Ockuperat en lyktstolpe, mest för syns skull. Och, ja, häcken ska tuktas så att vi ser bra ut även åt vänster. Men prio är höger eftersom det är en ren gc-väg. Visst, borde blivit av för några år sen, men just denna vecka hade de annons plus att jag var ledig ;)

• Övervuxen häck bredvid en lyktstolpe med trafikspegel med reflektion av gata och hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Renoveringsprojekt med isolering och nymonterad råspont på en trapphusvägg, verktyg synliga.
Skapa konto
Renoverat trapphus med isolering och ny råspont vägg, trägolv och vit träpanel i taket.
Skapa konto
Trapphusvägg klädd med ny råspont, pärlspont i taket, stege och verktyg syns.
Skapa konto
Isolerad vägg med nylagd råspont i ett trapphus, arbetsredskap och byggmaterial synlig på golvet.
Skapa konto

Isolerat och satt råspont på trapphusväggen. Ville ha något stabilt som går att skruva i bakom den nya pärlsponten så då kändes det rätt med råspont.

• Gilla
Pappa1986 och 9 till
  • Laddar…
Idag fick jag upp lite panel på uterummet. att det ska ta sådan tid.....
Nåväl nu börjar snart semestern och då blir det lite mer tid över.

• Pågående installation av vit panel på ett uterum med glasdörrar och verktyg synliga.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Börjat få på lite trall på nya trädäcket nu iallafall:beer:

• Pågående arbete med ett nytt trädäck vid huset, en del av trallen redan på plats.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Elektriska matarslangar installerade i vägg med isolering vid en byggplats, inklusive en gul flexslang.
Skapa konto

Är egentligen ute på tunn in men vad gör man inte när elektrikern har semester. Fick dragit in stora matarslangen till undercentralen iallafall. Hoppas inte jag glömt något!

NyaTorpane NyaTorpane skrev:
[bild]
Är egentligen ute på tunn in men vad gör man inte när elektrikern har semester. Fick dragit in stora matarslangen till undercentralen iallafall. Hoppas inte jag glömt något!
Du glömde förskruvningarna så skåpet inte kan skära hål på slangar/kablar samt som dragavlastning.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
J
sir_daniel sir_daniel skrev:
Du glömde förskruvningarna så skåpet inte kan skära hål på slangar/kablar samt som dragavlastning.
Jag tänkte också på det men borde det inte följa med skåpet? Fanns inga tillbehör så att säga.

J

Jag tänkte också på det men borde det inte följa med skåpet? Fanns inga tillbehör så att säga.
Oftast gör det det, men inte alltid. Finns att köpa på blandade butiker både grossister och jula/biltema

Behövs förskruvningar när det är fixerade skyddsrör som går in i skåpet?
Det kan vara bra att få det tätt mot smuts och skadedjur, men dragavlastning och skydd mot skador på kabeln finns ju redan.

Förskruvningar där så hade hempularfaktorn blivit riktigt hög och den sk "elmonts lag" stärkts några snäpp. Knappast ens möjligt att hitta förskruvningar som tar 50 mm eller de klenare med den håltagningen heller.

• Gilla
mugatu
  • Laddar…
Hmmmm nu blir jag förvirrad genomföringarna var ju redan utstansade i skåpet. Och efter jag fört in rören har jag tätat med en fogmassa för att hindra eventuella skadedjur.

Hmmmm nu blir jag förvirrad genomföringarna var ju redan utstansade i skåpet. Och efter jag fört in rören har jag tätat med en fogmassa för att hindra eventuella skadedjur.
Förvirrad ska du inte vara du har gjort det bra med det materialet du använder precis som tänkt för det. Ja kanske med undantag för massan det är normalt inte nödvändigt eller som direkt tillför något, men skadar ju inte heller.

Mikael_L
Några förskruvningar där är både onödigt, överarbetat och dessutom en anings felaktigt.
Ty förskruvningar gör ingen direkt nytta på slang eller VP-rör. Det blir vare sig tätt eller agerar dragavlastning (i egentlig mening).

Antingen drar man in slang/rör i skåpet, klamrar/säkrar det som du gjort och ev har man en gummigenomföring runt plåtkanten eller tätar med något som finns till hands. Det är typ en option om skäl finns, man vill kanske täta mot luftdrag, damm, fukt, insekter eller något annat.

Så det ser helt enkelt bra ut det där, i mina ögon.

Edit:
Däremot är det ofta bra och meningsfullt att dragavlasta kablarna inne i skåpet sen.
Det brukar finnas något förberett, något uttag i plåten avsett att linda buntband runt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Några förskruvningar där är både onödigt, överarbetat och dessutom en anings felaktigt.
Ty förskruvningar gör ingen direkt nytta på slang eller VP-rör. Det blir vare sig tätt eller agerar dragavlastning (i egentlig mening).

Antingen drar man in slang/rör i skåpet, klamrar/säkrar det som du gjort och ev har man en gummigenomföring runt plåtkanten eller tätar med något som finns till hands. Det är typ en option om skäl finns, man vill kanske täta mot luftdrag, damm, fukt, insekter eller något annat.

Så det ser helt enkelt bra ut det där, i mina ögon.

Edit:
Däremot är det ofta bra och meningsfullt att dragavlasta kablarna inne i skåpet sen.
Det brukar finnas något förberett, något uttag i plåten avsett att linda buntband runt.
Det finns röranslutningar för dosa/skåp från 16-50mm, men det är egentligen helt onödigt. Dessutom är 32 och 50mm alltid testade hos grossisten vilket borde ge en indikation på hur sällan de används. Det är inget fel på ditt sätt :ok:

• Rörmuff 16mm från Schneider Electric för elinstallation, vit med orange detalj.
    Skapa konto
Puh nu blir jag lugnare. Jag tycker däremot att skåpet i övrigt är väldigt otätt för att sitta in i isoleringen... sitter ju ganska väderskyddat men ändå massa små hål och stansningar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.