A Anderscurl skrev:
Vad ska det bli för spännande där?
Nedsänkt lyftbord. Underlättar ofantligt, vid mekande av diverse saker.

• Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Nedsänkt lyftbord. Underlättar ofantligt, vid mekande av diverse saker.
Det ser jag gärna bilder på när det är på plats (y)

nikasp
Stått stilla några dagar men nu är det verkligen sista rycket. Andra strykningen av vindskivorna längst ned kvar när vi tagit ner ställningen.

Åkte på sk daggmattning tidigare i veckan när jag pushade lite och målade för sent på kvällen i pannlampans sken och det blev dagg (6-7 grader på natten). Tur nog första strykningen så blev perfekt efter andra.

Ser inte mycket ut men jag som ogillar höjder tycker att det där är ruskigt. Fötterna på ca 4,5 meter. Resten nästa år blir ovan gräsmatta vilket känns 100% bättre.

Och nu ser ju trädäcket ut som skit när det är fint på fasaden så får fundera hur man ska göra med det.

Husfasad med uppsatt ställning där någon målar vindskivor, trädäck och gräsmatta syns nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Z
Trädäck med LED-belysning längs trappsteg och räcket, skapar en atmosfär med lila ljus på kvällen.
Skapa konto

Fått upp lite belysning i trappen och längs räcket.

• Gilla
jonjoh och 4 till
  • Laddar…
Sista takpanelen uppe. Även målat skafferidörren efter att den breddats med en remsa 5mm plywood, samt att murstocken fått en skvätt pärlspont.

• Nyinstallerad vit takpanel i ett rum med OSB-väggar, en fönstersektion och en stege vid sidan.
    Skapa konto
  • Ny målad skafferidörr breddad med plywood vid en pärlspontklädd vägg i en byggmiljö.
    Skapa konto
  • Nyinstallerad vita pärlspont på tak och skafferidörr som breddats med plywood, bredvid en stege och byggmaterial.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Bytt trappstegen efter sambon trillade igenom ena. Något år framåt bygger vi om hela.
Renoverade trätrappsteg utomhus och en slagskruvdragare på ett steg.
Skapa konto

Men inte ska det gå smidig.
Det var vint, inget var i våg men allt det där fixades.
Dessutom slutade min blå slagskruvdragare funka.
Skulle tagit 1 timme om allt funkade, nu tog det dryga 2,5... Suck.

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
AXS
nikasp nikasp skrev:
Stått stilla några dagar men nu är det verkligen sista rycket. Andra strykningen av vindskivorna längst ned kvar när vi tagit ner ställningen.

Åkte på sk daggmattning tidigare i veckan när jag pushade lite och målade för sent på kvällen i pannlampans sken och det blev dagg (6-7 grader på natten). Tur nog första strykningen så blev perfekt efter andra.

Ser inte mycket ut men jag som ogillar höjder tycker att det där är ruskigt. Fötterna på ca 4,5 meter. Resten nästa år blir ovan gräsmatta vilket känns 100% bättre.

Och nu ser ju trädäcket ut som skit när det är fint på fasaden så får fundera hur man ska göra med det.

[bild]
Äh, med lite färg längst ner kommer det se toppen ut.

Bra jobbat uppe på stämningen med, vet hur mycket gelé det kan bli i benen.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
FreQa FreQa skrev:
Bytt trappstegen efter sambon trillade igenom ena. Något år framåt bygger vi om hela.
[bild]
Men inte ska det gå smidig.
Det var vint, inget var i våg men allt det där fixades.
Dessutom slutade min blå slagskruvdragare funka.
Skulle tagit 1 timme om allt funkade, nu tog det dryga 2,5... Suck.
Vill ogärna skriva det men min lilla blå GSR 12V började ryka vit rök igår. Ungefär som i Vatikanstaten när det ska väljas ny påve. Borrade bara ett 5 mm hål i trä och den dog inte men slutet är nog nära. Ny motor kostar 350 och en helt ny maskin med hölster och låda utan batterier kostar 700 så tror inte jag orkar reparera.

Eldstad med brinnande brasa i en ljus veranda med utsikt över en trädgård.
Skapa konto

Välkomnat hösten med en brasa till morgonkaffet.

• Gilla
Alfons3301 och 12 till
  • Laddar…
Nu när utsidan var klar blev det lite virke över, det fanns ju lite annat gammalt liggande också. Nu fixa jag till en bra förvaring och fick mer golvyta så jag är nöjd. Hemmagjord förvaringshylla av överblivet virke monterad i ett förrådsutrymme.
Skapa konto
Hemmagjord hyllförvaring av överblivet virke i en verkstad med ledig golvyta.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Grävde fram lite ”Skåprensmaterial” och knölade ihop en ny vedförvaring för att slippa pulsa i snö till baksidan friggan där det tidigare förvarades. Ser ut att behöva fyllas på till vintern.

Hemmagjord vedförvaring vid husvägg med tak, gjord av återanvänt material, nästan tom på ved.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Grävde fram lite ”Skåprensmaterial” och knölade ihop en ny vedförvaring för att slippa pulsa i snö till baksidan friggan där det tidigare förvarades. Ser ut att behöva fyllas på till vintern.

[bild]
Snyggt tak!

Ja vad har man gjort idag? Som man egentligen skulle ha gjort förra året!
Byggt en ställning för att kunna få till ett avslut på skorstenen inför vintern, med äntligen möjlighet för eldning .
Ställning uppbyggd runt en röd stuga med tegeltak för arbete på skorstenen.
Skapa konto

Men jag har murat på ett varv för mycket, så det var bara att bila bort detta varv för att senare komplettera med en en utkragning och ett skydd för nederbirden. (Haha! Ett hopslaget ord av regn och fågelskydd. (Nä! Åter till tråden istället för att tramsa text)) Det provisoriska skyddet är nu äntligen puts väck. Trots de estetiskt tilltalande farmarskruvarna;)
Nybyggd tegelskorsten med provisoriskt plåtskydd och ställning runtom på tak.
Skapa konto

Frågan är nu bara vilken typ av skydd som kommer att kröna toppen. Hmmm! skissat lite idag och låter det få mogna under veckan. Ritprogram? Pentel click 0,7 Twist-Erase.
Skisser av skorstensdesigner med olika utkragningar och skydd, ritade med blyertspenna.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
boschkenta och 15 till
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild]
Välkomnat hösten med en brasa till morgonkaffet.
Den där kaminen gillade jag. Vad är det för märke/modell?
Får nog i och för sig svårt att få det genom familjerådet men...

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Den där kaminen gillade jag. Vad är det för märke/modell?
Får nog i och för sig svårt att få det genom familjerådet men...
Det är en Aduro 14 som jag klätt in med armeringsnät och sprängsten.

• Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.