D09
Kopplat in filtret provisoriskt..

Åkte till Hornbach med installationsrören från callidusfiltret och från det nya och bad ödmjukt om hjälp för att koppla ihop dessa :)

5 min senare var jag på väg därifrån med rätt nipplar så ett stort tack till Hornbach backa för hjälpen :love:

Kopplade ihop hemma och något är fel.. inget läcker och det gick smidigt..

Måste ha gjort fel :thinking:

Eftersom jag inte kopplade in syreaktivatorn idag så lär det lukta ägg men vill se att filtret funkar innan jag går vidare :)

Hur länge bör man spola för att vara säker på att gammalt vatten är ute ur filtret?
 
  • Provisorisk installation av vattenfilter med kopplade rör och nipplar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Provisorisk installation av ett vattenfilter med vita filtreringspärlor i en behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Kopplat in filtret provisoriskt..

Åkte till Hornbach med installationsrören från callidusfiltret och från det nya och bad ödmjukt om hjälp för att koppla ihop dessa :)

5 min senare var jag på väg därifrån med rätt nipplar så ett stort tack till Hornbach backa för hjälpen :love:

Kopplade ihop hemma och något är fel.. inget läcker och det gick smidigt..

Måste ha gjort fel :thinking:

Eftersom jag inte kopplade in syreaktivatorn idag så lär det lukta ägg men vill se att filtret funkar innan jag går vidare :)

Hur länge bör man spola för att vara säker på att gammalt vatten är ute ur filtret?
Berätta nu för en med kommunalt vatten vad det är för grejer du pysslar med. :cool:(y)
Jag gissar det inte är poolfilter.. :oops:
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
D09
FredrikR FredrikR skrev:
Berätta nu för en med kommunalt vatten vad det är för grejer du pysslar med. :cool:(y)
Jag gissar det inte är poolfilter.. :oops:
Ha ha njut av lyxen med kommunalt ;)

Egen brunn med massor av järn, mangan, humus, surt PH och annat krafs som inte Callidusfiltret fixade så jag har spanat efter ett Kineticofilter ett tag då grannarna haft lyckade resultat med det :)

Gjorde ett snabbt test och verkar funka.

Då verkar ändå Callidusfiltret vara på ”topp” just nu.
 
  • Två vattenglas på bord, ena glaset med klart vatten och andra med brunfärgat vatten, indikerar effekten av vattenfilter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
fremax och 9 till
  • Laddar…
Fortsatt på däcket!
Imorn så monterar jag skruvreglar och trall.
Pågående konstruktion av däck med synliga träreglar och jord på en bakgård med huset i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Påbörjat bygge av ett trädäck med grunden lagd och träreglar utplacerade framför huset i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Kollat om bärlinan på altanen var rutten :(

Del av en altan med skadad bärlina som visar tecken på röta vid anslutning till en stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Kollat om bärlinan på altanen var rutten :(

[bild]
Ser ut som att du hade rätt! :thinking:
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
T
En snabb skiss på hur altanen ska se ut :thinking:

Ni som har mer erfarenhet än mig... (första altanen för mig)

Hur många plintar/markskruvar behöver vi om vi använder oss av 45×195 som bärlina och skruvreglar ? :)

Vi tänkte lägga 28×120 trall om det har någon betydelse :thinking:
 
  • Handritad skiss av en altan med måtten 3x3, 9x9 och 8.6x6.9 meter markerade på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D09
  • Laddar…
T Tobias Knutsson skrev:
En snabb skiss på hur altanen ska se ut :thinking:

Ni som har mer erfarenhet än mig... (första altanen för mig)

Hur många plintar/markskruvar behöver vi om vi använder oss av 45×195 som bärlina och skruvreglar ? :)

Vi tänkte lägga 28×120 trall om det har någon betydelse :thinking:
Jag skissar i huvudet!
 
Dagens verk
Pågående byggprojekt med träramar för grundarbete nära en vit husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 3 till
  • Laddar…
Ingen bra dag idag!
Saknas 1 bräda allmogepanel! Ner till brädgården, utgående sortiment.
Finns ej i lager!
Kvällen går åt till att googla fram eventuella leverantörer och imon vara het på telefonen!
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
T Tobias Knutsson skrev:
En snabb skiss på hur altanen ska se ut :thinking:

Ni som har mer erfarenhet än mig... (första altanen för mig)

Hur många plintar/markskruvar behöver vi om vi använder oss av 45×195 som bärlina och skruvreglar ? :)

Vi tänkte lägga 28×120 trall om det har någon betydelse :thinking:
Bygga Trädäck - Spännviddstabell för Dummies
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-traedaeck-spaennviddstabell-foer-dummies.216825/
Du kan klara det mha tabellen här. 45x195 som skruvreglar låter mycket för mig, du ska ju lägga med 60 c/c. Men du vill kanske komma upp i höjd?
 
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Är nu inne på andra veckan med dräneringsjobb och indragning av ny vattenledning från gata. Jag gräver inte själv, men försöker koordinera rörmokare, grävare, ledningsutsättare, personal från vattenverket mm. Sen pågår även diskussioner med arkitekten som ritar på uteplatsen som skall byggas under sommaren. Pust. Hittills är jag imponerad av serviceandan hos de som jobbar på de kommunala verksamheterna typ vattenverket samt av rörmokaren. De löser problemen kvickt och lätt. Härligt!
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Diskmaskinen har börjat luta, så jag tog bort sockel för att kolla, det var stödbenen i plast !!! som gett upp efter 3 år. Det blev en egen lösning tills jag fixat nya i ett lämpligare material.
Electrolux om nån undrar.
Plockade även isär fronten för att smörja upp glidbeslagen med silikonfett så man slipper bryta upp luckan. Nödreparation av lutar stödben på en diskmaskin med borttagen sockel och smorda glidbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Electrolux
Är det dom som gör Ikeas diskmaskin?
Har samma sjuka på min.. :thinking:
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Är det dom som gör Ikeas diskmaskin?
Har samma sjuka på min.. :thinking:
Jo, det är nog samma. Själva luckan är tillverkad i ett material obetydligt tjockare än grillfolie !!
 
  • Arg
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.