ullberg skrev:
Kan du inte vänta med att bli så väldigt irriterad tills det faktiskt börjar kosta något
Nix. Finns inte en chans att jag bidrar till att bygga upp en infrastruktur med de premisserna. Cash-korten gjorde mig dessutom så förbannad så jag tvärvägrar av princip (ja, jag är långsint).

Nordea: "Tjänsten är kostnadsfri tills vidare."
Handelsbanken: "I Handelsbanken är tjänsten avgiftsfri för privatpersoner."
SEB: "Att ansluta sig till Swish kostar ingenting och tillsvidare bjuder vi även på avgiften för allt du swishar."
Swedbank: "Swish är kostnadsfritt för alla fram till den 31 december 2014."

Kul sajt: https://www.getswish.se/ Man blir liksom svagt illamående bara av att titta.
 
ullberg skrev:
...men så är det ju det där med gungor och karuseller...
Haha, du menar att banken ska tjäna både på gungorna och karusellerna?
 
Kaklat en vägg.
 
-RB- skrev:
Kaklat en vägg.
Du verkar snabbare än min far :)
 
Målat nästan hela friggeboden.. :) Snart dags att börja montera lite vindskivor, knutbrädor och lite annat. :)
 
Har börjat bygga om entrén.

Böjde min favorithammare när jag rev bort gammalt, spiken jag försökte få bort fick jag klippa av, den rörde sig inte en mm. . . .
 
  • 1402254895215.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1402254913757.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Idag har jag slipat och oljat in våra nattduksbord.

Nattduksborden blev nästan som nya och jag fick blodad tand på det här med slipa så nu vill jag slipa matbordet också. Men det får bli en annan dag. :)

slipa-nattduksbord.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
AndersMalmgren skrev:
Du verkar snabbare än min far :)
På med blåstället bara :)
 
Y
Jag har kastat ut en fågel som flög in i huset och på en ruta så den dog. :eek:
 
ullberg
Nyfniken skrev:
Haha, du menar att banken ska tjäna både på gungorna och karusellerna?
Det är precis vad jag menar och låt mig utveckla tanken:

Banker, och Swish i synnerhet har ett par egenskaper som sätter dem i en speciell ställning. För närvarande tänker jag på följande:

- Oligopol
- Det gemensamma samarbetet Swish som de stora bankerna står bakom gör den delaffären till mer eller mindre ett monopol
- Bankverksamhet är också någon form av omvänt monopol (finns säkert ett bra namn för det här som jag inte kan) då i princip alla medborgare behöver deras tjänster (det är idag i alla fall vansinnigt jobbigt att klara sig undan)

Om man lägger samman ovanstående blir det, för mig i alla fall, uppenbart att alla medborgare (mer eller mindre, se "vansinnigt jobbigt..." ovan) kommer få dela kostnaden för swish, antingen direkt genom tjänsten - låt mig kalla det gungor, eller indirekt genom andra kostnader - som jag kallar karuseller.

Detta leder till sist till mitt synsätt: Då jag är kund hos storbankerna kommer jag att få betala, på ett sätt eller annat. Då kan jag lika gärna utnyttja tjänsten så länge bankerna tror att de kommer få betalt på annat sätt (i framtiden). Jag personligen hoppas verkligen att gungorna fortlever (och bär sig) som betaltjänst, även om jag då inte är kund. om det inte bär sig kommer jag ändå få betala för misslyckandet.

Uppenbart har vi inte samma syn på saken, men om jag var du skulle jag möjligtvis knyta handen i fickan, men mot alla andra skulle jag framhålla tjänstens förträfflighet, så jag slipper betala för den genom karusellerna...

/U
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
ullberg
Jag borde nog återknyta till topic lite:

Idag har vi byggt djurskydd 1.0 - skalskydd mot rådjur och andra saker som är intresserade av våra nyttoväxter. En trevlig bieffekt med att odla i pallkragar (vilket jag egentligen tycker är lite löjligt, åtminstone om man bor som vi gör) är att rotnät håller rätt modulmått. så nu har två av våra pallkragar lite mer skydd mot oönskade gäster. Sannolikt är de (djuren alltså) smartare än jag är än så länge, så det blir nog en ny version lite senare.

Har även börjat sortera igenom en hög med fyllnadsmassor, skilja på jord och sten var uppgiften. Det vore mycket lättare att be min gode vän och nästan granne komma med grävmaskinen, men jag ser det som träning, och en ganska trevlig form. Mycket hellre slita med spade och spett än att gå till gymet imho...

Dagen avslutades med att kapa till ett par markplattor så de passade in i parasollfoten, sen inleddes mojitosäsongen i skuggan, om bara inte myntan växte så förbenat så man var tvungen att göra av med allt...
 
-RB- skrev:
På med blåstället bara :)
Ja det är nästan så jag är sugen på att testa lite. :D
 
Rensat ogräs på 180 kvm nysådd gräsmatta. Det känns i ryggen kan jag säga, förhoppningsvis kommer jag upp ur sängen i morgon bitti :D
 
Fixar en lounge soffa.... ImageUploadedByTapatalk1402261974.190618.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nu har jag äntligen monterat ihop och installerat myggnätsdörren, inköpt på Jula.
http://www.jula.se/myggnat-349017

En hel del pill, men till slut satt den på plats.
Den svala kvällsbrisen sveper in, och det känns som vi var i den Amerikanska Södern :)
Men inte en jäkla fluga eller nattfjäril försökte ta sig in :confused:

myggnät (Large).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ursäkta röran innanför!
 
  • myggnät.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.