Keiller Keiller skrev:
Operation Lasera furutak inleddes idag, i slutet av semestern.
[bild]
Allmogepanel från 1977. Olackat som tur är.
[bild]
En femtedel avklarat, dags för fika. Det blir väl klart vilken dag som helst. På måndag börjar jobbet igen.
Blir enorm skillnad, kämpa på. 👌🙂
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Oklart om det är @Ursviken på sista bilden eller någon annan, men man måste ju säga att han ser skitglad ut! 😉
I egen hög person. Man får glädjas åt det lilla i livet. 😃
 
  • Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Blir enorm skillnad, kämpa på. 👌🙂
Ja, det blev skillnad. Men det var ett drygt jobb.
Ett tomt rum på kvällen med trägolv, vita väggar, och en tänd lampa i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen bra bild men nu är första strykningen avklarad.

Får se hur det ser ut i morgon men det ser grönbeigt ut där det blev ett extra lager lasyr, t.ex ovanpå sparmålningen, särskilt på och runt taklisterna.
 
  • Gilla
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
Morgonen efter första strykningen av Herdins paneltakslasyr. Tomt rum, trägolv, vitmålade väggar, snedtak, fönster med utsikt, kamin, bordsduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så långt ser det ju nästan hyggligt ut men granskar man...
Trätak med synliga plankor och lister möter vitmålad vägg, hörnperspektiv inne i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser mer beige ut (väggen är vit/grå) och väldig nyansskillnad vid sparmålningen där det är två lager.
Träpanel på tak, brun toner, ådring, några hål, vit kantlist längst ner, texturfokus, inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lasyr var onekligen svårare än vanlig takfärg.

Är det någon som vet vad som är lämplig färg att måla över med, om det här blir att se för jävligt ut efter andra, tredje strykningen?
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Täckande linoljefärg? 😉
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
I egen hög person. Man får glädjas åt det lilla i livet. 😃
Jag har funnit att det är den inställningen man MÅSTE ha med hus. Oavsett det rör avlopp, tak, rasistnazistgrannar, elitklubbar eller ogräsmattan.

Smile and wave. Smile and Wave 🤪
 
  • Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
Det får duga.
Ett mysigt rum med trägolv, vitmålade väggar, taklampa, gardiner, fönster och några växtkrukor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AXS och 18 till
  • Laddar…
Börjat måla lister och foder inför kommande tapetsering nån regnig och tråkig dag.
Ett ljust rum under renovering, trägolv, tapetserade väggar, fönster med utsikt och måleritillbehör på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 8 till
  • Laddar…
Här har vi gjutit en rejäl entretrappa!
Huset hade ursprungligen en indraget dörrparti och efter att jag bytt och flyttat ut partiet så var den gamla trapplösningen värdelös.
 
  • Solljus, träkonstruktion, blomkrukor, stentrappa, ytterdörr, vit vägg, raster till avlopp, kvastskaft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundarbete för trappa eller plattläggning vid en ytterdörr, konstruktion av träramar, grus, betongsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit husdörr, nylagt betongtrappsteg, byggnadsställning, längtar skugga, kvällssol, nummer ett på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny betongplatta nära hus, trädgårdsarbete pågår, skyddsskor, verktyg ute, grå stenläggning, trädgårdsvagn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd betongtrappa framför entrédörr, träformar syns, grus, spade, nummer ett på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats utomhus; betongtrappa, verktyg, oordning, tälttak, vit dörr, smutstäckt markduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 30 till
  • Laddar…
Då har jag grävt ur och jämnat till 302 kvadratmeter krypgrund.
Lite isolering och några rör bara så kan jag lägga tillbaks golvet...


Byggarbetsplats med grus, rörledningar och träbjälkar under konstruktion eller renovering. Ljusinsläpp genom taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 15 till
  • Laddar…
Det går så långsamt är man ska konkurrera om tiden med andra semesteraktiviteter, men nu är plattorna avjämnade, snart åker skruvdragaren fram. Och jag måste ta reda på hur mycket virke jag behöver så att jag kan få det hemkört.
Regelarna för golvet tog jag på släpet idag, provade lite innan det blev kväll och dags för nattning av barnen.

Grundarbete för konstruktion i skog, träram, grus, plast, förberedelse för byggnation, stenar, träd, kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
Skulle bara förlänga avloppet från tidigare kök och några meter bort. Har haft en förnimmelse att det inte var helt tätt. Som tur var spolade vi och hittade ett hål som lillfingret nästan gick in i. Blev till att kapa bort en bit av gamla stammen och ersätta. Bökigt nog att bara göra det, men lite bökigare när det är ca 6m dit att krypa och utrymmet varierande mellan säg 25-35 cm. Inte mkt utrymme för misstag (man orkar inte krypa extra) Men det var tur ändå för förutom hålet så var det nästan stop i första böjen som kommer från duschen. Nu skall det fungera några år tills vi gör vid badrummet helt och drar ut stammarna direkt ut ut grunden och ut i gatan.

Detta har hängt över mig sen vi köpte huset för några månader sedan. Nu är det bara tappvatten kvar så kan vi börja bygga kök.
 
  • Krypgrund under ett hus med träbjälkar, ventilationsslangar och isoleringsmaterial. Dustig och öde installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på krypgrund under hus, synliga avloppsrör, träbjälkar, tegelstenar, plastfolie, möjligt fuktproblem eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt kryputrymme, träbjälkar, stora rör, isolering, dammigt, oorganiserat, byggmaterialrester, begränsad belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla rostiga rör bredvid nya gråa PVC-rör, verktygslåda och arbetslampa på gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine och 14 till
  • Laddar…
Fick en ny FLVP, men allt nytt är inte bättre än det gamla.
Den gamla Nibe 310 från 2006 hade tystare kompressor och tystare fläkt mot den nya 370 (injusterad med samma ventilationsvärden)
Den nya verkar även bättre isolerad = ingen extra värme i tvättstugan från pannan.
Jag måste även bygga om tvättbänken, dörren till panelen/displayen går inte att öppna med bänken på plats. Grannarna har tagit bort dörren på pannan, men det vill jag inte göra.
 
Första steget i det som ska bli bastu stuga
 
  • Markarbete, träbjälkar, vattenpass, spadar, byggplats, natur, gammal trappa, utomhus, soligt, grönska, stuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Lägger råspånten
 
  • Byggarbetsplats utomhus, träkonstruktion täckt med presenning, omgivande grönska, byggmaterial och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.