Hennke85 Hennke85 skrev:
Förstår hur du har det förrutom för min del var det mest tiden då jag som tur är har dubbla brunnar.
Har ni vattenmätning på enskilt vatten?
Vi verkar vara de enda i området som har en egen brunn. Men vi kopplar på oss på kommunalt när det är dags att dränera om (läs när ekonomin tillåter dränering av huset). Har tagit lite vattenprover å det går att dricka men inte det bästa vattnet direkt.
Enskilt vatten men kommunalt avlopp (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Hennke85
  • Laddar…
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Vi verkar vara de enda i området som har engen brunn i området. Men vi kopplar på oss på kommunalt när det är dags att dränera om (läs när ekonomin tillåter dränering av huset). Har tagit lite vattenprover å det går att dricka men inte det bästa vattnet direkt.
Enskilt vatten men kommunalt avlopp (y)
Brukar inte kommunen tvinga folk att ansluta sig när de drar ut kommunalt VA? :thinking::)
 
richardtenggren
Ramnemark Ramnemark skrev:
Brukar inte kommunen tvinga folk att ansluta sig när de drar ut kommunalt VA? :thinking::)
De brukar bara kravställa avloppsanslutningen som jag förstått. :)
Så var det här i alla fall :)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Brukar inte kommunen tvinga folk att ansluta sig när de drar ut kommunalt VA? :thinking::)
richardtenggren richardtenggren skrev:
De brukar bara kravställa avloppsanslutningen som jag förstått. :)
Så var det här i alla fall :)
Är nog olika ifrån kommun till kommun, vi köpte huset i år å flyttade in i augusti.
Jobbar på en annan kommun på va. Å kan säga att nu i dagsläget kommer du inte undan i vår kommun å det är svårt att komma undan överlag i dagsläget tror jag.
Kostnaden beräknas när det projekteras nya sträckor att dra nya va ledningar. Då skall man få med så många som möjligt som indirekt hjälper till att betala dragningen av ledningen. Å därmed ansluta sig till kommunalt va.
Inte alltid man behöver in renvattnet (om du har egen brunn, men anslutningsavgiften kommer du inte undan) men kommer avlopp så är det ett krav om jag inte minns fel. Men du får betala anslutningsavgiften för renvatten också.

Ang. vårt hus har jag inte ringt kommunen å kollat om tidigare ägaren gjort detta eller om vi får betala en anslutningsavgift för renvatten eller ej. Tidigare ägare började bli både senil och dement samt eldade upp alla papper om huset när hans dotter inte kom med ved till vedpannan. Så har ingen info om ngt sånt... De andra grannarna i området jag pratat med har aldrig haft egen brunn vad de vet å deras hus är 5-10år nyare än vårt hus. (Byggt 63)
 
Redigerat:
richardtenggren
TinyDestroyer TinyDestroyer skrev:
Är nog olika ifrån kommun till kommun, vi köpte huset i år å flyttade in i augusti.
Jobbar på en annan kommun på va. Å kan säga att nu i dagsläget kommer du inte undan i vår kommun å det är svårt att komma undan överlag i dagsläget tror jag.
Kostnaden beräknas när det projekteras nya sträckor att dra nya va ledningar. Då skall man få med så många som möjligt som indirekt hjälper till att betala dragningen av ledningen. Å därmed ansluta sig till kommunalt va.
Inte alltid man behöver in renvattnet (om du har egen brunn, men anslutningsavgiften kommer du inte undan) men kommer avlopp så är det ett krav om jag inte minns fel. Men du får betala anslutningsavgiften för renvatten också.

Ang. vårt hus har jag inte ringt kommunen å kollat om tidigare ägaren gjort detta eller om vi får betala en anslutningsavgift för renvatten eller ej. Tidigare ägare började bli både senil och dement samt eldade upp alla papper om huset när hans dotter inte kom med ved till vedpannan. Så har ingen info om ngt sånt... De andra grannarna i området jag pratat med har aldrig haft egen brunn vad de vet å deras hus är 5-10år nyare än vårt hus. (Byggt 63)
Jo vi fick betala för båda anslutningarna så att säga men tror inte de krävde att vattnet anslöts. Men det är ju dragit till varje tomtgräns ändå. :)
Vi har kvar vår brunn för bevattning :)
 
A atomlab skrev:
Börjat gipsa taket. Som jag sa att jag inte skulle göra själv
Gipshissen kommer inte högre upp så får smeda till en förlängare imorgon.
Hittade inga 35mm vkr på lokala smeden och maksinuthyrareb hade ingen hemma som gick så högt imså fick göra en rock n roll lösning inte det finaste med fullt dugligt.

Så då kunde jag även göra klart ena sida . Andra sidan är lite enklare. Men nästan dubbelt så lång
 
  • Ett underkonstruktionsarbete med synliga träreglar, gipsväggar, ventilationssystem och arbetsmaterial i en byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggarbetsplats med gipsskivor, isolerade takbjälkar, byggmaterial och verktyg. Led-belysning i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
Fått upp den sista vindpappen och plast över fönsterhålen. Hann både bli mörkt och börja snöa innan jag blev klar. Ett rött hus under konstruktion i nattbelysning med stege och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd träbyggnad med plasttak nattetid, konstruktion i pågående arbete, mörk bakgrund, gräs framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det dags att leta upp långbyxorna snart kanske?
Person står på gräsmatta på natten, synliga slitna vandringskängor och shorts, natur, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
MariaiÖstergötland och 9 till
  • Laddar…
Är det dags att leta upp långbyxorna snart kanske?

kör på, har man kommit såhär långt i kortbyxor är det mest onödigt att skita ned långbyxorna?
 
  • Gilla
gmanhem och 1 till
  • Laddar…
E echoboy skrev:
Är det dags att leta upp långbyxorna snart kanske?

kör på, har man kommit såhär långt i kortbyxor är det mest onödigt att skita ned långbyxorna?
Men det börjar bli dags att tvätta shortsen..
 
E echoboy skrev:
Är det dags att leta upp långbyxorna snart kanske?

kör på, har man kommit såhär långt i kortbyxor är det mest onödigt att skita ned långbyxorna?
I oktober och november har jag kört med 3/4brallor med knäskydd, men nu efter vinterhjuls montaget är det nog slut för året..
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Men det börjar bli dags att tvätta shortsen..
Då hamnar man ju i en annan sits! Då kan det vara värt att växla om i samband med tvagningen, så är det lagom att byta tillbaka framåt mars/april när långbyxorna börjar stå av sig själva. (y)
 
  • Haha
Hennke85
  • Laddar…
Garaget har fått lite belysning
 
  • Ett hus och trädgård om natten med belysning och skuggor, träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liten byggnad upplyst av två lampor i mörkret, med omgivande träd och gräsmatta synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
H Husärlivet skrev:
Garaget har fått lite belysning
Varför då? Ska du arbeta i mörkret just där eller varför monterar du belysning när vi borde spara på elen.
 
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Ett argument för belysning är att buset ogillar det. Och att du själv kanske ser vad du håller på med... Vem skall vi spara el till...?
 
  • Gilla
Sson85 och 2 till
  • Laddar…
Ett mörkt träbastuinteriör med bänkar och öppen dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person arbetar på tak vid skorsten på kvällen under snöfall med en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastulavarna har vaxats, aggregatet är på plats och skorstenen har monterats. Lite småpill kvar men premiären närmar sig.
 
  • Svart vedeldad bastuugn med skorsten i ett mörkt träbeklätt rum, nära en soffhörna och inbyggda skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.