4 434 091 läst · 32 308 svar
4434k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Begagnad räls var nog vanligt som balkar förr. Jag har räls över alla öppningar i hjärtväggen i källaren. Otroligt klen räls med dagens mått mätt. Förmodligen något utgånget från DHJ för 100år sedan. Där ska det ha använts räls på någon stans 15 eller 20kg/m enligt gamla dokument. Med en bredd på foten på blott 70mm så kan nog 15kg stämma.
När jag byggde om tyckte jag det var lika bra att hålla stilen.
Men nu blev det räls från Krupp istället. Och betydligt kraftigare. Runt 30kg/m, skulle jag tro.
På wikipedia så finns det en tabell med böjmotstånd och tröghetsmoment för några vanliga rälstyper om du är oroligt för att de är för klena. Bara att räkna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Räls
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag byggde om tyckte jag det var lika bra att hålla stilen.
Logga in
Skapa konto
Men nu blev det räls från Krupp istället. Och betydligt kraftigare. Runt 30kg/m, skulle jag tro.
På wikipedia så finns det en tabell med böjmotstånd och tröghetsmoment för några vanliga rälstyper om du är oroligt för att de är för klena. Bara att räkna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Räls
Spacklat tak ..., nu är denna del i stort sett klar för slipning. Skulle jag vända blicken 90 grader höger så är det 12m2 till att spackla så det är nästa innan slipning.
Vi verkar ha stora möss ...
En fjärilslagning och det ser det bra ut, ett lager spackel till och det kommer inte att synas.
Logga in
Skapa konto
Vi verkar ha stora möss ...
Logga in
Skapa konto
En fjärilslagning och det ser det bra ut, ett lager spackel till och det kommer inte att synas.
Logga in
Skapa konto
Hur är taket uppbyggt? Finns det ljudisolering bakom? Snyggt blev det!Marcus Ludvigsson skrev:
Logga in
Skapa konto