4 363 477 läst · 32 088 svar
4363k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Droppnäsa på knutbrädor ser ju inget roligt ut heller.surris skrev:
Jag är mest nyfiken, men varför skulle det torka långsammare med droppnäsa? Hela poängen med den är att det droppar av snabbare?surris skrev:
Kapa i alla fall 30 grader annars kmr de ruttna.surris skrev:
Nej är du snickare?
Visst blir arean större, men frågan är hur mycket brädan suger om den är grundad och oljad rätt. Jag har kört droppnäsa på allt men sparat sista 25mm på knutbrädan så man får ett fint hörnsurris skrev:
Ramnemark skrev:
Jag tror inte det har någon större betydelse om man kör 15 grader eller rakt så länge brädan är grundad ordentligt.useless skrev:
Som sagt själva teorin vet jag inte, men vad jag vet så finns det inget bevisat att droppnäsa skulle va bättre och finns inga krav på det. Sen får var och en göra som en vill. Jag tänker inte välja droppnäsa på mina knutar iaf
Det är väl sen länge sagt i yrket att det ska kapas droppnäsa,men finns väl inget krav eller bevis för att det skulle vara bättre,ser man på gamla hus finns det ingen,har själv 40år gammal panel utan droppnäsa.Tror personligen numera att det är lika bra med rak kant,endast oljad/grundad.Svenskt trä rekomenderar inte heller det:
"Ändträ, stående och liggande
På stående och liggande utvändiga panelbrädor ska inte droppnäsa av målningstekniska skäl förekomma."
"Ändträ, stående och liggande
På stående och liggande utvändiga panelbrädor ska inte droppnäsa av målningstekniska skäl förekomma."
Taket var smutsigt och det växte mycket mossa och lavar. Försökte med borste med extra lång skaft innan, men det funkade sådär. Men nu gör jag det ordentligt. Jag fpr dessutom möjlighet att inspektera taket och se vilka pannor är sönder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder