Sista bitarna asbeströr kapade och utburna ur krypgrunden. Lite isolering och nya rör bara så kan man börja lägga tillbaka golvet.


Gamla rör isolerade med skumgummi, skador, mögel, förfall på en ojämn, smutsig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 5 till
  • Laddar…
Jag blir så imponerad av allas slit och idoga arbete! Jäkla va duktiga ni är!! Själv kör jag semesterlunk och tar en halvtimme då och då. Nästa post blir en uppdatering om min borrförlängare….
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Ja

Jag ska försöka borra bort en tegelsten som sitter tvärs i en rökkanal. Borra uppifrån 😮 Rökkanalen är byggt för en öppen spis men jag ska nu montera en gjutjärnskamin där rökröret sitter långt ner. Jag har konstaterat att kanalen fortsätter under tegelstenen. Återkommer om någon vecka eller två hur resultatet än blir😋
Jag har inte kommit så långt ännu. Men jag har iallafall testat så den fungerar!! Cirka 20cm murbruk är borttaget och första borrningen i tegelstenen gick bra! Dammsuger upp skräpet med min byggdammsugare. Mitt nästa problem var ju att hitta en huggmejsel som va ca 3 meter!! Det blev ett spett ihoptejpad med det längsta krattskaftet jag hade och sen lite silvertejp på det. För att se ner i skorstenen har jag satt fast en ficklampa på änden av ett spännband.
 
  • Vertikal brunn med eldsläckare i botten, mörker omger, förfallna kanter, perspektivdjup, övergiven atmosfär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dammsugare på tegeltak, skorsten, verktyg, skog i bakgrunden, soligt, skorstenssotning eller takrengöringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogsmark med stenar och växtlighet, lutande metallstång med trähandtag i naturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelstenar på rostig plåt, träd i bakgrunden, solljus, dagtid, utomhus, skuggspel, avslagna hörn, slitna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gimp och 16 till
  • Laddar…
I morgon bitti kommer de från vatten- och avloppsbolaget på besök. Stopp i avloppet utanför huset. Svabbat upp cirka hundra liter vatten i källaren nu under kvällen. Inget förstört men tråkig avslutning på helgen. Avloppsrören utomhus är från 90-talet så de är hyfsat nya och det sista avloppet inne bytte jag förra veckan.
 
  • Ledsen
Oaken och 1 till
  • Laddar…
Den brunnen vi enligt ritningen som enda fastighet ska gå på var helt grusfylld. Den sögs och spolades. Matades in 30 meter slang. Inget hände. Det spolades och sögs från vår rensbrunn utan resultat förutom att det steg avloppsvatten i källaren.

En annan annan brunn lokaliserades som vi inte ska ligga på men vi visst ligger på. Den var fylld så pass högt upp så att det än så länge endast påverkade vårt hus för vårt avlopp mynnar ut överst.

I nästa brunn dit denna anslöt sig hade en stor trädrot krossat betongen så att det var stopp, Den ska nu bytas ut.

Nu fungerar det i alla fall och våra avlopp är ordentligt sköljda. Fyra timmar tog hela operationen.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Byggt tak för att skydda dörren till tvättstugan.
 
  • Trätrappa till ett hus med beige panel och ett vit skåp på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 15 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Och jag som hatar att gipsa. En klädkammare/sminkbänk som vi har hade dock några lådor, Inbyggd hylla och skjutdörr så där var det faktisk roligt att tänka till lite. [bild][bild]

Speciellt nöjd med den inbyggda karmen som skjutdörren åker in i och låser som emot med mjukstängaren så att den inte kan slå mot karmen om det blir korsdrag. Spåret dörren åker in i ligger i samma nivå som gipset på sidorna och är fräst ur en 69x69 kärnfuru bit. Samma som själva skenan också är infräst i. Skall bara bestämma om jag skall ha fräst spår eller handtag.
[bild]
[video]

Hitta ett par bilder från när ja monterade skenan vilket var nästan 2 år sedan 😂
Snyggt! Vad är det för mjukstängning du har använt?
 
O Oaken skrev:
Jag har inte kommit så långt ännu. Men jag har iallafall testat så den fungerar!! Cirka 20cm murbruk är borttaget och första borrningen i tegelstenen gick bra! Dammsuger upp skräpet med min byggdammsugare. Mitt nästa problem var ju att hitta en huggmejsel som va ca 3 meter!! Det blev ett spett ihoptejpad med det längsta krattskaftet jag hade och sen lite silvertejp på det. För att se ner i skorstenen har jag satt fast en ficklampa på änden av ett spännband.
Hålsågsförlängarn funkade!! Det blev perfekt! Första bilden visar när jag stuckit in hålsågen in i hålet som kaminen ska anslutas till. Nu ska jag bara få tag i ett insatsrör och det man ska fylla runt det röret. En suddig bild på en trång, vertikal struktur, möjligtvis en skorsten eller kanal, med visuell djupverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal bild på gammal murad struktur med djupt, rutmönstrat utseende längs sitt djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikal tunnelvy med metallstrukturer, hand i guldig handske griper ämne, ljus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 19 till
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Snyggt! Vad är det för mjukstängning du har använt?
Skenan och beslag är Hawa porta 100 hmt med soft close tillbehör på både in och ut skjut. Dyrt så man skiter blod. Men är bra grejor.
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
A
Trädgång med staket, blomsterbäddar, buskar och en rulle slang nära trappsteget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggt räcken i trädgården åt mor. Får fortsätta imorgon med försöka lägga plattorna tillrätta
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 12 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Skenan och beslag är Hawa porta 100 hmt med soft close tillbehör på både in och ut skjut. Dyrt så man skiter blod. Men är bra grejor.
Ja jävlar, såg verkligen bra ut i din video men blir nog en enklare modell till min garderob
 
Redigerat:
boschkenta
Tog en paus från mitt eviga altanbygge och byggde en altan hos morsan istället 🤔

Trädäck vid hus, möbler, grönlund, klar himmel, avslappnad atmosfär, utomhus, laddningskabel, avskildhet, sikt mot natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
vcx och 14 till
  • Laddar…
Som husägare är man aldrig sysslolös. Problemet uppstod som tur är inte på vår sida av fastighetsgränsen så räkningen landar hos VA-kollektivet. Och senare i veckan saneras källaren genom vår hemförsäkring. Ingen skada skedd men det doftar ju inte rosor.

I dag hade vi två bilar på plats och till sist så! Den brunn vi skulle vara ansluten till var vi inte kopplad till. I den brunn vi var ansluten till plus en del andra på gatan var det fullt med vatten och i och med att vår anslutning låg högst upp var det bara vi som fick problem. Vi hade även en otroligt lång servisledning, 40 meter, och i med att det blev stopp i brunnen på gatan ansamlades all skit i vår ledning på ett ställe som skapade en rejäl propp. Gårdagens spolbil hade bara 30 meter slang så den nådde inte dit men nu är jätteproppen borta!
 
  • Person rensar avlopp, använder sugslang, vattenläckage på golv, inomhus miljö, kaos, vattenberedare, brandsläckare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Leende man arbetar, borr genom vägg, byggdamm, säkerhetsstövlar, arbetskläder, inomhusmiljö, verktyg, vita rör, vattenberedare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Operation Lasera furutak inleddes idag, i slutet av semestern.
Tomt rum med trägolv, vitmålade väggar, fönster, kamin, stege. Renovering pågår antagligen. Träpanel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allmogepanel från 1977. Olackat som tur är.
Ett ljust rum under renovering med trägolv, fönster, och träbjälkar i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En femtedel avklarat, dags för fika. Det blir väl klart vilken dag som helst. På måndag börjar jobbet igen.
 
  • Gilla
BengtH och 8 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Ursviken Ursviken skrev:
Som husägare är man aldrig sysslolös. Problemet uppstod som tur är inte på vår sida av fastighetsgränsen så räkningen landar hos VA-kollektivet. Och senare i veckan saneras källaren genom vår hemförsäkring. Ingen skada skedd men det doftar ju inte rosor.

I dag hade vi två bilar på plats och till sist så! Den brunn vi skulle vara ansluten till var vi inte kopplad till. I den brunn vi var ansluten till plus en del andra på gatan var det fullt med vatten och i och med att vår anslutning låg högst upp var det bara vi som fick problem. Vi hade även en otroligt lång servisledning, 40 meter, och i med att det blev stopp i brunnen på gatan ansamlades all skit i vår ledning på ett ställe som skapade en rejäl propp. Gårdagens spolbil hade bara 30 meter slang så den nådde inte dit men nu är jätteproppen borta!
Oklart om det är @Ursviken på sista bilden eller någon annan, men man måste ju säga att han ser skitglad ut! 😉
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.