nikasp nikasp skrev:
Hade på känn att Drygolin fönster och dörrfärg skulle bli för svår för min enkla Bosch-spruta och nog hade jag rätt. La rejält med tid på att maskera och testa massa varianter av luft, munstycke och spädning men till sist surnade jag till och sprutade med fin gräng och gick efter med pensel. Tog 100 år och nu har tydligen några små flygfän SM i luftakrobatik och väljer att vila på slagportarna. Bara att bryta ihop och komma igen. 48 tim torktid vid 15 grader men 18 nu så målar nog andra varvet för hand imorgon.

[bild]

[bild]
Målar du trappräcket vitt med så är det där ett galet lyft för upplevelsen. Snyggt! :)
 
  • Gilla
nikasp och 1 till
  • Laddar…
Z
Vi har fräst och lagt golvvärme i sovrummet.

Golvvärmeinstallation i ett halvrenoverat sovrum med synliga värmeslingor på träbjälkar innan golvbeläggning läggs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Nyinstallerade plintar i gräsmark med träbjälkar lutade mot dem, redo för takbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plintarna nere, återstår att se om det blir takbygge innan vintern.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Riktigt bra snubbelbräda annars när du ska hämta ved ;).
 
  • Haha
  • Gilla
maarkus1 och 6 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Riktigt bra snubbelbräda annars när du ska hämta ved ;).
Precis så, borde finnas goda odds att klipparen kör fast där också. :oops:
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Plintarna nere, återstår att se om det blir takbygge innan vintern.
Ser fint ut. Är det en utvecklad slack-line??
 
  • Wow
  • Haha
CatharinaX och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ser fint ut. Är det en utvecklad slack-line??
Mer åt outvecklad bärlina!? :cool:
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Tapetserar övervåningen efter att läggning av trägolv och målning är klart.
 
  • Pågående tapetsering i övervåning med trägolv, målarverktyg och blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Plintarna nere, återstår att se om det blir takbygge innan vintern.
Om sådär lågt, räknas det som tak dä?! :rofl:
 
nikasp
Appendix Appendix skrev:
Målar du trappräcket vitt med så är det där ett galet lyft för upplevelsen. Snyggt! :)
Tack! Tog en flexdag för att måla men dörrjäkeln går inte, för mycket flygfän i luften. Får köra annat, ”det sista”, lite fönsterfoder och sånt. Börjar vara för fuktigt för långsamt torkande färg såhär mitt i september. Dryper av dagg på natt och morgon och låg temp utom på dagen.
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
nikasp
Varmt, relativt torrt och inga flygfän nu på kvällen så chansade och målade garagport i pannlampans sken. Har nog lagt tre timmar på den idag så kanske skulle ha köpt en ny :D Men gillar återbruk och ogillar att kasta saker man kan renovera. Slipade och grundade hela dörren men var en hel del microsprickor att fylla. Jäkla pill.

Ny målad yta av en garageport med synliga microsprickor och penseldrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nymålad vit garageport på kvällen med synliga penseldrag och microsprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverad och nymålad garageport upplyst av pannlampa på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garage i mörker belyst av en lampa med nyligen målad port, omgiven av träterrass och gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Bödvar McOlsson och 13 till
  • Laddar…
Nymonterat fönsterbleck på ett vitt fönster mot en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat fönsterbleck på ett fönster jag bytt på garaget.

Var första gången jag gjorde det så nu har man den kunskapen med :D

Ska dock riva bort det i vår när jag ska byta fasad. Då tänkte jag passa på att flytta ut fönstret i djup mef fasaden med. Tycker inte om hur det blev nu riktigt...
 
  • Gilla
Brotorpet och 2 till
  • Laddar…
Bytt blandare i nedre duschen. Till en likadan, den som ursprungligen satt i övre badrummet. (Som pensionerades för 17 år sedan, men nu alltså åter gått i tjänst. Den som spar han har.)
 
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Började sätta karmen till badrummet idag… eller egentligen börjades det redan igår, till jag insåg att Swedoor anser att karmhylsor inte är standardmontering. Således behövs en 14 mm borr för att få dit karmhylsorna ;)
Blev även förvånad att karmen inte hade förborrade hål för ihopmontering och att den levererades utan skruvar, köpte ändå en Plus-karm.
Så idag inhandlades en 14 mm borr av frun, karmen skruvades ihop och provmonterades för att återigen konstatera hur värdelösa murarna som gjorde återställningen av vår källare var.
Hade tidigare noterat att dörrhålet helt saknade allt vad räta vinklar heter, de hade även missat ”dagmåttet” då karmen inte ens gick in helt….

Så jag letade reda på färgskrapan och började snida till hålet, till sist fick jag in karmen, men det är riktigt tight på sina ställen. Bör jag ta ur mer tro? Har ingen lust att köra vinkelslip och slipskål direkt… ;)

Så min tidsuppskattning till frun sprack, så nu kvarstår håltagning, skruvning och montering av dörrblad.

Nyinstallerad dörrkarm i badrum med synliga anpassningsproblem och ojämn vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad vit dörrkarm i en vitmålad vägg, visar ingen synlig skruv, karmen ser snäv ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror ni det är för tight?
För att rädda situationen som uppstått efter klåparna tänker jag mig att jag monterar en ”putslist” mot karmen och putsar på väggen så den blir flush med karmen.

Hålet ovanför sätts igen med luxskivor som sedan putsas till samma dåliga finish som resterande väggar murarna kom i kontakt med… ;)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Började sätta karmen till badrummet idag… eller egentligen börjades det redan igår, till jag insåg att Swedoor anser att karmhylsor inte är standardmontering. Således behövs en 14 mm borr för att få dit karmhylsorna ;)
Blev även förvånad att karmen inte hade förborrade hål för ihopmontering och att den levererades utan skruvar, köpte ändå en Plus-karm.
Så idag inhandlades en 14 mm borr av frun, karmen skruvades ihop och provmonterades för att återigen konstatera hur värdelösa murarna som gjorde återställningen av vår källare var.
Hade tidigare noterat att dörrhålet helt saknade allt vad räta vinklar heter, de hade även missat ”dagmåttet” då karmen inte ens gick in helt….

Så jag letade reda på färgskrapan och började snida till hålet, till sist fick jag in karmen, men det är riktigt tight på sina ställen. Bör jag ta ur mer tro? Har ingen lust att köra vinkelslip och slipskål direkt… ;)

Så min tidsuppskattning till frun sprack, så nu kvarstår håltagning, skruvning och montering av dörrblad.

[bild] [bild]
Tror ni det är för tight?
För att rädda situationen som uppstått efter klåparna tänker jag mig att jag monterar en ”putslist” mot karmen och putsar på väggen så den blir flush med karmen.

Hålet ovanför sätts igen med luxskivor som sedan putsas till samma dåliga finish som resterande väggar murarna kom i kontakt med… ;)
Ja du bör nog ha utrymme för karmen att expandera när den ev sväller. Hade dikt an montage själv i förra bostaden som jag fick fixa då dörrbladet började ta i på sommaren då luftfuktigheten var högre.
 
  • Gilla
Beskow93
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.