4 367 393 läst · 32 112 svar
4367k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Ockuperat en lyktstolpe, mest för syns skull. Och, ja, häcken ska tuktas så att vi ser bra ut även åt vänster. Men prio är höger eftersom det är en ren gc-väg. Visst, borde blivit av för några år sen, men just denna vecka hade de annons plus att jag var ledig
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Isolerat och satt råspont på trapphusväggen. Ville ha något stabilt som går att skruva i bakom den nya pärlsponten så då kändes det rätt med råspont.
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 2 695 inlägg
Förskruvningar där så hade hempularfaktorn blivit riktigt hög och den sk "elmonts lag" stärkts några snäpp. Knappast ens möjligt att hitta förskruvningar som tar 50 mm eller de klenare med den håltagningen heller.
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Hmmmm nu blir jag förvirrad genomföringarna var ju redan utstansade i skåpet. Och efter jag fört in rören har jag tätat med en fogmassa för att hindra eventuella skadedjur.
Förvirrad ska du inte vara du har gjort det bra med det materialet du använder precis som tänkt för det. Ja kanske med undantag för massan det är normalt inte nödvändigt eller som direkt tillför något, men skadar ju inte heller.NyaTorpane skrev:
Några förskruvningar där är både onödigt, överarbetat och dessutom en anings felaktigt.
Ty förskruvningar gör ingen direkt nytta på slang eller VP-rör. Det blir vare sig tätt eller agerar dragavlastning (i egentlig mening).
Antingen drar man in slang/rör i skåpet, klamrar/säkrar det som du gjort och ev har man en gummigenomföring runt plåtkanten eller tätar med något som finns till hands. Det är typ en option om skäl finns, man vill kanske täta mot luftdrag, damm, fukt, insekter eller något annat.
Så det ser helt enkelt bra ut det där, i mina ögon.
Edit:
Däremot är det ofta bra och meningsfullt att dragavlasta kablarna inne i skåpet sen.
Det brukar finnas något förberett, något uttag i plåten avsett att linda buntband runt.
Ty förskruvningar gör ingen direkt nytta på slang eller VP-rör. Det blir vare sig tätt eller agerar dragavlastning (i egentlig mening).
Antingen drar man in slang/rör i skåpet, klamrar/säkrar det som du gjort och ev har man en gummigenomföring runt plåtkanten eller tätar med något som finns till hands. Det är typ en option om skäl finns, man vill kanske täta mot luftdrag, damm, fukt, insekter eller något annat.
Edit:
Däremot är det ofta bra och meningsfullt att dragavlasta kablarna inne i skåpet sen.
Det brukar finnas något förberett, något uttag i plåten avsett att linda buntband runt.
Det finns röranslutningar för dosa/skåp från 16-50mm, men det är egentligen helt onödigt. Dessutom är 32 och 50mm alltid testade hos grossisten vilket borde ge en indikation på hur sällan de används. Det är inget fel på ditt sättMikael_L skrev:Några förskruvningar där är både onödigt, överarbetat och dessutom en anings felaktigt.
Edit:
Verktygstokig
· Dalsland
· 301 inlägg
Puh nu blir jag lugnare. Jag tycker däremot att skåpet i övrigt är väldigt otätt för att sitta in i isoleringen... sitter ju ganska väderskyddat men ändå massa små hål och stansningar