4 354 677 läst · 32 053 svar
4355k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Började titta på hallgolvet som behöver höjas något då flytspacklingen för att får golvet i intilliggande vardagsrummet plant ökade höjden en del. Självklart så lutar även detta golv med 7 mm i sidled, lika mycket som det skiljer mellan hall och köket som också skall få nytt golv med höjdjustering.
Så, vad är bästa sättet att fixa detta då? Förmodligen att flytspackla hela hallen men det är rätt stökigt att göra (och jag har ingen lust att flytspackla) så vad finns det för andra alternativ? Jag kommer förmodligen att lägga 12mm renoveringsgolv, som skall läggas flytande, under nya parketten så frågan är om det går att justera upp lutningen med lumppapp mellan nuvarande golvspån och renoveringsgolvet. Det borde bli 10 lager på lägsta sidan och med alt bredare remsor till ett lager på slutet. Lumppappen är klart stabilare jämfört med golvfoam men frågan är hur mycket det komprimeras med tiden. Ligger lumppappen mellan spånskivorna bör det inte heller bli punktlaster heller men lite orolig för trafiken vid dörröppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så, vad är bästa sättet att fixa detta då? Förmodligen att flytspackla hela hallen men det är rätt stökigt att göra (och jag har ingen lust att flytspackla) så vad finns det för andra alternativ? Jag kommer förmodligen att lägga 12mm renoveringsgolv, som skall läggas flytande, under nya parketten så frågan är om det går att justera upp lutningen med lumppapp mellan nuvarande golvspån och renoveringsgolvet. Det borde bli 10 lager på lägsta sidan och med alt bredare remsor till ett lager på slutet. Lumppappen är klart stabilare jämfört med golvfoam men frågan är hur mycket det komprimeras med tiden. Ligger lumppappen mellan spånskivorna bör det inte heller bli punktlaster heller men lite orolig för trafiken vid dörröppningen.
Förmodligen det enklaste/bästa istället för flytspackel. Borde kunna sätta en list längs kanten på lågsidan och dra mot högsidan med 2 meters rätskiva då hallen inte är mer än 190 cm bred. Tyvärr bara Beijer, som inte ligger nästgårds, som har det på hyllan i Stockholmsområdet vad jag kunnat hitta.Jarlingar skrev:
Logga in
Skapa konto
Bytt ut träbron framför groventrén mot en stensatt. Mursten i ytterkant och gatsten i mitten.
Håller på att lägga makadam runt en del av huset och passade på att ordna detta samtidigt. Blir lite nytt virke runt dörren till sommaren.
Sprutat första lagret täckfärg på taket i gäststugan efter tre lager spärrgrund. Sprutan och jag börjar bli kompisar nu.
Sedan kom installatören av fibern så då kunde jag äntligen lägga igen fiberbrunnen utanför huset. Tur att tjälen inte hade gått i än.
Glömde givetvis att ta bild efter att stenkrosset var överskyfflat.
Kunde inte motstå att testa om man kunde ha Telias modem som router och det funkade finfint. Skillnaden på WiFi med fiber och ADSL är märkbar kan jag säga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan kom installatören av fibern så då kunde jag äntligen lägga igen fiberbrunnen utanför huset. Tur att tjälen inte hade gått i än.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Glömde givetvis att ta bild efter att stenkrosset var överskyfflat.
Kunde inte motstå att testa om man kunde ha Telias modem som router och det funkade finfint. Skillnaden på WiFi med fiber och ADSL är märkbar kan jag säga.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Renoverare
· Uppsala
· 1 807 inlägg
Ja, var ska jag börja...Immobil skrev:
Det var någon sorts limrester eller liknande kvar på en del plankor. Jag fick ta bort det med aceton.
Passformen i kortändarna är inte helt ok. Det blir lätt mindre, sneda glipor. Slår man på kortändan med läggkloss kan det bli sprickor i ytskiktet i skarven. Fick limma en gång där en flisa gick ur.
Skarvarna känns ibland lite väl höga. Jag slår ned dem med gummiklubba och det fungerar oftast men inte alltid. Det verkar alltså inte alltid helt hundra hur plankorna hakar i varandra.
Kanske är detta delvis handhavandefel. Men det blir hur som helst ett annat märke i nästa rum.