4 421 314 läst · 32 285 svar
4421k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Vårt oreglade, lutande och bågnande förråd har justerats så det är i våg, stadgats upp invändigt med några stående reglar.
Vi har samtidigt även fixat upphängning för redskap längs väggarna med reglar och rundstav.
15 kvm oreda känns plötsligt som 25 kvm organiserat kaos när man får bort grejer från golvet 😄
Kvar är att skrapa färdigt och måla om utsidan då förra ägaren byggde detta 2018 men slarvade med målningen så det flagat bort en massa färg.
Vi har samtidigt även fixat upphängning för redskap längs väggarna med reglar och rundstav.
15 kvm oreda känns plötsligt som 25 kvm organiserat kaos när man får bort grejer från golvet 😄
Kvar är att skrapa färdigt och måla om utsidan då förra ägaren byggde detta 2018 men slarvade med målningen så det flagat bort en massa färg.
Husägare
· Trelleborg
· 636 inlägg
Nästan så man vill ha en före bildK Krille1984 skrev:Vårt oreglade, lutande och bågnande förråd har justerats så det är i våg, stadgats upp invändigt med några stående reglar.
Jag tror jag backar på att hinna lägga klart ytpappen idag. Kanske men jag är sliten* nu.
Underpappen blir klar om två timmar i alla fall. 42 m2
Men detta är första gången jag lägger takpapp. Det är carporten som sedan förra året har läckt på ett ställe. Pappen var skrynklig och var ju femtio år gammal.
Har i alla fall fått köpa en falstång och en fräsch plåtsax. Och klippt plåt med resultat som förvånade mig.
* Min sextioåriga kropp har en del gamla skador och det är varmt på taket.
Att vara enögd gör att pappspikandet tar längre tid. Och att göra jobbet ensam är inte ett problem men det bränner kolhydrater.
Som tur är finns det iskaffe (och jag har en elektrisk kylbag med saft på taket).
Underpappen blir klar om två timmar i alla fall. 42 m2
Men detta är första gången jag lägger takpapp. Det är carporten som sedan förra året har läckt på ett ställe. Pappen var skrynklig och var ju femtio år gammal.
Har i alla fall fått köpa en falstång och en fräsch plåtsax. Och klippt plåt med resultat som förvånade mig.
* Min sextioåriga kropp har en del gamla skador och det är varmt på taket.
Att vara enögd gör att pappspikandet tar längre tid. Och att göra jobbet ensam är inte ett problem men det bränner kolhydrater.
Som tur är finns det iskaffe (och jag har en elektrisk kylbag med saft på taket).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Hobbysnickare
· Sverige
· 122 inlägg
Slipa ett köksbord blir kul säger dom. Sådär säger jag. Tur att man sparar på alla gamla slippapper så man kan fånga upp fettet. 55st papper gick det åt .
Hade det inte vart så att det var min morfar som gjort bordet på 60-talet så hade det åkt in i brasan för länge sedan.
Fräste dock till en lite snällare profil är den raka med 45* fasningar som det var tidigare
Logga in
Skapa konto
Hade det inte vart så att det var min morfar som gjort bordet på 60-talet så hade det åkt in i brasan för länge sedan.
Logga in
Skapa konto
Fräste dock till en lite snällare profil är den raka med 45* fasningar som det var tidigare
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Råkade ut för samma sak för ett år sedan.A atomlab skrev:Slipa ett köksbord blir kul säger dom. Sådär säger jag. Tur att man sparar på alla gamla slippapper så man kan fånga upp fettet. 55st papper gick det åt .[bild]
[bild]
Fräste dock till en lite snällare profil är den raka med 45* fasningar som det var tidigare [bild]
https://www.byggahus.se/forum/threads/stigens-verkstadstrad.356466/page-138
Men det blev bra till slut. Men det tog tre gånger längre tid att nå dit!
Dag
Helt sjukt att man inte kommit på ett medel man kan drälla på och torka av överskottet. Jag orkade inte skrapa och dom första papperna sattes igen på under 10 sekunder, ett tag undrade jag om man inte hade friterat hela bordet ett par gånger. Men som sagt tur man sparar på gamla papper så även ett slitet 180 abranet gjorde susen.stigen skrev:
Bara klippt gräset vid ena huset idag och toppat solbrännan efter ett drygt dygn på sjön i gassande sol.
Vågar inte röra mig trafiken på ett par dar då det väl blir trafikkaos när folk ser mitt röda nylle och tror det är ett rödljus 😂.
Vågar inte röra mig trafiken på ett par dar då det väl blir trafikkaos när folk ser mitt röda nylle och tror det är ett rödljus 😂.
Dotter här och hårdröjer runt trädgårdsgränserna med trimmer, gräsklippare, häcksax och elektrisk grensåg för att blottlägga eltåtarna så att jycken ska kunna springa fritt. Jobbet gjordes i 30° värme.
Elstängslet brukar, av erfarenhet, bara vara inkopplat de första dagarna efter att ny fyrfoting flyttat hit....
Om det inte varit för att trädgården gränsar med/till gammal låg (skyddad) stenmur hade elen varit over-kill.
Men kors så fint det blev!
Därefter blev det snabbsnabbdopp i norra hamnen ... med gröna alger på ingående.
Elstängslet brukar, av erfarenhet, bara vara inkopplat de första dagarna efter att ny fyrfoting flyttat hit....
Om det inte varit för att trädgården gränsar med/till gammal låg (skyddad) stenmur hade elen varit over-kill.
Men kors så fint det blev!
Därefter blev det snabbsnabbdopp i norra hamnen ... med gröna alger på ingående.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 920 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 920 inlägg
Har gjort liknande på en nybehandlad köksbänk där sambon inte va nöjd med nyansen. Testade med T-röd, men det var inget mirakel, efter att far sa att han använde det när han slipade fernissade golv för att inte sätta igen pappret.A atomlab skrev:Slipa ett köksbord blir kul säger dom. Sådär säger jag. Tur att man sparar på alla gamla slippapper så man kan fånga upp fettet. 55st papper gick det åt .[bild]
[bild]
Fräste dock till en lite snällare profil är den raka med 45* fasningar som det var tidigare [bild]
Nästa gång tror jag lackfräsen åker fram även för oljade ytor. Den maskinen va ju typ billigare än mängden slippapper.
Idag när underredet fick sig en omgång så åkte fräsen fram betydligt mer angenämt.U Utsliten och utdömd skrev:Har gjort liknande på en nybehandlad köksbänk där sambon inte va nöjd med nyansen. Testade med T-röd, men det var inget mirakel, efter att far sa att han använde det när han slipade fernissade golv för att inte sätta igen pappret.
Nästa gång tror jag lackfräsen åker fram även för oljade ytor. Den maskinen va ju typ billigare än mängden slippapper.
Logga in
Skapa konto
Rundade även av benen så dessa känns nättare.
Logga in
Skapa konto
Tror allt får sig en omgång med gråbeige dekorvax
Logga in
Skapa konto
Rensat tak och hängrännor på garaget/förrådet.
Lägger en beställning på bensaltensid ikväll, för det är galet vad det växer på varje år. Mossa och lav då. De runt hundraåriga lindarna tänker jag inte ta ner, så att rensa från deras löv och frön får jag fortsätta med.
Lägger en beställning på bensaltensid ikväll, för det är galet vad det växer på varje år. Mossa och lav då. De runt hundraåriga lindarna tänker jag inte ta ner, så att rensa från deras löv och frön får jag fortsätta med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto