4 410 047 läst · 32 236 svar
4410k läst
32,2k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Byggt ställning inför takbytet.
Räcken sätts dit imorgon på denna sida.
Och sedan behövs lite kreativitet för hemmabyggen över utstickande taken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcken sätts dit imorgon på denna sida.
Logga in
Skapa konto
Och sedan behövs lite kreativitet för hemmabyggen över utstickande taken.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Fått in ena änden av kulverten in källaren. Andra änden ligger för närvarande lös ute i trädgården i väntan på bygge av nytt garage. Just nu fajtas vi med bygglovsarkitekter och stadsantikvarien som har en annan syn än vi på vad vi får bygga i vårt kvarter.
Inne i källaren
Nedgrävning. Kulverten ligger på en sandbädd.
Sand runt kulverten och PEM-slangen till vatten ut till framtida garaget.
80 kg styv kulvert var lite smått besvärlig att få in genom källarväggen själv. Kulverten är 175 mm och hålet ca 185 mm. Jag tog i så det svartnade, men när den väl kom in i betongväggen så gick det lättare. Just nu är 8 av 18 m nedgrävd.
Inne i källaren
Logga in
Skapa konto
Nedgrävning. Kulverten ligger på en sandbädd.
Logga in
Skapa konto
Sand runt kulverten och PEM-slangen till vatten ut till framtida garaget.
Logga in
Skapa konto
80 kg styv kulvert var lite smått besvärlig att få in genom källarväggen själv. Kulverten är 175 mm och hålet ca 185 mm. Jag tog i så det svartnade, men när den väl kom in i betongväggen så gick det lättare. Just nu är 8 av 18 m nedgrävd.
Finns i en gammal tråd, solfångaren har suttit uppe sedan 2012.Jarlingar skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-solfangare-pa-plattak.194641/
Det blev inte så farligt dyrt. Killen på uthyrningsfirman menade på att det är sånt som händer och vi kom överens om en schysst summa som ersättning för det pajade borret. Han var mest bekymrad över om jag fick gjort de hål jag skulle göra .-RB- skrev:
Vet inte, inte slingorna direkt i alla fall. Eller, ju, kanske ...Jarlingar skrev:
Taket skall läggas om och med alla projekt inne lär jag inte sätta upp något under denna sommar i alla fall så luftvärmepumpen får ta uppvärmningen. Lite beroende på det kostar, har en kWh mätare på den, så kanske det blir enda uppvärmningen även i framtiden. Med tanke på att jag har automatisk styrning av cirkulationen till solfångaren så vore det kanske läge att kränga hela kittet och köpa el för pengarna istället ...