4 381 293 läst · 32 156 svar
4381k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Målar du trappräcket vitt med så är det där ett galet lyft för upplevelsen. Snyggt!nikasp skrev:Hade på känn att Drygolin fönster och dörrfärg skulle bli för svår för min enkla Bosch-spruta och nog hade jag rätt. La rejält med tid på att maskera och testa massa varianter av luft, munstycke och spädning men till sist surnade jag till och sprutade med fin gräng och gick efter med pensel. Tog 100 år och nu har tydligen några små flygfän SM i luftakrobatik och väljer att vila på slagportarna. Bara att bryta ihop och komma igen. 48 tim torktid vid 15 grader men 18 nu så målar nog andra varvet för hand imorgon.
[bild]
[bild]
Tack! Tog en flexdag för att måla men dörrjäkeln går inte, för mycket flygfän i luften. Får köra annat, ”det sista”, lite fönsterfoder och sånt. Börjar vara för fuktigt för långsamt torkande färg såhär mitt i september. Dryper av dagg på natt och morgon och låg temp utom på dagen.Appendix skrev:
Varmt, relativt torrt och inga flygfän nu på kvällen så chansade och målade garagport i pannlampans sken. Har nog lagt tre timmar på den idag så kanske skulle ha köpt en ny Men gillar återbruk och ogillar att kasta saker man kan renovera. Slipade och grundade hela dörren men var en hel del microsprickor att fylla. Jäkla pill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Logga in
Skapa konto
Monterat fönsterbleck på ett fönster jag bytt på garaget.
Var första gången jag gjorde det så nu har man den kunskapen med
Ska dock riva bort det i vår när jag ska byta fasad. Då tänkte jag passa på att flytta ut fönstret i djup mef fasaden med. Tycker inte om hur det blev nu riktigt...
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Började sätta karmen till badrummet idag… eller egentligen börjades det redan igår, till jag insåg att Swedoor anser att karmhylsor inte är standardmontering. Således behövs en 14 mm borr för att få dit karmhylsorna
Blev även förvånad att karmen inte hade förborrade hål för ihopmontering och att den levererades utan skruvar, köpte ändå en Plus-karm.
Så idag inhandlades en 14 mm borr av frun, karmen skruvades ihop och provmonterades för att återigen konstatera hur värdelösa murarna som gjorde återställningen av vår källare var.
Hade tidigare noterat att dörrhålet helt saknade allt vad räta vinklar heter, de hade även missat ”dagmåttet” då karmen inte ens gick in helt….
Så jag letade reda på färgskrapan och började snida till hålet, till sist fick jag in karmen, men det är riktigt tight på sina ställen. Bör jag ta ur mer tro? Har ingen lust att köra vinkelslip och slipskål direkt…
Så min tidsuppskattning till frun sprack, så nu kvarstår håltagning, skruvning och montering av dörrblad.
Tror ni det är för tight?
För att rädda situationen som uppstått efter klåparna tänker jag mig att jag monterar en ”putslist” mot karmen och putsar på väggen så den blir flush med karmen.
Hålet ovanför sätts igen med luxskivor som sedan putsas till samma dåliga finish som resterande väggar murarna kom i kontakt med…
Blev även förvånad att karmen inte hade förborrade hål för ihopmontering och att den levererades utan skruvar, köpte ändå en Plus-karm.
Så idag inhandlades en 14 mm borr av frun, karmen skruvades ihop och provmonterades för att återigen konstatera hur värdelösa murarna som gjorde återställningen av vår källare var.
Hade tidigare noterat att dörrhålet helt saknade allt vad räta vinklar heter, de hade även missat ”dagmåttet” då karmen inte ens gick in helt….
Så jag letade reda på färgskrapan och började snida till hålet, till sist fick jag in karmen, men det är riktigt tight på sina ställen. Bör jag ta ur mer tro? Har ingen lust att köra vinkelslip och slipskål direkt…
Så min tidsuppskattning till frun sprack, så nu kvarstår håltagning, skruvning och montering av dörrblad.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För att rädda situationen som uppstått efter klåparna tänker jag mig att jag monterar en ”putslist” mot karmen och putsar på väggen så den blir flush med karmen.
Hålet ovanför sätts igen med luxskivor som sedan putsas till samma dåliga finish som resterande väggar murarna kom i kontakt med…
Ja du bör nog ha utrymme för karmen att expandera när den ev sväller. Hade dikt an montage själv i förra bostaden som jag fick fixa då dörrbladet började ta i på sommaren då luftfuktigheten var högre.richardtenggren skrev:Började sätta karmen till badrummet idag… eller egentligen börjades det redan igår, till jag insåg att Swedoor anser att karmhylsor inte är standardmontering. Således behövs en 14 mm borr för att få dit karmhylsorna
[bild] [bild]