T
Bytt ut en gipsskiva, satt igen gamla hål från trasig golvvärme, telefon och ringledning, spacklat, slipat och målat väggar, monterat nya foder och lister, bytt strömställare, råkat borra sönder en kabel och satt upp en ljusarmatur. Allt för att jag råkade säga något i stil med "jag tycker vi behöver en lampa till i hallen".

Nu är det bara ljusskällan som saknas. Och kabeln behöver bytas...

Renoverad vägg med ny målning, en modern ljusarmatur och två strömställare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Spacklade andra omgången i helgen.

En renoveringsplats med nyligen spacklade väggar och tak, byggmaterial och stegar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höger armbåge ville inte vara med efter ett tag så fick träna på att spackla med vänsterhanden istället. Funkade hyfsat efter ett tag men kändes som om någon annan gjorde det ;)
 
  • Gilla
  • Haha
jonmo och 9 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Spacklade andra omgången i helgen.

[bild]

Höger armbåge ville inte vara med efter ett tag så fick träna på att spackla med vänsterhanden istället. Funkade hyfsat efter ett tag men kändes som om någon annan gjorde det ;)
Haha, ett litet tips på söndagkvällen :crysmile:
 
  • Haha
pjgb och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
Målade alla väggar i källaren med sista ”strykningen” igår och idag så målade vi även taket, ~125 m2 :)
Förstår nu i efterhand varför det är få som hyr ut färgsprutor, inte någon rolig rengöring direkt så man kan förstå att det fuskas en del…
Tyvärr har tiden varit knapp, så var medveten redan innan om att en del lokala ställen i taket skulle behöva måste spacklas om… Spacklade nämligen lite större hål med gipsputs i går kväll kring 23, så dessa ställen behöver finspacklas lite. Men en mindre spruta är beställd av far, som jag får låna till detta :)

Insåg också att man ska undvika T-flex på ytor som ska färdigställas, hade tejpat hålen jag kärnborrat för ventilation och lite andra hål, det fick jag surt ångra :p
 
  • Gilla
  • Haha
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Inte mitt, men svärmors.
Öppen elanslutning till ett LVI-element med synliga kablar och en skruvmejsel som hålls nära.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LVI element som inte ville bli varmt.
Tror dock det var nån typ av barnspärr som spökade...:oops::thinking:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Andra strykningen på foder och taklist, sen tog färgen slut. Men det gör inget för det kommer att målas på annat ställe och då passas det på att slutstrykas. Sockeln kommer att strykas med samma färg som golvet framöver så den färgen används som grund så länge. Och den ljusa kabeln som syns på vänster sida väntar på att få en till strykning så att den försvinner
Renoverad vindsvåning med målade taklister och socklar, väntar på slutstrykning och kabeldragning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men innan under dagen så drogs det lite kabel och vägguttag, med kabel som försvinner bakom balken och det är samma som syns på bilden ovan.
Hörn av ett rum under renovering med delvis målade väggar, taklister och en synlig vit kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
asdf
asdf = katt som gick påpassligt över tangentbordet:love:
 
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
Satt lite golvlist, hoppas få dit sista bitarna i morgon… sen är det bara resten kvar.
 
  • Nyinstallerade golvlist vid en vägg med måttstock på ett laminatgolv och en dammsugare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Rickard.
Efter en snabb komplettering på butiken som inte får nämnas vid namn har jag sytt ihop det sista i rörväg i min långdragna badrumsrenovering jag håller på med.

Nyinstallerade vattenrör och avloppsrör i renoverat badrum visade uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett antal minuter senare sprang blöta små fötter ur premiärbadet och påvisade ett annat jobb som egentligen borde gjorts för längesen, bättre sent än aldrig men också bättre nu än senare ;)

Nybehandlad skjutdörrströskel med hårdvaxolja, skyddad av blå tejp, före och efter bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första varvet hårdvaxolja klart på skjutdörrströskeln.
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Var det 16mm golvvärmeslang? Jag ska dra några rör i min renovering för framtida golvvärme i andra rum. 25mm flexslang borde räcka? :)

Här kommer ytterligare ett tips. Dra hellre ett väl tilltaget pemrör i varje fall om det är längre sträckor.

Drog i 16mm per i 25 flexrör för att rör i rör hade råkats dra ur. Var ett meck trots att flexröret hade säkert 2 meter i böjradie.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Har förlagt de gamla så det fick bli en tur till Biltema och köpa nya. Hade nästan en förhoppning om att hitta de gamla när jag nu pallrat mig iväg, men ingen tur än så länge.

Nytt hole finder set i förpackning på ett träbord, köpt för att ersätta förlorade verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men bra blev det!

Två nya eldosor monterade i en vägg, redo för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu regnar det för mycket för att bära in nästa gipsskiva som ligger i bilen. Vilken otur!
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Började med att rensa avloppet som det var stop i

Avloppsrensutrustning och spiralslangar på gräsmark nära husvägg och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnat avloppsbrunn lock i gräsmark med synligt rör och sly runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Z
Golv och väggar är så gott som klara! Nästan färdigt rum med nytt kakel på väggarna och klinkergolv, skyddstejp runt dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lintto1 och 8 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Har förlagt de gamla så det fick bli en tur till Biltema och köpa nya. Hade nästan en förhoppning om att hitta de gamla när jag nu pallrat mig iväg, men ingen tur än så länge.

[bild]

Men bra blev det!

[bild]

Nu regnar det för mycket för att bära in nästa gipsskiva som ligger i bilen. Vilken otur!
Är det någon märkbar skillnad på Biltemas och originalet?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Är det någon märkbar skillnad på Biltemas och originalet?
Priset :crysmile::cool:
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Är det någon märkbar skillnad på Biltemas och originalet?
”originalet” som jag inte hittar var också från Biltema.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.