T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet att man gör så i Sverige men jag har svårt för ledningar som genar diagonalt. I min tråkiga värld går ledningar i väggen vertikalt eller horisontellt. Då vet man var dom finns.
Långa mjuka böjar är tråddragarens dröm 😄👍🏻
 
Tror jag hittade definitionen av ordet "hemmablind" i köket.
Närbild på smutsiga spisknappar på en vit spis, behöver rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit spis med förväxlade vred för ugn och spishäll, indikerar ouppmärksamhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Lill72 och 1 till
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Men att förlita sig på husets Wi-Fi för kommunikationen är ju ett ickeproblem. Även om internet går ner så funkar ju husets lokala nätverk (om inte routern säckar ihop). Har aldrig varit med om det och har haft Wi-Fi hemma sedan 2007
Problemen är att en dag så säljer du huset och plötsligt slutar funktionen att fungera, eftersom de nya ägarna har ett annat Wi-Fi.

Eller att du byter ut det och glömmer uppdatera ditt Mac-lås, vlan som blockerade trafiken, byte av namn eller vad som helst.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Problemen är att en dag så säljer du huset och plötsligt slutar funktionen att fungera, eftersom de nya ägarna har ett annat Wi-Fi.

Eller att du byter ut det och glömmer uppdatera ditt Mac-lås, vlan som blockerade trafiken, byte av namn eller vad som helst.
Man kan väl lämna accesspunkten?
 
useless useless skrev:
Man kan väl lämna accesspunkten?
Det är förvisso sant, men det introducerar helt enkelt ett extra moment för en ny ägare, om de inte är så tekniska.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Det är förvisso sant, men det introducerar helt enkelt ett extra moment för en ny ägare, om de inte är så tekniska.
Är det inte tvärtom? Nya ägaren behöver bara ansluta till nätet istället för att införskaffa, installera och konfigurera egna prylar?
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det inte tvärtom? Nya ägaren behöver bara ansluta till nätet istället för att införskaffa, installera och konfigurera egna prylar?
I mitt hus är det förvisso inget problem, det är fyllt av inbyggd teknik att ingen som inte gillar teknik någonsin kommer att vilja köpa det. 😉

… och jo, det är delvis ett problem!

(Jag har mer än en gång hjälpt folk att nollställa sina ”Wi-Fi” för att de glömt bort koden till WPA. Då spelar det ingen roll vad för prylar det sitter där).
 
Jag har separata accesspunkter och ett separat nät för hemautmationen (mina gamla utrangerade prylar). De skulle jag utan tvekan lämna vid en försäljning tillsammans med HA-raspberryn och alla inbyggda puckar.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Besparat rörmokaren ett besök.

Igår bytte jag pipmutter på köksblandaren, och rengjorde den.
Nyligen utbytt köksblandare monterad över en rostfri dubbelho med kakel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och idag bytte jag den läckande blandaren i badrummet, det var nog tur för det hade kunnat bli rejält blött eftersom inkommande kallvattenrör höll på att gå av.
Demonterad köksblandare och delar på en våt träarbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad badrumsblandare i handfat med hygienprodukter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Tillbringat förmiddagen med att riva lite mer i garaget...
Rivning av vägg i garage visar tegelsten och träbjälkar med elinstallation ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis rivet garage med synliga träbjälkar, isolering och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Halvrenoverat badrum med vita kakelväggar, duschhörna, handfat och ouppsatta dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sopade ur badrummet efter byggarna. Kvar: duschdörrar, spegelskåp, foder runt fönster och taklampa.

Och dörren ska sättas dit...
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Börjat så smått med trappräcke


#förstagången #nordingråträ
 
  • Ommålat trappräcke under konstruktion i en hörna av ett rum med blomstrig tapet och träpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
jockeping och 12 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Problemen är att en dag så säljer du huset och plötsligt slutar funktionen att fungera, eftersom de nya ägarna har ett annat Wi-Fi.

Eller att du byter ut det och glömmer uppdatera ditt Mac-lås, vlan som blockerade trafiken, byte av namn eller vad som helst.
Det ska väl ligga i köparens intresse att få det att funka, har övrigt inga planer på att sälja huset närmaste 30 åren, då är nog denna produkt obsolet ändå.
Den kräver inte wifi, du kan ha den som en "dum" brytare som du stänger av och på med tryckknapparna på den.

Ungefär lika "svårt" som att förbereda en laddbox för elbilen när man säljer huset.
 
Just idag får jag anse mig klar med (den påtvingade) renoveringen av tvättstugan, saknas några handukskrokar men klar anser jag mig vara i stort.
Känner mig rätt nöjd med slutresultatet, det som stör mig lite är att den upplevda kvaliten på duschhörnans övre gångjärn inte är i klass med den från Svedbergs vi har i badrummet.

Då hustrun inte ville ha en med mörktonat klarglas, som jag ville, och jag tvärvägrade en frostad institutionstyp blev det en kompromiss, ett danskt fabrikat, Camargue med mönstrat klarglas, riktigt snyggt i mina ögon.
Den här köpte vi från Bauhaus näthandel liksom handukstorken av samma fabrikat.

Nyligen renoverad tvättstuga med tvättmaskin, torkställning och mönstrad duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad tvättstuga med mönstrat duschhörn och gråa kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverad tvättstuga med vita skåp, handdukstork och gråklinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad tvättstuga med vita skåp och bänkskiva, grått kakelgolv och en handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad som återstår är slutsummering av kostnader, samt att vi också kanske som det verkar får en peng från försäkringsbolaget.
Har lärt mig av det här, och som ett tips till andra, utgå inte från att det har passerat sin livslängd och saknar försäkringsvärde, tydligen gäller 35 år hos Länsförsäkringar och vårt hade jag renoverat i mars 2000 och var övertygad att det saknade värde.
Hade börjat riva när jag läste i någon tråd här på BH att någon fått godkänt för ett gammalt badrum, och att jag börjat riva ställde till det lite.
 
  • Gilla
Kretikos och 17 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Just idag får jag anse mig klar med (den påtvingade) renoveringen av tvättstugan, saknas några handukskrokar men klar anser jag mig vara i stort.
Känner mig rätt nöjd med slutresultatet, det som stör mig lite är att den upplevda kvaliten på duschhörnans övre gångjärn inte är i klass med den från Svedbergs vi har i badrummet.

Då hustrun inte ville ha en med mörktonat klarglas, som jag ville, och jag tvärvägrade en frostad institutionstyp blev det en kompromiss, ett danskt fabrikat, Camargue med mönstrat klarglas, riktigt snyggt i mina ögon.
Den här köpte vi från Bauhaus näthandel liksom handukstorken av samma fabrikat.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Vad som återstår är slutsummering av kostnader, samt att vi också kanske som det verkar får en peng från försäkringsbolaget.
Har lärt mig av det här, och som ett tips till andra, utgå inte från att det har passerat sin livslängd och saknar försäkringsvärde, tydligen gäller 35 år hos Länsförsäkringar och vårt hade jag renoverat i mars 2000 och var övertygad att det saknade värde.
Hade börjat riva när jag läste i någon tråd här på BH att någon fått godkänt för ett gammalt badrum, och att jag börjat riva ställde till det lite.
Snyggt! 👌
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.