ClasseClas
surris surris skrev:
Helt enligt planen. Finns inga som helst grunder på att det måste va droppnäsa. Rakt avslut torkar snabbare än droppnäsa, många hustillverkare och snickare har slutat med droppnäsa och jag är en av dem. Viktigare att det är grundat och målat ordentligt.
Droppnäsa på knutbrädor ser ju inget roligt ut heller.

• Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Helt enligt planen. Finns inga som helst grunder på att det måste va droppnäsa. Rakt avslut torkar snabbare än droppnäsa, många hustillverkare och snickare använder inte droppnäsa och jag är en av dem. Viktigare att det är grundat och målat ordentligt.
Jag är mest nyfiken, men varför skulle det torka långsammare med droppnäsa? Hela poängen med den är att det droppar av snabbare? :thinking:

• Gilla
K_H och 1 till
  • Laddar…
surris
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag är mest nyfiken, men varför skulle det torka långsammare med droppnäsa? Hela poängen med den är att det droppar av snabbare? :thinking:
Vet att det finns studier som visar det, sen hela teorin kan ja ej. Men ytan som ska torka blir större med droppnäsa.

N
surris surris skrev:
Helt enligt planen. Finns inga som helst grunder på att det måste va droppnäsa. Rakt avslut torkar snabbare än droppnäsa, många hustillverkare och snickare använder inte droppnäsa och jag är en av dem. Viktigare att det är grundat och målat ordentligt.
Kapa i alla fall 30 grader annars kmr de ruttna.
Nej är du snickare?

N
surris surris skrev:
Vet att det finns studier som visar det, sen hela teorin kan ja ej. Men ytan som ska torka blir större med droppnäsa.
Jasså vissa dessa studier ?

surris surris skrev:
Visst blir arean större, men frågan är hur mycket brädan suger om den är grundad och oljad rätt. Jag har kört droppnäsa på allt men sparat sista 25mm på knutbrädan så man får ett fint hörn :)

Större yta borde göra att det torkar snabbare? Kapar man med 15 graders vinkel så blir ytan 4% större.

surris
N Nybergzzz skrev:
Kapa i alla fall 30 grader annars kmr de ruttna.
Nej är du snickare?
30 grader? 15 grader är rekommendationen isf. Ja.
Hade stående panel med raka kanter som hållit sig i 100 år

Redigerat:
surris
Ramnemark Ramnemark skrev:
Visst blir arean större, men frågan är hur mycket brädan suger om den är grundad och oljad rätt. Jag har kört droppnäsa på allt men sparat sista 25mm på knutbrädan så man får ett fint hörn :)
useless useless skrev:
Större yta borde göra att det torkar snabbare? Kapar man med 15 graders vinkel så blir ytan 4% större.
Jag tror inte det har någon större betydelse om man kör 15 grader eller rakt så länge brädan är grundad ordentligt.
Som sagt själva teorin vet jag inte, men vad jag vet så finns det inget bevisat att droppnäsa skulle va bättre och finns inga krav på det. Sen får var och en göra som en vill. Jag tänker inte välja droppnäsa på mina knutar iaf :)

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
A
Det är väl sen länge sagt i yrket att det ska kapas droppnäsa,men finns väl inget krav eller bevis för att det skulle vara bättre,ser man på gamla hus finns det ingen,har själv 40år gammal panel utan droppnäsa.Tror personligen numera att det är lika bra med rak kant,endast oljad/grundad.Svenskt trä rekomenderar inte heller det:

"Ändträ, stående och liggande
På stående och liggande utvändiga panelbrädor ska inte droppnäsa av målningstekniska skäl förekomma."

• Gilla
surris
  • Laddar…
Hann måla lite innan mörkret kröp på efter jobbet..
Nymålad röd stuga med byggställning framför och färgburk nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

#behövligt :oops:

• Gilla
Pappa1986 och 7 till
  • Laddar…
Jag håller på att rensa upp i trädgården. Slänga gammalt formvirke, puts och betongpåsar, överbliven isolering mm. Värst vad man samlar på sig.

• Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
T
Idag har jag påbörjat trallbygget runt garaget och invigt de flesta av mina nya Makita maskiner . Nybyggd trätrall med utspridda Makita verktyg, inklusive borr, såg och slipmaskin, som används i byggprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Bure och 8 till
  • Laddar…
harry73
Taket var smutsigt och det växte mycket mossa och lavar. Försökte med borste med extra lång skaft innan, men det funkade sådär. Men nu gör jag det ordentligt. Jag fpr dessutom möjlighet att inspektera taket och se vilka pannor är sönder
Tak av tegelpannor med mossa och smuts samt en stege lutad mot taket för inspektion och rengöring.
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
Målat ett varv till på fodren. Nu börjar huset få de färgerna vi önskar, den vita avvattningen ska bli röd senare.
Rödmålat hus i skymningen med vita fönsterfoder och en vit avvattning.
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.