Nyglättad betongplatta med spillvirke för att testa frisbredd, omgiven av gräsmatta och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inspekterat plattan efter ca 2 veckor under plast och testar med lite spillvirke hur bred fris det ska bli. En lätt slipning för att få den sammetslen och sedan vattenglas på det som impregnering är planen. Tyvärr regnade det i slutet tiden då glättning var möjligt. Men med tanke på det är resultatet över förväntan.

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Lägger golv i hallen. Hittade det i brännbartcontainern på jobbet, precis tillräckligt för att täcka min lilla hall. Någon som känner till märket? Installation av laminatgolv i en hall med verktyg och skyddsunderlägg synligt.
Skapa konto
Laminatgolvspaket ligger på ett bord, med märkeslogotypen för "Hollywood" och text som anger att det är gjort i Schweiz av KRONOSPAN.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Slipat taket i badrummet och strukit en första gång med färg.
Börjar riva panel i trapphuset för att komma åt att isolera och spika ny panel.

Renoverat badrum med nymålat tak och oskyddade väggar redo för isolering och panel.
Skapa konto
Ett nyligen målat badrumstak och väggar i gips med synliga elinstallationer och ett fönster.
Skapa konto
Rum under renovering med träpanel och ett nyligen målat, sluttande tak.
Skapa konto

• Gilla
Fario och 3 till
  • Laddar…
Lagt dräneringsrör och markisolering kring den största delen av utbyggnaden.
Dräneringsrör och markisolering längs husgrund med byggmaterial och grävmaskin i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
GenRLee och 2 till
  • Laddar…
Det kom på preliminär plats. Dörrarna får bli en annan dag. Hylla på en kortsida, bräda för upphängning av redskap och lite jordsäckar mm på andra kortsidan. Förrådet lutar eftersom stenläggningen har ett litet fall men det tror jag inte jag gör något åt. Får se hur dörrarna fungerar.

• Ett litet grått trädgårdsförråd utan dörrar står på en lutande stenläggning bredvid en grönskande häck och två parkerade cyklar.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Det kom på preliminär plats. Dörrarna får bli en annan dag. Hylla på en kortsida, bräda för upphängning av redskap och lite jordsäckar mm på andra kortsidan. Förrådet lutar eftersom stenläggningen har ett litet fall men det tror jag inte jag gör något åt. Får se hur dörrarna fungerar.
Hur lång tid tog det till slut?

Hamnar inte regnvattnet från förrådet lite tråkigt mot fasaden eller sitter det någon typ av ränna baktill?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Hur lång tid tog det till slut?
Började vid 11-tiden och var på plats vid 19.00. Städningen tillkommer

R roli skrev:
Hamnar inte regnvattnet från förrådet lite tråkigt mot fasaden eller sitter det någon typ av ränna baktill?
Du har definitivt en poäng.
Får kika på det, ingen ränna i nuläget men borde nog fixa en.

K Kjell_G skrev:
Började vid 11-tiden och var på plats vid 19.00. Städningen tillkommer
Då får det bli nästa sommar :D

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nyinstallerad trätrappa utanför tegelhus med våt betongyta under regnigt väder.
Skapa konto

Första trappan av 3 på plats.

• Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Bytt två fönster på garaget idag.
I morgon blir det tippen och bygghandeln för panelen ska bytas på två väggar också...
Skål!
Person håller en burk Carlsberg och vilar fötterna med nybytta fönster och en tom fönsteröppning i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
S_B_O och 6 till
  • Laddar…
Upptäckte några panelbrädor på garaget/verkstadens yttervägg som börjat mjukna längst ned.
Tyvärr finns ju inte (?) denna typ av spont längre, inte på de stora byggfirmorna i alla fall.

Så jag bestämde mig för att göra mina egna och jag är nöjd med resultatet. Började med lilla cirkelsågen efter att ha mätt och gjort en enkel jigg för att såga ut formerna efter gamla formen. Men trots att det blev bra tog det för lång tid så efter ett par brädor bestämde jag mig för att åka in till kontoret och använda lite mer rejäla maskiner. Jag är lyckligt lottad som är kontorsråtta i en kontorsbyggnad där det finns en gammal verkstad i källaren och som uppdragsledare med nycklar har jag rätt att använda lokalen.

Man kanske undrar varför vi inte bara byter allt men det känns onödigt och fel när det bara är några paneler som blivit dåliga efter femtio år.

Staplade nytillverkade panelbrädor med synlig spont och träådring redo för montering.
Skapa konto
Cirkelsåg skär genom träpanel med en mall för att skapa en ersättningsbräda.
Skapa konto
Arbetsbänk med panelbräda, cirkelsåg, hörselskydd och pensel för hemgjort byggprojekt.
Skapa konto
Person använder en kombinerad snickerimaskin för att forma nya panelbrädor i en verkstad.
Skapa konto

Nu sitter de uppe och skall bara slutmålas.

• Gilla
Fadai och 13 till
  • Laddar…
P
Fario Fario skrev:
Upptäckte några panelbrädor på garaget/verkstadens yttervägg som börjat mjukna längst ned.
Tyvärr finns ju inte (?) denna typ av spont längre, inte på de stora byggfirmorna i alla fall.

Så jag bestämde mig för att göra mina egna och jag är nöjd med resultatet. Började med lilla cirkelsågen efter att ha mätt och gjort en enkel jigg för att såga ut formerna efter gamla formen. Men trots att det blev bra tog det för lång tid så efter ett par brädor bestämde jag mig för att åka in till kontoret och använda lite mer rejäla maskiner. Jag är lyckligt lottad som är kontorsråtta i en kontorsbyggnad där det finns en gammal verkstad i källaren och som uppdragsledare med nycklar har jag rätt att använda lokalen.

Man kanske undrar varför vi inte bara byter allt men det känns onödigt och fel när det bara är några paneler som blivit dåliga efter femtio år.

[bild] [bild] [bild] [bild]

Nu sitter de uppe och skall bara slutmålas.
Imponerande! Snyggt jobbat!

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Renovering av ett gammalt trapphus med träreglar och råspont, inga synliga väggbeklädnader.
Skapa konto
Äldre trapphus under renovering med synliga träväggar och en gammal, dammig sko samt tidningspapper gömda i väggen.
Skapa konto
Renoveringsarbete i trapphus med synlig träkonstruktion och borttagen väggpanel, råspont och gamla objekt på golvet.
Skapa konto
Renoveringsarbete i trapphus med ny monterad råspont och synlig timmervägg, samt gamla väggar och balkar.
Skapa konto
Svartvit katt som står på en trätrappa i ett trapphus under renovering med synliga träreglar.
Skapa konto
Renoverat trapphus med ny råspont och verktyg mot väggen, spår av rivningsarbete synliga.
Skapa konto

Fortsatt jobb med trapphuset.
Rivning av gammal pärlspont, vissa väldigt uppätna då barken lämnats kvar på baksidan. Hittade ett par skor och tidningspapper som lagts dit 1945. Huset är byggt på 20-talet och inget tyder på ett tidigare lager i trapphuset så frågan är om det inte funnits något alls på väggarna eller om man tagit bort panel i samband med att man spikade upp masoniten.
Råspont har skruvats upp mot utsidan för att hålla vindpappen på plats.

• Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.