Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Allt var inte bättre förr... ;)
I alla fall inte denna färgkombon :)

Lite målning i en dotters rum. Jag hade visst semesterdagar jag måste ta ut så denna vecka är jag hemma och gör lite smått och gott.
För fem är sedan målade jag taket vitt och nu var det dags för väggarna. Antar att flrra ägaren tröttnade på den ursprungliga lite mörka sjuttiotalsvävtapeten och målade den gul. Dottern vill nu ha vitt.
Vi köpte två stycken äggvita 2,5 liters burkar på Rusta som räckte för två lager. Färgen är inte så kall som takfärgen så det blir nog bra det här. Golvlisterna har precis fått en strykning med samma färg som taket. Jag brukar lägga papp under men det blåser och det lilla dropp som blir på marken spolar jag bort med vattenslangen.
Jag bytte plugg där elementen sitter fast. Ett par av de gamla röda pluggen satt löst och jag passade på att säkra lite bättre med mollyplugg.
Fönstersmygen funderar jag på, tejpen är slut men jag får måla dem sist. Fönstren kommer vi byta inom ett år till treglas.
Hon vill inte längre ha Hogwarths fastklamrad i taket så vi får se vart den hamnar i rummet.

Ett halvmålat rum med gult nedre del av vägg och vitt ovanför, vitmålat tak, tejpade golvlistnivåer och målningsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymålade vita golvlistlängder stödda mot en tegelvägg, utomhus på en solig dag.
Skapa konto
Rum med nymålade vita väggar, Hogwarts-väggbonad på en stege, och skrivbord.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Lite siffror gällande målningen i inlägget innan.
23 kvadratmeter vägg (fönster, snedväggar och dörr borträknat).
Enligt uppgift skall en liter färg täcka 10 kvadratmeter med en strykning.
Jag gjorde nog slut på 4,5 liter färg med två strykningar vilket motsvarar vad burken säger. Detta gör mig orolig, normalt räknar jag med att förbruka mer färg än vad tillverkaren säger. Men jag strök med god täckning och ordentligt.
Och det ser bra ut.
Det tog naturligtvis en evighet att lägga papp och tejpa (jag tror det är vad jag avskyr mest med att måla) men själva målandet tog 45 minuter för halva väggytan med ett lager inklusive tvätt av penslar och roller. Så rent teoretiskt 3 h för att måla. Torktid tillkommer så klart.

O olofh skrev:
Älskling, jag lovar. Det är bara en rotdosa. Max 10min... den när det inte går som man tänkt sig. Jaja. Blir en riktig dosa istället och sen lite spackel så...

:crysmile:(y)
[bild]
Nä de där ja. Det blev en dosa ändå :rofl: sen vilket år väggskarven blir mjukfogad vet i tusan, det är garderobsutrymne så noll prio

• En väggdosa med ansluten sladd och en synlig oslätfogad väggskarv i ett rum.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
Nä de där ja. Det blev en dosa ändå :rofl: sen vilket år väggskarven blir mjukfogad vet i tusan, det är garderobsutrymne så noll prio
Dan innan fotografering för försäljning är väl tillräckligt i god tid. Då hinner det härda ;)

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
Stickan56 Stickan56 skrev:
Jag har idag via radiolänk förlängt mitt LAN till garaget.
I garaget blev det en switch och en accesspunkt för WiFi.

Garaget
[bild]
Huset[bild][bild]

Stickan
Länken har nu varit uppe i 100 dagar utan avbrott.

Stickan

Bilat fram avloppet, har som mål att byta allt ända ut i gatan.

Fråga till den stora kunskapen här på forumet.

Går det att byta ”ett rum i taget”, dvs typ skjuta i ett plaströr i betongröret som går in till nästa rum, sen bila upp där och skarva ihop?

• Uppgrävd golvsektion i betong med synligt gammalt avloppsrör och grus.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nej. Kom ihåg att man behöver lite manöver utrymme för att få ihop allt.

Jag behöver ju skjuta i omkring 50cm rör för att garanterat vara genom väggen. På det borde jag ju kunna sätta lite böjar mm för att komma upp genom golvet. Blir kanske många smådelar?

• Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Går utmärkt att göra så @simpa81

• Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Återmonterade nymålade köksluckor idag. Funderar på om inte glasmästaren ska få skära till några glashyllor så jag kan sätta in belysning i överskåpen.
Nymålade beige köksluckor med glasöverskåp fyllda med tallrikar och glas ovanför en vask.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Återmonterade nymålade köksluckor idag. Funderar på om inte glasmästaren ska få skära till några glashyllor så jag kan sätta in belysning i överskåpen.
[bild]
Om du har standardmått är IKEAs hyllplan okej i pris. Det kommer att bli ett lyft med spottar i överkant.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Om du har standardmått är IKEAs hyllplan okej i pris. Det kommer att bli ett lyft med spottar i överkant.
Nej, det är gamla Marbodalskåp så Ikeas hyllplan går inte.

Elektrikern ska komma imorgom och byta central så det var dags att röja ut under trappan. När det ändå var tomt så passade jag på att fixa ett steg som satt löst och säkert har gjort det i många år med tanke på skiten mellan plansteget och sättsteget. Tyvärr så blev ingreppet så lyckat så det känns som om det bara är att fortsätta uppåt.

Uppröjt utrymme under en trätrappa med fixat trappsteg och synligt sättsteg, kabelrulle på väggen och kaklat golv.
Skapa konto
Reparation av löst trappsteg under trappa med röd domkraft och avlägsnat skräp.
Skapa konto
Renoveringsprojekt under trappa med löst trappsteg, träplankor och skruvdragare.
Skapa konto
Utrymme under trappa rensat för elektriker, löst trappsteg fixat, verktyg synligt.
Skapa konto
Renoverat steg under en trappa med synlig smuts och löstaget plansteg innan elektriker skall byta central.
Skapa konto
Brun trappa i trä med reparation på ett löst steg och verktyg synliga under trappsteget.
Skapa konto
En bild på en trätrappa inomhus med ett reparationsområde där ett tidigare lös sittande steg har fixats.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Börjat ta bort det tråkiga fula korkgolvet i köket.
Mycket tråkigt.

Kök under renovering med delvis borttaget korkgolv som visar betongunderlaget.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.