fatsug fatsug skrev:
Påbörjat restaurering av våra fina parbalkongdörrar. Några murkna delar men mestadels fint virke. Monterade mot bättre vetande en skiva björkplywood (i brist på bättre alternativ) istället för den bågnande masonitbiten som satt där innan. Mestadels var detta en liten övning i skrapning och kittning, in situ.
[bild]
[bild]
[bild]
Vän av ordning frågar sig säkert varför jag endast kittat om och målat undre delen av dörren och två rutor. Mer fanns helt enkelt inte tid till men nu är jag igång!
Äntligen färdig med en första strykning av två dörrar. Klart besvärligt att arbeta med dörrarna på plats, men det går det med och är klart lättare än att montera ner dem (av idiotiska skäl).
Nygrundad och primad träyta på en dörr som hänger på gångjärn, visar en del av ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två grönmålade dörrar med glasfönster upp till halva dörren efter första strykningen av färg.
Skapa konto

• Gilla
Jiji och 12 till
  • Laddar…
Målat staket (svart), fönster (vitt) och vindskivor (orange). Mina händer och armar ser snart ut att passa på Pride.

• Haha
Jiji
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Fogat relaxen utanför källarbastun. Återstår att fixa duschen och byta golvbrunn men det får bli efter semestern som börjar på torsdag.

Under helgen har jag även fått upp paneler i den blivande utebastun, fönsterskiva och foder. Spillvirket sattes upp bakom lavarnas framtida placering för där syns inte skarvarna. Ett gammalt teakbord där benen gått av fick bli fönsterskiva i relaxen och bastun. Dörr, fönster och lavar är återbruk. Friggeboden hade endast jordgolv och var tämligen snett när vi flyttade in. Den har visst varit växthus dessförinnan. Nu är den helt omgärdad av ett trädäck i olika nivåer med infällt spabad och utedusch.
Har du snickrat soffan utanför bastun själv?

S
Målat lite.
Nymålat räcke på balkong med suddig bakgrund av en trädgård.
Skapa konto
Nymålat träplank i beige mot en bakgrund av byggnader och himmel.
Skapa konto
Öppen färgburk med linoljefärg och målarspade på en arbetspall utomhus med suddig grönska i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Har du snickrat soffan utanför bastun själv?
Ramen. Fyra arkivskåp jag räddade från containern, ribbotten från IKEA och ett ventilgaller kommer från annat håll än mina händer. Bakom arkivskåpen går tilluften till relax och bastu. Madrassen sparades när vi bytte madrasser i fritidshuset så frugan sydde överdrag och kuddar.

Förbereder inför semesterprojektet, ett utekök vid fritidshuset. Två arbetsdagar kvar och på söndag bär det iväg!

• Två runda betongskivor på ett arbetsbord i en verkstad med verktyg på väggen i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Jag har liksom många andra målat idag
Ny målad träpanel på utsidan av ett hus, med gräsmatta och trädgårdsavfall i bakgrunden.
Skapa konto

Fast inte på mitt hus utan hos världens snällaste människor!

• Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
Hann med att få in takluckan på eftermiddagen, var lite pyssligt att göra själv men löste sig. Insåg dock att mina nittänger ligger i någon av alla flyttkartonger sedan översvämningen av källaren. Så finns lite kvar att göra idag också :)
Nyinstallerad taklucka på ett rött tegeltak med verktyg synliga inuti och utsikt över havet och hus.
Skapa konto

Men inser att en våning till skulle göra mycket för utsikten…

Utsikt från ett tak med nyinstallerad taklucka med en trädgård och havet i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Hann med att få in takluckan på eftermiddagen, var lite pyssligt att göra själv men löste sig. Insåg dock att mina nittänger ligger i någon av alla flyttkartonger sedan översvämningen av källaren. Så finns lite kvar att göra idag också :)
[bild]

Men inser att en våning till skulle göra mycket för utsikten…

[bild]
Är det Limön där i horisonten?

richardtenggren
simpa81 simpa81 skrev:
Är det Limön där i horisonten?
Det borde vara Lövgrund :)

• Gilla
simpa81
  • Laddar…
Vem behöver Anticimex... The mother of all bålgetingsbon är nu ute från vinden och jag kan fortsätta bygga en ny lucka. :cool:
Tre skadade bålgetingbon i olika storlekar, varav ett liknar en basketboll, på en träpall.
Skapa konto

Det var 3 st ursprungligen, det största som en basketboll, det mittersta som en fotboll och så en stor tallrik under uppbyggnad. De gick sönder under "vänligen flytta härifrån-processen". :oops:

• Gilla
  • Wow
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
S
Dalbotant Dalbotant skrev:
Vem behöver Anticimex... The mother of all bålgetingsbon är nu ute från vinden och jag kan fortsätta bygga en ny lucka. :cool:
[bild]
Det var 3 st ursprungligen, det största som en basketboll, det mittersta som en fotboll och så en stor tallrik under uppbyggnad. De gick sönder under "vänligen flytta härifrån-processen". :oops:
Ser gamla ut. Var det några getingar där?

Jag hittade ett höghus i en vägg för flera år sen. :D

• Stora gamla getingbon i ett öppet takutrymme, utan synbara getingar.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
Marsman80 och 6 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ser gamla ut. Var det några getingar där?
Japp, full aktivitet. Larvcellerna var välfyllda och många inte särskilt förtjusta fullvuxna som försökte övertala oss att låta bli deras bon. Blev två soppåsar med borester, de döda getingarna som ligger under har jag inte vågat röra ifall någon bara låtsas... :oops:

• Gilla
  • Wow
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
vilket snyggt tak

Hemmagjord travers :geek:

Hemmagjord travers med en vinsch monterad under träbjälkar i ett tak med stråtak inuti en gammal byggnad.
Skapa konto

Med vänlig hälsning, fremax

• Gilla
fribygg och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.