4 404 728 läst · 32 223 svar
4405k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
"Gammal" så tänker jag mig en Philips K9 eller liknande.😉
betsat och waxat 3 sorters socklar. Trodde man aldrig. Å andra sidan har dom inte kommit upp ännu ock kanske bara buntas ihop och lagras till huset säljs.
Även sista garderobsdörrarna fick sista lagret wax på sig så det transit även där. Snart kanske det även kommer på handtag 🤞
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även sista garderobsdörrarna fick sista lagret wax på sig så det transit även där. Snart kanske det även kommer på handtag 🤞
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför olika socklar?A atomlab skrev:
Så gott som färdigmålat nu, en tredje strykning på 3 sidor kvar bara så är det klart för i år.
Nästa år blir det nya vindskivor, dörrfoder och rännor.
Mycket arbete lagt på renoveringen men så värt det.
Husets bruna träpaneler blir samma lila om något år.
Nästa år blir det nya vindskivor, dörrfoder och rännor.
Mycket arbete lagt på renoveringen men så värt det.
Husets bruna träpaneler blir samma lila om något år.
Har semester och började titta på hur fasaden egentligen ser ut. Det är hög tid för en översyn. Började med en fasadtvätt och sedan var det dags att börja skrapa. Ett par ställen på fasaden har fått en del vatten på sig då hängrännan läcker.
Fasaden är fjällpanel från 1967. I garaget låg lite panelvirke i reserv. Men frågan är om det räcker. Åkte till lokala brädgården och som tur är hade man i stort samma fjällpanel på lager. Vi bröt loss allt skadat.
Hade köpt Bestå grundolja och grundfärg. Kapade till ny panel och ställde alla ändträn i grundolja.
Grundmålade allt trärent virke och sedan var det dags för slutstrykning. Valet på fasadfärg blev Bestå diamant. Nu hoppas jag att det här håller 10-15 år till.
Tillbaka till hängmattan en stund innan det är dags att ta tag i nästa projekt
Fasaden är fjällpanel från 1967. I garaget låg lite panelvirke i reserv. Men frågan är om det räcker. Åkte till lokala brädgården och som tur är hade man i stort samma fjällpanel på lager. Vi bröt loss allt skadat.
Hade köpt Bestå grundolja och grundfärg. Kapade till ny panel och ställde alla ändträn i grundolja.
Grundmålade allt trärent virke och sedan var det dags för slutstrykning. Valet på fasadfärg blev Bestå diamant. Nu hoppas jag att det här håller 10-15 år till.
Tillbaka till hängmattan en stund innan det är dags att ta tag i nästa projekt
Ytterdörren till vårt hus är en sorglig historia. Egentligen en ganska fin teakdörr från 60talet men otroligt misskött under åren. För att slippa se eländet laserades dörren för 10-15 år sedan nästan helt svart.
Jag har funderat på vad jag borde göra, och har tänkt att det nog är dags för en modern dörr. Men kan man fixa en "förstörd" teakdörr? Kunde inte låta bli att skrapa lite i den torkade dörren... Men sedär! Det ser ganska fint ut under allt elände.
Nu var det försent att avbryta så 2 dagar med hemskt arbete tog vid. Pågrund av rutmönstret så var jag tvungen att skrapa varje kvadrats fyra faser med en liten skruvmejsel. De flata ytorna gick utmärkt att slipa med slipmaskin.
Sidoljuset och listverk gick snabbt att putsa till med slipmaskin. Beställde nya fönsterkassetter till sidoljuset (2glas energi)
Oljade hela klabbet med Nitor teakolja. Blev otroligt nöjd med resultatet, om två veckor kommer glaset och sen är det klart.
Jag har funderat på vad jag borde göra, och har tänkt att det nog är dags för en modern dörr. Men kan man fixa en "förstörd" teakdörr? Kunde inte låta bli att skrapa lite i den torkade dörren... Men sedär! Det ser ganska fint ut under allt elände.
Nu var det försent att avbryta så 2 dagar med hemskt arbete tog vid. Pågrund av rutmönstret så var jag tvungen att skrapa varje kvadrats fyra faser med en liten skruvmejsel. De flata ytorna gick utmärkt att slipa med slipmaskin.
Sidoljuset och listverk gick snabbt att putsa till med slipmaskin. Beställde nya fönsterkassetter till sidoljuset (2glas energi)
Oljade hela klabbet med Nitor teakolja. Blev otroligt nöjd med resultatet, om två veckor kommer glaset och sen är det klart.
Vilket lyft! Det hårda jobbet är bortglömt snart. Men det vackra resultatet du fick kommer bestå.E erland79 skrev:Ytterdörren till vårt hus är en sorglig historia. Egentligen en ganska fin teakdörr från 60talet men otroligt misskött under åren. För att slippa se eländet laserades dörren för 10-15 år sedan nästan helt svart.
Besserwisher
· The Great North
· 978 inlägg
Fantastiskt vad lite nyfikenhet och "ska bara skrapa lite" kan åstadkomma ✌️E erland79 skrev:Ytterdörren till vårt hus är en sorglig historia. Egentligen en ganska fin teakdörr från 60talet men otroligt misskött under åren. För att slippa se eländet laserades dörren för 10-15 år sedan nästan helt svart.