4 380 911 läst · 32 156 svar
4381k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Ramnemark skrev:
Och släkten har skruvat trall medans vi slappnat av
Husägare
· Österslöv
· 348 inlägg
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 364 inlägg
Ska det bli tak på det där, eller som en pergola?Ramnemark skrev:
Vad blir det för något på taket i så fall, och hur låg lutning klarar det av, såg ut att vara väldigt låglutande..
Inget tak och ingen lutning. Det blir något tyg som solskydd. Det går inte att ha lutning om folk ska kunna gå fritt undertveksamt skrev:
Fått klart listerna runt det stora partiet i vardagsrummet. Lite pyssel med planhyvlat och fräsning av fönsterbräda men det blev bra. Altandörren ska målas i sommar när vi är lediga och kan hänga av den ett par dagar
Har även fått upp stocken som ska bryta av mellan gipsvägg och framtida murad vägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har även fått upp stocken som ska bryta av mellan gipsvägg och framtida murad vägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fortsätter med rördragning för mitt AC/frikylaprojekt som påbörjades för någon vecka sedan med mycket mätande och diverse håltagningar genom golv och väggar.
Spännande när man köpt en kåk någon annan byggt ursprungligen och jag inte har full koll på hur det ser ut innanför väggskivor och golvbräder på de ställen jag själv inte byggt.
Det får ta tid för att vara säker.
Från pannrummet bredvid VP:n upp till bottenvåningen:
Upp i bottenvåningen där det ska sitta en konvektor, sedan ska rördragningen gå vidare till salongen åt höger samt upp till övervåningen.
Två av de 3 konvektorerna.
Har lött ihop rören upp från källaren men vill inte tutta eld på kåken så resten skall pressas, jag lånar pressverktyg från min lokala VVS-firma och bunkrar upp med diverse kopplingar och återlämnar det jag inte behöver.
När allt sitter där blir det att dra el, montera styrningarna, fylla med brine, lufta och trycktesta.
Sedan isolera, dra ner kondensavloppen i samma kanaler som rören löper i, bygga egna inneslutningar runt konvektorerna (det som är original dög inte åt hustrun...) och bygga in rörkanalerna så att de "försvinner" i listverken i huset.
Sedan är det läge att unna sig en stor Whiskey, eller så tjuvstartar jag med en innan jag är klar
Spännande när man köpt en kåk någon annan byggt ursprungligen och jag inte har full koll på hur det ser ut innanför väggskivor och golvbräder på de ställen jag själv inte byggt.
Det får ta tid för att vara säker.
Från pannrummet bredvid VP:n upp till bottenvåningen:
Logga in
Skapa konto
Upp i bottenvåningen där det ska sitta en konvektor, sedan ska rördragningen gå vidare till salongen åt höger samt upp till övervåningen.
Logga in
Skapa konto
Två av de 3 konvektorerna.
Logga in
Skapa konto
Har lött ihop rören upp från källaren men vill inte tutta eld på kåken så resten skall pressas, jag lånar pressverktyg från min lokala VVS-firma och bunkrar upp med diverse kopplingar och återlämnar det jag inte behöver.
När allt sitter där blir det att dra el, montera styrningarna, fylla med brine, lufta och trycktesta.
Sedan isolera, dra ner kondensavloppen i samma kanaler som rören löper i, bygga egna inneslutningar runt konvektorerna (det som är original dög inte åt hustrun...) och bygga in rörkanalerna så att de "försvinner" i listverken i huset.
Sedan är det läge att unna sig en stor Whiskey, eller så tjuvstartar jag med en innan jag är klar
Jag har väl ärligt talat inte gjort något av arbetet men det är ju ingen annan som kommer betala det vad jag vet. Taket färdiglagt, det gör ganska stor skillnad för helheten ändå. Blev svarta rännor och rör den här gången.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick för mig att byta färg på ytterdörren från vit till guldockra i början på veckan. Idag blev jag klar med sista strykningen. Nån gång kanske fönstren också byter färg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I morgon ska råttan i komposten avhysas.
Har ägnat dagen åt att råttsäkra bodarna med singel, sten och löstagbar formplyfa så att den inte bosätter sig där.
Har ägnat dagen åt att råttsäkra bodarna med singel, sten och löstagbar formplyfa så att den inte bosätter sig där.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto