4 367 247 läst · 32 112 svar
4367k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inspekterat plattan efter ca 2 veckor under plast och testar med lite spillvirke hur bred fris det ska bli. En lätt slipning för att få den sammetslen och sedan vattenglas på det som impregnering är planen. Tyvärr regnade det i slutet tiden då glättning var möjligt. Men med tanke på det är resultatet över förväntan.
Lägger golv i hallen. Hittade det i brännbartcontainern på jobbet, precis tillräckligt för att täcka min lilla hall. Någon som känner till märket?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slipat taket i badrummet och strukit en första gång med färg.
Börjar riva panel i trapphuset för att komma åt att isolera och spika ny panel.
Börjar riva panel i trapphuset för att komma åt att isolera och spika ny panel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det kom på preliminär plats. Dörrarna får bli en annan dag. Hylla på en kortsida, bräda för upphängning av redskap och lite jordsäckar mm på andra kortsidan. Förrådet lutar eftersom stenläggningen har ett litet fall men det tror jag inte jag gör något åt. Får se hur dörrarna fungerar.
Hur lång tid tog det till slut?K Kjell_G skrev:
Upptäckte några panelbrädor på garaget/verkstadens yttervägg som börjat mjukna längst ned.
Tyvärr finns ju inte (?) denna typ av spont längre, inte på de stora byggfirmorna i alla fall.
Så jag bestämde mig för att göra mina egna och jag är nöjd med resultatet. Började med lilla cirkelsågen efter att ha mätt och gjort en enkel jigg för att såga ut formerna efter gamla formen. Men trots att det blev bra tog det för lång tid så efter ett par brädor bestämde jag mig för att åka in till kontoret och använda lite mer rejäla maskiner. Jag är lyckligt lottad som är kontorsråtta i en kontorsbyggnad där det finns en gammal verkstad i källaren och som uppdragsledare med nycklar har jag rätt att använda lokalen.
Man kanske undrar varför vi inte bara byter allt men det känns onödigt och fel när det bara är några paneler som blivit dåliga efter femtio år.
Nu sitter de uppe och skall bara slutmålas.
Tyvärr finns ju inte (?) denna typ av spont längre, inte på de stora byggfirmorna i alla fall.
Så jag bestämde mig för att göra mina egna och jag är nöjd med resultatet. Började med lilla cirkelsågen efter att ha mätt och gjort en enkel jigg för att såga ut formerna efter gamla formen. Men trots att det blev bra tog det för lång tid så efter ett par brädor bestämde jag mig för att åka in till kontoret och använda lite mer rejäla maskiner. Jag är lyckligt lottad som är kontorsråtta i en kontorsbyggnad där det finns en gammal verkstad i källaren och som uppdragsledare med nycklar har jag rätt att använda lokalen.
Man kanske undrar varför vi inte bara byter allt men det känns onödigt och fel när det bara är några paneler som blivit dåliga efter femtio år.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
P
pathal
Självbyggare
· Stockholm
· 202 inlägg
pathal
Självbyggare
- Stockholm
- 202 inlägg
Imponerande! Snyggt jobbat!Fario skrev:Upptäckte några panelbrädor på garaget/verkstadens yttervägg som börjat mjukna längst ned.
[bild] [bild] [bild] [bild]
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fortsatt jobb med trapphuset.
Rivning av gammal pärlspont, vissa väldigt uppätna då barken lämnats kvar på baksidan. Hittade ett par skor och tidningspapper som lagts dit 1945. Huset är byggt på 20-talet och inget tyder på ett tidigare lager i trapphuset så frågan är om det inte funnits något alls på väggarna eller om man tagit bort panel i samband med att man spikade upp masoniten.
Råspont har skruvats upp mot utsidan för att hålla vindpappen på plats.