4 438 205 läst · 32 314 svar
4438k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Gjort ett halvhjärtat försök att dämpa avloppsrören lite. naturligtvis hade det varit bättre om rörmokarna installerat tysta rör från början istället. Nu är det tyvärr lite för svårt att plocka isär.
subjektivt före/efter: nja. Borde inte skada åtminstone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
subjektivt före/efter: nja. Borde inte skada åtminstone.
Intressant med tysta avloppsrör. Har aldrig hört talas om det. Hur mycket skiljer det i dämpning och pris? Är de tjockare?F fiskbuggaren skrev:
En googling bortClasseClas skrev:
På de byggen jag varit på så har det använt blåa rör när det går igenom en annan lägenhet.
https://www.bauhaus.se/avloppsror-m...MIsJCLqurM_AIV4RoGAB0vDQRLEAQYAiABEgJrYfD_BwE
Renoverare
· Uppsala
· 1 850 inlägg
Lackat golvet en fjärde gång på förmiddagen och satt tillbaka listerna på eftermiddagen. Upptäckte också varför föregående ägare ställt tvättmaskinen på en egenbyggd träkonstruktion: fallet mot brunnen är så kraftigt att de ställbara benen på tvättmaskinen inte räcker till. Eftersom vi ska ha in en maskin till plus en torktumlare fick även jag bygga en plattform. Jag vet att det är trä och att det är källare och våtutrymme och så vidare, men det är ett provisorium. Gissningsvis på 5-10 års sikt, men ändå ett provisorium.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om du vill få upp träkonstruktionen från betonggolvet kan du ju alltid montera maskinfötter eller möbeltassar under.Henningelvis skrev:Lackat golvet en fjärde gång på förmiddagen och satt tillbaka listerna på eftermiddagen. Upptäckte också varför föregående ägare ställt tvättmaskinen på en egenbyggd träkonstruktion: fallet mot brunnen är så kraftigt att de ställbara benen på tvättmaskinen inte räcker till. Eftersom vi ska ha in en maskin till plus en torktumlare fick även jag bygga en plattform. Jag vet att det är trä och att det är källare och våtutrymme och så vidare, men det är ett provisorium. Gissningsvis på 5-10 års sikt, men ändå ett provisorium.
[bild]
[bild]
Renoverare
· Uppsala
· 1 850 inlägg
Jag har funderat på något liknande: möbeltassar eller remsor med syllpapp, men konstaterade att den andra plattformen som står här är helt frisk, och den verkar ha stått i tiotalet år. Källaren är generellt fin med väldigt lite fukt. Så jag chansar och kör utan nu när jag äntligen fått jävelskapet i våg.Dheri skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 268 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 268 inlägg
Vid jul trendade det osb-väggar på Byggahus. Nu kör vi nästa trend: mdf-vägg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 268 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 268 inlägg
Härlig tråd
Många goa uppslag.
Håller värmen med i hela bodelen med en större täljstenskamin.
- Och nu blev den elektriska varmvattenberedaren åtgärdad.
Inget dyrt värmeläckage längre i dessa dyrtider. Har brukat torka kängor o annat på ovansidan, för att nyttja värmen.
Isolerad med stenullsmattor, även framsidan.
Till höger verkar det vara lite klent, men väggen där är invändigt ordentligt isolerad.
Många goa uppslag.
Håller värmen med i hela bodelen med en större täljstenskamin.
- Och nu blev den elektriska varmvattenberedaren åtgärdad.
Inget dyrt värmeläckage längre i dessa dyrtider. Har brukat torka kängor o annat på ovansidan, för att nyttja värmen.
Isolerad med stenullsmattor, även framsidan.
Till höger verkar det vara lite klent, men väggen där är invändigt ordentligt isolerad.
Redigerat:
Det är enklast möjliga konstruktion. Eftersom det är många som ska göras behöver det effektiviseras med både tid och pengar. Sen kommer kanten bli lite olika hög beroende på vad vi ska ha i den.Karthago skrev:
Expansionsbeslag från biltema https://www.biltema.se/bygg/gangjarn/specialgangjarn/expansionsbeslag-vit-2-st-2000018627
Sen en skiva plywood som undersida och planhyvlad fur som kanter.
Eftersom det redan finns hål för hyllorna så är det väldigt lätt att få expansionsbeslaget på rätt position.
Sen blir det klarlack på allt.