Funderat, lyft, sågat och bonkat i två timmar tills jag tillsist fick till ett gott knep för att byta penslat och impregnerat plank i krypgunden! Färdig med första plankan så snickaren kan tätskikta och lägga klinker ovanför i tvättstugan utan kommande överraskning om sprickor och annat gott.

• Träplanka och kilar i krypgrund ovanpå betongblock, förberedelser inför tätskikt och klinkers i tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
N naikon skrev:
Lagade puts som släppt runt källardörren. Första gången jag blandar och använder puts. Kanske inte superproffsigt men bättre än inget 😁
[bild][bild]

Har tyvärr ingen putsfärg, och det känns himla onödigt att köpa 3 liter som verkar vara minsta.
Ska man slänga på lite vit träutegrund istället och se glad ut?
Ta en 36 slip papper å slipa ner iaf innan 😊

R Rickard.lj skrev:
Ta en 36 slip papper å slipa ner iaf innan 😊
Ah ok tack! Will do!

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Kanon 😎 hur många cm skall du spackla ?
Flytspacklandet gick bra bortsett från att batteriet till skruvdragaren dog efter två säckar så det bildades en liten förhöjning när jag hällde på resterande säckar. Skillnaden är bara några millimeter på lokalt på höjden så det ska nog inte vara några problem att ordna med fix sen. Så går det när man glömt ladda det enda batteriet man har inomhus, resten satt i gräsklipparen.

En fråga dock, ska det vara primer mellan flyt och fix? Tänkte använda Ardex S48 som fix då jag fick tag i en säck billigt.

Redigerat:
Frun har haft åsikter om två packar med parkett som legat diskret längs en vägg bakom matbordet. Har lovat att fixa bort det och två år är väl inte orimligt för planerande?

Hursomhelst, nu har Harry Potter fått ett nytt golv, inte för att han skulle få plats under där med allt annat som samlats där.

Start vy
Rum med nytt parkettgolv, hyllor med diverse föremål ovanför, och två rörlock på golvet synliga.
Skapa konto

Två dagar med fixande och bulor i pannan så får allt flytta in igen. Locken är rören som går till avloppsstammen och dagvattenstammen under huset.

Nyinstallerat parkettgolv i ett förvaringsutrymme med diverse föremål, bland annat en brandsläckare och förvaringslådor på hyllor.
Skapa konto

Nytt parkettgolv under en trappa, med rör som går till avlopp och dagvattenstam.
Skapa konto

• Gilla
Rickard.lj och 10 till
  • Laddar…
J JonasJN skrev:
Flytspacklandet gick bra bortsett från att batteriet till skruvdragaren dog efter två säckar så det bildades en liten förhöjning när jag hällde på resterande säckar. Skillnaden är bara några millimeter på lokalt på höjden så det ska nog inte vara några problem att ordna med fix sen. Så går det när man glömt ladda det enda batteriet man har inomhus, resten satt i gräsklipparen.

En fråga dock, ska det vara primer mellan flyt och fix? Tänkte använda Ardex S48 som fix då jag fick tag i en säck billigt.
Ja de skall primas mellan spackel och fix 🙂

R Rickard.lj skrev:
Ja de skall primas mellan spackel och fix 🙂
Efter att jag ställt frågan läste jag instruktionen på säcken och fick samma svar: "bla bla primer ska användas på sugande material bla bla" 👍

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Flytspacklat för en dörr. Tyvärr räckte inte en säck, så det resterande får blir någon gång till veckan.

• Flytspacklad yta vid dörröppning med byggverktyg runt; ofärdig sida på grund av materialbrist.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G och 3 till
  • Laddar…
Söndagsjobbet flyttades två timmar. Räcker för att köpa en säck till och hälla ut. Eller en halv i alla fall.

• Nyhällt flytspackel på golv under renovering, omgiven av träreglar och verktyg.
    Skapa konto
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Inte idag men i snöblandat regn igår, kapat stuprör och ställt ut vattentunnor. Tidigare ägare av huset hade inga tunnor så allt vatten skvätte upp på fasaden vilket har satt sina spår.. lite snett blev det men ska byta panel och tilläggsisolera till våren, då blir det rakare. Det här får duga så länge.

• Rött hus med stuprör och vit vattentunna på sidan, snö på marken och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Dublin och 3 till
  • Laddar…
Typ fyra halvfack kvar att isolera.
Oisolerad vägg med dörr och elcentral under byggnation; synlig isolering och kablar.
Skapa konto

Lite bråte i vägen bara.
Hög med träplankor framför en oisolerad vägg i byggarbetsplats.
Skapa konto

Nöden har ingen (elsäkerhets)lag.
Avfuktare och frostvakt får stå på max i några dygn.
Jordfelsbrytaren är testad och funkar bra.
Vägg under konstruktion med isolering och exponerade kablar; verktyg och avfuktare på golvet.
Skapa konto

Fan vad det suger att bygga (klart) åt någon annan när timlönen är krafigt på minussidan.

• Gilla
  • Ledsen
Kirka75 och 5 till
  • Laddar…
I och med renovering av hallen här hemma hittade vi ingen passande skohylla så jag byggde ihop en egen i massiv ek och med mässingrör. Jag blev själv förvånad över att jag kunde få till något så pass bra själv 😅

Handgjord skohylla i massiv ek med mässingrör, placerad i en hall; sneakers och tofflor visas.
Skapa konto

• Gilla
fruaspman och 21 till
  • Laddar…
Rivit inför vinterns projekt som är nytt innertak i garaget

Rum med delvis rivet innertak i trä, skräp på golvet och täckt möbel.
Skapa konto

Har någon ett tips på verktyg eller metod för att riva gipsskivor som är satta med tusen spik tar jag gärna emot det 😁

• Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
N naikon skrev:
Rivit inför vinterns projekt som är nytt innertak i garaget

[bild]

Har någon ett tips på verktyg eller metod för att riva gipsskivor som är satta med tusen spik tar jag gärna emot det 😁
Bild av ett Fiskars is- och trottoarspett listad som beställningsvara på en webbplats för Stockholms Maskincentral AB.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
BjörnKraft och 2 till
  • Laddar…
Klätt granen skulle gjort det tidigare men frun har varit sjuk en vecka och vill vara med så jag fick vänta

• En pyntad julgran med röda kulor och ljus, en lysande stjärna i toppen, och ett leksakståg runt basen vid en tegelvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
FreQa och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.