4 363 987 läst · 32 091 svar
4364k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Nejdå, känns bara så just nu... fick ko-foten i låret, skavda knogar och blev allmänt trött när jag kom dit jag är nu och inser att säljaren här har lärt sig använda lim på rätt sätt ;-) Det är bara en trappa, men sedan två hallar med samma typ av matta på masonit
Riv bort hela masoniten och lägg in ett flytande 10mm spånskivegolv. Då slipper du slipa rent masoniten från limrester efter att du har tagit bort mattan och du slipper att spikarna i masoniten knarrar.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Masoniten ska självklart väck.. Det luktar sunken plastmatta ;-) Förhoppningen är dock att det under masoniten i hallarna ligger ett vackert brädgolv. Har vissa indikationer på att så kan vara fallet!KnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag gjorde ungefär samma resa i övervåningen till ett mycket gammalt (1820-tal?) hus.
Bort med heltäckningsmatta och masonit + 10.000 småspik.
Under var det ett enkelt brädgolv, som vi slipade med en inhyrd golvslipmaskin.
Runt ytterväggarna, där det väl varit ganska fuktigt, dök det upp ett intressant fenomen.
Efter slipningen syntes massor med spår efter någon slags trägnagare, som hade ätit gångar alldeles under träytan.
Det var intressanta mönster
Slipdammet blandat med lack fick bli "kitt" att fyll igen ganska breda nåt-springor med.
Och med dåtidens (1982) härdlack blev resultatet riktigt bra.
Runt ytterväggarna, där det väl varit ganska fuktigt, dök det upp ett intressant fenomen.
Efter slipningen syntes massor med spår efter någon slags trägnagare, som hade ätit gångar alldeles under träytan.
Slipdammet blandat med lack fick bli "kitt" att fyll igen ganska breda nåt-springor med.
Är en spännande resa! Var det någon typ av strimmig trägnagare då eller?KnockOnWood skrev:Jag gjorde ungefär samma resa i övervåningen till ett mycket gammalt (1820-tal?) hus.
Tror denna plastmatta är inlagd någon gång 80-90-tal, så det är vanliga spik faktiskt, fast med mindre huvud. Enkla att dra ur. Har hittills varit ca 15st/trappsteg..
Gjorde för övrigt husbocksbesiktning idag som gick klockrent. Vår fina vind fick gott beröm
Hur är det fäst i öglorna? Dvs vad händer om någon som har svårt att gå i trappor stöder på det? Det vanliga är ju att de löper fritt i öglorna och då är det ju "bara till lyst", men här är det ju inte ens en knop i änden, så jag antar att det finns någon osynlig infästning?Darth Peter skrev:
Så där började jag också för en vecka sedan, eller kanske två...eller tre Gav upp efter ett tag då jag insåg att orginaltrappen var i allt för dåligt skick för att kunna få snygg. Har nu istället klätt in den med skivor som sedan skall målas och sedan en trappmatta över som kommer att täcka 90% av stegen. Vi får se hur slutresultatet blir, om vi får ångra oss eller om vi blir nöjda.MSjöström skrev:
Under, bakom sitter genomgående skruv.Anna_H skrev:
Så trossen är låst i varje ögla.
Det är lite flexibelt, men det håller för en fyraåring att hänga i. Till pappas stora "glädje".
Skruv igenom låter bra! Grannen hade inget som fäste mer än en stor knop i ändan. Hon insåg när hon brutit benet att det var helt värdelöst...
Själv har jag möblerat om i gästrummet idag. Vet inte om det hjälper för att det ska hållas ordning därinne, men nu känns det som om det ska få plats en extrasäng utan att man möblerar om iallafall.
Själv har jag möblerat om i gästrummet idag. Vet inte om det hjälper för att det ska hållas ordning därinne, men nu känns det som om det ska få plats en extrasäng utan att man möblerar om iallafall.