Inte enbart idag men i och med att vi gjorde markarbetet förra sommaren så gick det på 3 dagar att få upp cykelskjulet. Men gott om pauser så kändes det rätt ok. Nu är den stora frågan. Ska vi klä det med stående ribbor med väldigt litet mellanrum eller vanlig baspanel?
En halvfärdig cykelskjulram med trästolpar och bjälkar på platt mark, omgiven av verktyg, en stege och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett halvfärdigt cykelgarage med en stege lutad mot det, placerat på en stenlagd yta i en trädgård med ett grått hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående byggprojekt av ett cykelskjul med träram på stenlagd yta, omgiven av verktyg och byggmaterial under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir sedumtak på det sen till hösten.
 
  • Gilla
Rickard.lj och 9 till
  • Laddar…
Jamensåatt… Hållfastheten i den murningen får inte godkänt. Petade på den med lilla borrhammaren och då sprack hela murverket och flyttade sig på den gjutna grundmuren.

Blir till att göra om och göra rätt 👍

Någon sa att det krävs mycket pannben att renovera gamla hus, kan intyga att det stämmer. Det är bara att bryta ihop och komma igen 🙈.

Krossat murverk på en grundmur med plastfolie ovanför och verktyg på marken, tecken på ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Rickard.lj och 12 till
  • Laddar…
Idag har vi gjort ett sista ryck och slutfört skrapning av förrådet. Roterande stålborste gjorde underverk på dörrarna jämfört med manuell borstning och skrapning!
Målning sker inom 2 veckor, dvs innan semestern är slut.
 
  • Förråd med oskrapade träväggar klart för målning, en skottkärra och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Rickard.lj och 11 till
  • Laddar…
Börjat renovera fönstren så de håller ihop ett par år till... Så sjukt tråkigt!

Renoverat vitmålat fönster på en röd träfasad visar tecken på pågående arbete, med fönsterkarmar som delvis saknar färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett avmonterat fönster på ett arbetsbord utomhus, omgiven av grön gräsmatta under solnedgång. En svart katt syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rickard.lj och 16 till
  • Laddar…
4774
A atomlab skrev:
Hehe nästan. Men mest att det är mysigt. Upptäckte två saker. Absolut bäst akustik är det i badrummet. Väldigt märkligt men blir en väldigt bra rymd och basgång. Drar jag på så högt att det lätt skulle kunna vara nattklubbsnivå så hör man inte ljudet bort till sovrummen. Fast jag måste vibrationsdämpa maskaran och locktången då.

En vitt nät kommer komma upp framför högtalarna.
Snyggt badrum 👍
 
  • Gilla
atomlab
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Att hyra är dock att försumma tillfället att motivera nytt verktygsinköp. Never tell you wife that renting is an option 😉
F Fluxor skrev:
Det främsta argumentet till att inte hyra är känslan att äga, glöm inte det!
H Hans G2 skrev:
Helt rätt. Behövs mer motivation på vägen så säg att du istället kan hyra ut verktygen. Att du sen inte hyr ut merparten eller sätter vansinniga priser är en annan sak. Se bara till att ha något du inte bryr dig om som någon kommer och hyr ibland så kommer hon snart uppmuntra dig att köpa fler verktyg.
Tack för omtanken, det värmer 😍. Jag har länge varit på jakt efter en bättre begagnad Hilti kombihammare TE 70-ATC/AVR då det är en typisk bra-att-ha sak, till exempel hade jag ju inte behövt stressa iväg till Cramo senast 😂.
 
  • Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
Monterade det renoverade fönstret på gaveln. Det blev verkligen ett lyft för fasaden.

Vit träfasad på en byggnad med två fönsterbågar, varav en nyrenoverad på övervåningen. Gräsmatta och träd runt huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick feeling och tog ned en båge till. Kör jag två fönsterbågar om året är jag klar redan 2032.

Vit trähusfasad med två fönster, varav ett renoverat. Ett av fönstren är täckt med en träskiva. En bil står parkerad framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Rickard.lj och 9 till
  • Laddar…
Fönster med nyinstallerad fönsterbräda och fönsterfoder i ett rum med köksbord och stolar, utsikt över grönskande träd och ett hus utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterfoder och fönsterbräda på plats.
 
  • Gilla
Appendix och 7 till
  • Laddar…
S
mexitegel mexitegel skrev:
Jamensåatt… Hållfastheten i den murningen får inte godkänt. Petade på den med lilla borrhammaren och då sprack hela murverket och flyttade sig på den gjutna grundmuren.

Blir till att göra om och göra rätt 👍

Någon sa att det krävs mycket pannben att renovera gamla hus, kan intyga att det stämmer. Det är bara att bryta ihop och komma igen 🙈.

[bild]
Du skulle använt en mindre maskin.. 😆

Vad är den murad med, mexisten??
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Monterade det renoverade fönstret på gaveln. Det blev verkligen ett lyft för fasaden.

[bild]

Fick feeling och tog ned en båge till. Kör jag två fönsterbågar om året är jag klar redan 2032.

[bild]
Snabbare än vi då, eftersom vi bara har tänkt på att renovera fönsterbågarna än...🙃
 
Totte_S
The way of no return!
Har börjat helrenovera taket på uthuset/slakthuset idag. Har varit på gång att göra nåt vettigt av det huset i över 20 år. Bittra barn som flyttat hemifrån har velat ha allt från myshörna till spelhåla till gym och gästrum, men det har de inte fått. Nu är de utflugna så nu finns både pengar och tid. Kanske blir en egen tråd av det här projektet.
Pannor bortplockade, läkten bortsopad - bokstavligen. Hittade förklaringen till läckan - myrbo. Pappen borta. Alla kul brädor ska sparas till fina projekt.
Taket är början som sig bör, sedan skall insidan fixas med varsam hand så det mesta av det gamla virket får fortsätta synas.
Det här är ett så kallat idiotprojekt, det smartaste hade varit riva/bygga nytt, men pga detaljplan och nostalgi blir det inte så.
Dagens arbete: hämta o resa ställning, riva långsamt så man slipper en hög med osorterat.

Bilden visar ett gammalt tak med borttagna takpannor och utsatt rått virke. Det centrala området har röta och skador, vilket en delvis synlig myrstack bekräftar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av ett gammalt tak med borttagna takpannor som avslöjar skadad underlagspapp och myrbo som orsakade läckage, omgivet av löv och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av uthusets tak med borttagen panna och underlägg, en stege placerad tvärs över taket och verktyg i solen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En översiktsbild av ett uthustak som håller på att renoveras, där taken är avlägsnade och läkten har sopats bort. Verktyg syns också på taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ruttet takvirke med skador och skräp, där ett myrbo bidragit till läckage på uthusets tak, som är under helrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av takbrädor där flera brädor är skadade av röta och myrbo. Brädorna är delvis söndervittrade och uppvisar skador och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borttagna takpannor staplade i en låda på marken, med diverse utrustning och trädgårdsföremål i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Tokslut och 19 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Du skulle använt en mindre maskin.. 😆

Vad är den murad med, mexisten??
Använde ju den lilla gröna uppe till höger i bild med anslagsenergi i storleksordningen som en spindel stampar i golvet 😀. Mindre än den så får jag nog blåsa som vargen på de tre små grisarnas hus.

Det verkar vara murat med betongsten i storlek av tegelstenar men vidhäftningen var riktigt usel. Misstänker starkt att de murat mot torr källarmur och inte primat innan samt att de klantat till det med bruket på något sätt för det smulades sönder på ett märkligt sätt.

Hur som helst så börjar jag mura nytt i morgon, nu kan jag köra på dubbelt så snabbt eftersom jag har lönearbete att vila upp mig på under dagarna 😂. Idag är dessutom vilodag och makrillfiske på schemat.
 
  • Gilla
  • Haha
4774 och 4 till
  • Laddar…
Byggt sista ställningen på taket och påbörjat projekt glidgjutning med att rensa en av kanalerna. Får se imorgon om det är någon skillnad när jag skickar ner kameran igen.

En vinsch installerad på ett tak bredvid en skorsten, redo för glidgjutning av skorstenens kanal under ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stege mot vägg med hål, hink på planka vid taket, dammsugare på golvet och byggverktyg runt om. Renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En titt inuti en rensad kanal i samband med ett glidgjutningsprojekt på ett tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 12 till
  • Laddar…
Svart trappräcke med träram installerat vid en trappa med röd matta, intill en spegel och ett halvfärdigt rum med exponerade kablar och oavslutade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått första sidan av trappräcket. Tog några timmar i garaget efter handbollen ikväll. Lite nervöst att blånera stålet då det var första gången.
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 16 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.