Idag ville inte vattenpumpen starta igen efter otaliga frånslag av strömmen. Den var ju ändå från 1996 och har stannat allt oftare men ändå hoppat igång efter att ha varit strömlös i nån minut.
Rörmockaren hade förklarat för mig att den gamla brineledningen (oanvänd sedan några år) som också fanns o brunnen måste bort innan man kunde ta upp pumpen.
Så dagen har ägnats åt att gräva runt foderrörer. Hitta vart ledningarna gick in. Skruva loss kopplingarna och börja hala upp brineslangen. Gick bra i 30 meter tills jag nådde pumpen. Pumpen måste också upp, läste mig till att man skulle skruva i något specialverktyg i en koppling som var ihopskjuten. Vad gör man om man inte har verktyg då? Lyste ner och tyckte att det såg misstänkt likt något som skulle passa ett entummsrör, har jag sådan med gänga. Jodå det sparades några sådana när stammen till expansionskärlet på vinden revs, hade ett i precis rätt längd och efter mycket halande hade jag fått upp 70 meter slang och pump samt resten av brineslangen.
Nu stod jag där med två hål i foderröret som måste tätas. Fixades med en gummimanchett med slangklämmor och tätningsmassa. Nu väntar jag bara på rörmockaren med den nya pumpen.
Som tur är så är pumpen från den grävda brunnen påkoppkad på huset med ett par ventiler så vi kan duscha, tvätta och spola toalett, men tillrinningen är lite dålig nu i torkan så man är lite på spänn.

Uppgrävd yta i trädgården visar ett vattenpumpsfoderrör omgivet av jord, en spade och reparationsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd brunn med synliga rör och slangar, verktyg på marken, i arbetsprocess för pumpbyte.
Skapa konto
Långa slingor av svarta brineledningsrör på gräsmatta framför rött hus under vattenpumpsreparation.
Skapa konto
Grävd grop visar en brunnsinstallation med upptagen gul brineslang och foderrör fasttejpade vid bruksförändringar.
Skapa konto

• Utgrävningsplats för vattenpump med synliga ledningar och verktyg, foderrör i centrum.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Jag har som @Hennke85 pysslat med vattenbrunn också. Efter förra veckans GAHHHH var det bara att bita ihop och komma igen.

Tillverkade en attrapp av en Grundfos SQE2-70 som har ca 20 mm mindre diameter för att se om den går ner i borrhålet innan beställning.

Attrapp av en Grundfos SQE2-70 pump ligger på gräsmatta för att testa passform i borrhål.
Skapa konto

Och det verkar gå, så nu finns det en väg framåt. Brunnen ska bara användas för bevattning så jag vågar inte ens tänka på återbetalningstiden kontra att använda kommunalt vatten… men är man envis så är man! :crysmile:

Är det någon som vill köpa en ny oanvänd 3-fas pump för 30-60 meter ligger det en annons på köp&sälj forumet ;).

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
En bit av fasaden hade lossnat vid fönsterblecket. Fick hjälp av Ludde att limmma fast puts/betongbiten igen.

• Gilla
Adambroken och 4 till
  • Laddar…
Fick igår klart låset till dörrarna på min lilla bod som jag byggt.
Har iof. plockat ned det igen och skickat delarna för galvning.

På insidan ser låset ut såhär:

Svart regellås monterat på inre träkorsdörrar i en nyligen byggd skräpsorteringsbod.
Skapa konto

När man öppnar så vilar regeln på en liten konsol:

Svart, diskret handtag på en delvis målad trädörr till en skräpsorteringsbod, monterat till höger på dörren.
Skapa konto

Handtaget på utsidan blev lagom diskret.
Hade velat ha det mer åt vänster men det gick inte:

Ett enkelt, diskret dörrhandtag monterat på en vit plåtdörr med vertikala räfflor.
Skapa konto

Har inget behov av att kunna låsa boden då den bara är tänkt för sortering av skräp till tippen/återvinning och tillgängligheten ska vara enkel.

• Gilla
kulle och 9 till
  • Laddar…
Har provkört vår nyinstallerade llvp.
Nyinstallerad luft-luftvärmepump i kylläge monterad på vit vägg ovanför fönster med vit gardin.
Skapa konto

I kylläget ännu så länge. Tycker det är lite för varmt att testa nåt annat.
Nyinstallerad luft-luftvärmepump från Mitsubishi Electric monterad på en vit vägg utomhus.
Skapa konto

Ska sätta upp ett tak ovanför utedelen och gräva ner markavloppsrör för att slippa vatten i krypgrund/källare och en massa is i vinter.

• Gilla
Solvskaftet och 8 till
  • Laddar…
KristinaRT
Keiller Keiller skrev:
[bild]
[bild]
Ska sätta upp ett tak ovanför utedelen och gräva ner markavloppsrör för att slippa vatten i krypgrund/källare och en massa is i vinter.
Är det en Mitsubishi Hero? Är den bra? Tyst, effektiv etc?
Vi funderar på att sätta in en llvp till och Hero är ju klart snyggast ;)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
[bild]
Har haft en sån i 4år nu.

Aldrig krånglat.

• Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
Har fixat det sista med ytpappen på verandataket, läktat den lilla takbiten på gäststugetaket samt lagt alla takpannor jag har, visade sig att bygghandeln räknat fel och jag fick ca 100 pannor för lite. Säljaren skulle köra ut dom själv idag men någon måste blivit förvånad över att få 100 tegelröda candorpannor, för hit kom de inte i alla fall.
Dessutom har rörmockare och elektriker varit här och monterat den nya pumpen. Kan inte gnälla på att hantverkarna varit långsamma denna gången. En och en halv dag var vi utan rent dricksvatten i kranen.

• Gilla
FreQa och 4 till
  • Laddar…
Köpte luftavfuktare igår, Woods SF42FX.
Står i källaren och körs via ett ”smart” Ikea-uttag mellan kl 00-04. Blev ordentligt bättre klimat.
För att slippa torka uteluft har jag också försökt hindra dess passager.
Idag tätade jag garageporten hyfsat, med P-lister och en ”Garagelist” från Tesa. Porten ska bort i framtiden men just nu är den smidig att ha.
Några gamla utlopp till murstocken från tiden då oljepanna fanns är fortfarande typ öppna, eller i alla fall fyllda med löv som seglat in, tänkte göra någon fuling och skruva fast täta rensluckor i plåt där, om jag hittar några. Eller kanske lista ut vilken pipa som går vart och täppa till uppe på taket? Vi får se, jag har ingen bra idé.

KristinaRT KristinaRT skrev:
Är det en Mitsubishi Hero? Är den bra? Tyst, effektiv etc?
Vi funderar på att sätta in en llvp till och Hero är ju klart snyggast ;)
Ja, det är en Hero. Har bara haft den några timmar och bara kört kyla så om den är bra på värme också får tiden utvisa. Den är ungefär lika tyst som den Panasonic vi bytte ut. Utedelen är emellertid lite tystare, tycker jag.

Höll för övrigt på ett par timmar med att försöka få igång wifistyrningen men den hittar inte ut på nätet. Fast det beror nog mer på inställningarna i routern än på pumpen.

• Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
S
Tvättat lite tegelstenar på kvällstid och ställt fram till muraren som jobbar dagtid.
Renoverat hus med nytvättade tegelstenar lagda framför en pågående murararbete.
Skapa konto
Renoveringsarbete på en byggnad med nytvättade tegelstenar ordentligt staplade framför en nylagt tegelvägg.
Skapa konto

• Gilla
fremax och 11 till
  • Laddar…
Fogat och monterat tronen
Kört allt skit till tippen
Resten av dagen har jag bara suttit och njutit i ac kylan (y)

• Nymonterad vägghängd toalett i ett kaklat badrum med mönstrade klinkerplattor.
    Skapa konto
  • Nymonterad vit toalettstol i ett kaklat badrum med mönstrade gråa plattor.
    Skapa konto
  • Gilla
Gemmaeo och 8 till
  • Laddar…
Inte på hus men väl husvagn. Hade planerat ett byte av PSAn (Rutab) som börjat lösa i tid och otid till förra helgen men då en släng covid kom emellan blev planen att göra det om en vecka. Frun hörde av sig imorse och sa att den löser ut stup i ett och att det luktar bränt. Bara packa ihop grejer och åka 30 mil i en riktning för att se vad som är felet. Var hög tid att fixa detta, nu sitter det en Hager där med åtdragna skruvar, och så 30 mil hem.

En Hager säkerhetsbrytare monterad i en husvagn, med åtdragna ledningar och skruvar.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
S
TeroM TeroM skrev:
Inte på hus men väl husvagn. Hade planerat ett byte av PSAn (Rutab) som börjat lösa i tid och otid till förra helgen men då en släng covid kom emellan blev planen att göra det om en vecka. Frun hörde av sig imorse och sa att den löser ut stup i ett och att det luktar bränt. Bara packa ihop grejer och åka 30 mil i en riktning för att se vad som är felet. Var hög tid att fixa detta, nu sitter det en Hager där med åtdragna skruvar, och så 30 mil hem.

[bild]
Jag tror att du skrev i fel tråd. ;)
https://www.byggahus.se/forum/threads/vaersta-elkopplingen.92082/

• Haha
john.h och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag tror att du skrev i fel tråd. ;)
[länk]
Värsta är den väl knappast, ev dåligt dragen nolla som vibrerat loss när vagnen rullat under många år innan frun köpte den, sen dess står den stilla vid Västerdalälven. Skulle vara Rutab möjligtvis som kvalar in till värstatråden.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.