är ju inte människa förrän efter lunch efter en sådan start på dagen. :p
 
  • Gilla
Ingenjören och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.