gadu^ skrev:
Förutom grillning, öldrickande, cyklande mm så har man äntligen gjort klart en surdeg: Trappan
Saknas nu bara lister på vangstyckena, men det tar vi om ytterligare 6mån... :surprised:
[bild]
Snygg trappa! Precis en sådan jag planerar att bygga. Hur har du gjort planstegen? Är det en färdig stavlimmad skiva och har du isf limmat på trapnosar?
 
pjodden skrev:
Snygg trappa! Precis en sådan jag planerar att bygga. Hur har du gjort planstegen? Är det en färdig stavlimmad skiva och har du isf limmat på trapnosar?
Tackar, dock har jag fuskat så mycket att man skäms att ens prata om det. :p
Använde 14mm "vanlig" parkett som är limmade på planstegen och "trappnosen" är en 1,8mm tjock kantlist som är värmelimmade. Enkla medel...
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
gadu^ skrev:
Tackar, dock har jag fuskat så mycket att man skäms att ens prata om det. :p
Använde 14mm "vanlig" parkett som är limmade på planstegen och "trappnosen" är en 1,8mm tjock kantlist som är värmelimmade. Enkla medel...
Det är väl inte fel, det är ju resultatet som räknas!
Dock hjälper det inte mig, jag måste bygga hela trappan...
Tack i alla fall!
 
gadu^ skrev:
Tackar, dock har jag fuskat så mycket att man skäms att ens prata om det...
Helt rätt att fuska så mycket man orkar (och har samvete till).
Så länge ingen kommer på det :D
 
ullberg
KnockOnWood skrev:
Helt rätt att fuska så mycket man orkar (och har samvete till).
Så länge ingen kommer på det :D
Jag håller med, men min erfarenhet av varmlim är att det är ganska dåligt på skjuvkrafter, så jag är lite orolig för dina trappnosar. Men jag överdriver säkert, hoppas det funkar bra!

/U
 
ullberg skrev:
Jag håller med, men min erfarenhet av varmlim är att det är ganska dåligt på skjuvkrafter, så jag är lite orolig för dina trappnosar. Men jag överdriver säkert, hoppas det funkar bra!

/U
Finns det varmlim fortfarande?
Det var ju sånt farsan hölls med när man var liten pys.
Gjort på gamla hästar eller liknande :p

Nu är väl nästan allt lim antingen vitlim, PVA, eller färglöst polyuretan.

Men det är väl klart att man både limmar och skruvar.
 
Tre årsmöten: Bevattning, kabel-TV och samfällighet....
 
ullberg
@KoW:

Nu kanske du snackar förbi mig, sorry om jag inte fattar vitsen, men tänker inte du på benlim / hudlim?

Varmlim för mig är något man köper i stav och använder ett pistolliknande verktyg för att applicera. Eftersom min "pistol" kommer från der großer Deutchen firma och jag har en förmåga att lägga trebokstavsförkortningar på minnet så skulle jag säga att jag har en Bosch PKP [någonting] (14?). Bra lim om man väljer omsorgsfullt. men inte den allra grymmaste vidhäftningen...
 
Kaklat klart tvättstugehelvetet. 7 plattor kvar när fixet tog slut igår. Nu är det klart för fogning och därefter finliret med inredning och lite vvs.

Middag utomhus för andra dagen i rad!
 
Anna_H skrev:
Tre årsmöten: Bevattning, kabel-TV och samfällighet....
Det där får du nog utveckla lite grand :)

(Jag är själv ordförande i tre samfälligheter, en om vatten, en om väg och en om en "paddock" där man rider.
På fem år har vi haft ett (1) årsmöte. Räknar med att snart bli utsparkad (fängslad?))
 
ullberg skrev:
@KoW:

Nu kanske du snackar förbi mig, sorry om jag inte fattar vitsen, men tänker inte du på benlim / hudlim?

Varmlim för mig är något man köper i stav och använder ett pistolliknande verktyg för att applicera. Eftersom min "pistol" kommer från der großer Deutchen firma och jag har en förmåga att lägga trebokstavsförkortningar på minnet så skulle jag säga att jag har en Bosch PKP [någonting] (14?). Bra lim om man väljer omsorgsfullt. men inte den allra grymmaste vidhäftningen...
Aha, det kallas SMÄLTLIM i min värld.
Och har väl, som du skriver, ganska låg hållfasthet.
300px-MVC-013F.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://sv.wikipedia.org/wiki/Smältlim
 
KnockOnWood skrev:
Det där får du nog utveckla lite grand :)

(Jag är själv ordförande i tre samfälligheter, en om vatten, en om väg och en om en "paddock" där man rider.
På fem år har vi haft ett (1) årsmöte. Räknar med att snart bli utsparkad (fängslad?))
Om det är riktiga samfälligheter ska det hållas årsmöten enligt lag så vitt jag vet.

Här är det en samfällighet som skulle blivit vägsamfällighet men som vid bildandet omförhandlades med kommunen till parkskötselsamfällighet, så vi har en årsavgift på 200 som går till lekplatsförsäkring, varmkorv på städdagen och hyra av lokal till årsmötet.

Sedan är det en bevattningsförening som INTE är samfällighet, vilket innebär att medlemmarna kan inträda och utträda lite som de vill, en samfällighet är ju tvingande för fastigheten.

Dessutom en kabel-TV-förening enligt ungefär samma premisser. Där kommer nog flera att utträda de närmaste åren, då man valde att uppgradera kabelnätet med nya förstärkare för 5 år sedan istället för att hoppa på den då helt nya trenden med fibernät, från och med i år erbjuder kommunen fiber.

Alla dessa hade årsmöte idag. I de två föreningarna höll jag i en rapport om förslag till avslag av ihopslagning av dem, då det dels troligen skulle kräva ny vattendom, dels blir väldigt svårt att formulera de ekonomiska reglerna kring medlemskap, andelstal, insatser och årsavgifter när alla inte är med i båda föreningarna. Sedan sekreterare i samfälligheten, som alltid ligger sist eftersom den har färre medlemmar.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Ja Jösses Anna_H vilken röra det kan bli.

Jag avundas dig inte det minsta!

Själv försöker jag bara att hålla en låg profil, flyga under radarn alltså :)

Det går så länge det går.

Till saken hör att vi har haft väldigt lite underhållskostnader.
När killen som sköter snöröjningen skickar en räkning, så kräver jag in betalning direkt från de andra.
Och köper jag ett lass grus för att laga vägen så betalar vi det solidariskt. Alltså ingen årlig uttaxering.
Det tror jag gör att folk förstår att de bara betalar för det de får något för :)
Och den gnälligaste personen har bara andelstalet 0,01 medan vi andra har 1,00 så han slipper undan helt och har egentligen ingen anledning att klaga (fast det gör han ju ändå förstås).

Korvgrillning och sådant sköter vi vid sidan om, som goda grannar oftast gör (y)
 
Penslat boracol på några mögelfläckar underisda råspont bland isolering och skit. Bättre dag har man haft, helt klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.