Helgens projekt blev att montera fönstret i gäststugegaveln, fixa färdigt panelen samt stryka falufärg en gång där jag varit och jobbat.
Särskilt nöjd blev jag med fönsterblecken. Det är så man funderar på att slå sig fram så plåtslagare. Nyinstallerat fönster och nymålad panel på en röd gäststuga med vita knutar, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gäststuga med nymonterat fönster, röd och vit panel under renovering, stege och hink med falufärg framför byggnaden.
Skapa konto
Röd stuga under renovering med nyinstallerat fönster, träpanel och fönsterbleck, stegar och verktyg synliga.
Skapa konto
Nyinstallerat fönster i gaveln på en röd gäststuga med färdig panel och ny struken falufärg.
Skapa konto
Inredning av gäststuga med ett nyinstallerat fönster, isolering på väggarna och verktyg på golvet.
Skapa konto
Nyinstallerat fönster med grönt fönsterbleck på röd gäststugas gavel med stege framför.
Skapa konto
Röd stuga med nyinsatt fönster och ny panel, omgiven av höstlöv och träd.
Skapa konto
Röd stuga med nyinstallerat fönster och färdigställd panel, fönsterbleck syns, omgiven av natur.
Skapa konto
Grönt fönster med nytt fönsterbleck på röd träpanelvägg på en stuga.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
LevaLivet och 19 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jaha, det verkar som att den gamla vattenskadan lyckligtvis är begränsad till ca en kvadratmeter och nu börjar jag komma in på någorlunda friskt virke i golvet.
[bild]
Men hur gör man med resten?
Det är torpargrund och under köksgolvet (brädor och spånskivor) var det sågspån och när jag öst bort det som var svart och fuktigt så är jag nu nere på sista lagret brädor (innertaket i torpargrunden eller understa lagret golv).

Kan jag göra någon "snabbfix" för att så fort som möjligt kunna använda köket och sen i vår byta undergolvet?
Keiller Keiller skrev:
Jaha, det verkar som att den gamla vattenskadan lyckligtvis är begränsad till ca en kvadratmeter och nu börjar jag komma in på någorlunda friskt virke i golvet.
[bild]
Men hur gör man med resten?
Det är torpargrund och under köksgolvet (brädor och spånskivor) var det sågspån och när jag öst bort det som var svart och fuktigt så är jag nu nere på sista lagret brädor (innertaket i torpargrunden eller understa lagret golv).

Kan jag göra någon "snabbfix" för att så fort som möjligt kunna använda köket och sen i vår byta undergolvet?
Ditt kv-rör har en lustig dragning. Ligger kanske kopparn emot gjutjärnet? Galvaniska strömmar som orsakat läckan? (Reservation för min okunnighet här)
Med en gumminippel och en bit nytt avloppsrör fixar du det där. Byt ut det vattenskadade organiska materialet med motsvarande då detta verkar ha funkat i 100(?)år (y) och se över dina övriga avloppsstammar så gott det går.

P Picea skrev:
Ditt kv-rör har en lustig dragning. Ligger kanske kopparn emot gjutjärnet? Galvaniska strömmar som orsakat läckan? (Reservation för min okunnighet här)
Med en gumminippel och en bit nytt avloppsrör fixar du det där. Byt ut det vattenskadade organiska materialet med motsvarande då detta verkar ha funkat i 100(?)år (y) och se över dina övriga avloppsstammar så gott det går.
Hade en kompis här igår som tittade och kom med råd. Jag har redan planerat för rörmokarbesök och nu vet jag ungefär vad jag ska be honom göra.

Det finns nyare avlopp till badrummet som jag kan koppla in köksavloppet mot. Kapa det gamla gjutjärnsröret och ordna till så att prisolrören dras lite bättre så att bara friska rör går genom golvet.

Lite snickeriarbeten blir det också med att ersätta det sjuka som tagits bort med friskt virke men det borde inte vara några större problem.

Jag ser betydligt ljusare på tillvaron än jag gjorde i lördags när skadan upptäcktes.

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Fixat lite pyssel på vindskivorna :)

• Renoverade vindskivor med ny belysningsarmatur synliga från ett fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Utvidgar den öppna delen av altan med ett litet ”burspråk”. Använder terrasshållare i plast och tycker justeringsmöjligheten är fiffig. De skruvades fast i markstenen de står på. Nån som använt för ett helt altanbygge?
Vi har. Funkar finfint stabilt!

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Lagt sista biten innan lister i hallen :giggle:
Ny lagd mörk klinker framför dörren i en hall med ljus laminatgolv och trapp.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Burit in ved, fyllt på nödförrådet med värmeloggs och luckrat upp pulvret i alla brandsläckare inför eldningssäsongen. Braskamin med eld, staplad ved bredvid och brandsläckarbehållare i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Nyinstallerad vit innerdörr i ett hem, med synlig tätningsskum och omålade karmkanter.
Skapa konto
Nyinstallerad innerdörr i trä mot grå vägg och vitmönstrat golv i ett hem.
Skapa konto
En ny innerdörr på plats, det var f*n inte lätt att få det rakt och ”bra”. Tålamodet höll på att ta slut...

• Gilla
  • Haha
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Nu vet du hur man gör. Då fixar du den fula bruna lätt som en plätt. ;)

Immobil Immobil skrev:
Nu vet du hur man gör. Då fixar du den fula bruna lätt som en plätt. ;)
Längtar inte :p

• Haha
Immobil
  • Laddar…
Ett fönster kvar efter kvällens jobb. Sedan får frugan roa sig med spackling och målning.

• Två osminkade fönster med träkarmar i ett vardagsrum, det ena fönstret ej färdigställt.
    Skapa konto
  • Gilla
Keiller och 1 till
  • Laddar…
tommib
Bäst att du påpekar risken för reflektioner för henne ;)

• Gilla
  • Haha
ch0klad och 3 till
  • Laddar…
Funnit en vattenskada i sonens rum. Färdigställdes för cirka sex månader sedan.

Skicka en dunk...kvickt.:(

• Ledsen
a.o.f och 5 till
  • Laddar…
tommib
Dunk?

Jag tror att du behöver en länk hit

tommib tommib skrev:
Dunk?

Jag tror att du behöver en länk hit
En dunk skattefritt. Ohälsosamt starkt. Stor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.