4 355 867 läst · 32 054 svar
4356k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
En inbyggd garderob skulle bort. Har under tre års tid försökt att få kläderna att inte lukta unket, men nu fick 88åringen flytta på sig. Jag beräknade demoleringen till 2h arbetstid, men det tog närmare 4. Spik var uppenbarligen gratis på den tiden...
Nu är det bara att lappa ihop vägg och golv. Men först tippen.
Jag blir också alltid förvånad över hur mycket spik dom använde förr i tiden. Trots spikpistolernas intåg så verkar det vara mindre åtgång idag ändå. Och inte nog med mängden, också storleken på spiken är oftast anmärkningsvärd, antingen är det 4000 nubb, eller så är det 6"-spik eller dylikt som har använts.H Hammarfall skrev:En inbyggd garderob skulle bort. Har under tre års tid försökt att få kläderna att inte lukta unket, men nu fick 88åringen flytta på sig. Jag beräknade demoleringen till 2h arbetstid, men det tog närmare 4. Spik var uppenbarligen gratis på den tiden...
Det är helt sjukt, bilen skulle ta större skada om jag kom med full fart. Även riktigt fint virke, täckta med masonit.
Tillslut kommit igång med lite husjobb igen och började ta ner resten av innertaket. Några snitt på tvären för att få hanterbara bitar och gräva fram var skruvarna sitter. De flesta kunde man se då spacklingen var tveksam och resten gick lätt att hitta med en neodynmagnet.
Något senare var det mindre med gips kvar.
Kommer att riva glesen med då mellanrummen inte stämmer. Undrar om det går att skruva gles med justerskruv, annars blir det till och kila?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något senare var det mindre med gips kvar.
Logga in
Skapa konto
Kommer att riva glesen med då mellanrummen inte stämmer. Undrar om det går att skruva gles med justerskruv, annars blir det till och kila?
Efter en dags påtvingad vila blev det till att plocka klinkers. Jo, plocka, eftersom många satt så löst att det gick att få upp hela plattor, kanske trettio st. Den lilla röda borrhammaren, nyinköpt för ändamålet, hade inga besvär med övriga plattor. Utforslat och inlastat i bil för transport. Nästa etapp blir att mejsla bort fixet så plattan blir hyfsat ren för spackling. Förra omgången knackade jag för hand men nu gör nog maskinen jobbet, även om det säkert dammar mer. Ställer nog en dammsugare på utsidan för att skapa undertryck och stänger av ventilationen?
Mera undertak som skall bort.
Ekskåpet i bilden ovan flyttar man så lite som möjligt, precis att man flyttar den på 2 när den är tom.
Några timmar senare ...
Logga in
Skapa konto
Ekskåpet i bilden ovan flyttar man så lite som möjligt, precis att man flyttar den på 2 när den är tom.
Några timmar senare ...
Logga in
Skapa konto
Inte med hus men någonting närbesläktat.
Varit 4 timmar i en kamrats skogsskifte och kvistat ett dussin omkullblåsta granar med yxa....... och för första gången på 15 år kunde jag ha full fart på skogsarbetet.
Hurra!
Ryggen blir bättre...... Med litet tur kan jag gå till skogs med motorsågen ännu i vinter!
Stockarna som jag får som byte för att jag hjälper honom skall sågas till 5 1/2 tums block och bli nya väggstockar i ett gammalt lider på 4,5 gånger 5,5 meter som jag fick gratis och skall plocka ned så fort ryggen tål det. Några stockvarv är ruttna nedtill.
Första steget mot drömmen om ett eget hem....... ett monteringsfärdigt uthus på extrem lågbudget.
Varit 4 timmar i en kamrats skogsskifte och kvistat ett dussin omkullblåsta granar med yxa....... och för första gången på 15 år kunde jag ha full fart på skogsarbetet.
Hurra!
Ryggen blir bättre...... Med litet tur kan jag gå till skogs med motorsågen ännu i vinter!
Stockarna som jag får som byte för att jag hjälper honom skall sågas till 5 1/2 tums block och bli nya väggstockar i ett gammalt lider på 4,5 gånger 5,5 meter som jag fick gratis och skall plocka ned så fort ryggen tål det. Några stockvarv är ruttna nedtill.
Första steget mot drömmen om ett eget hem....... ett monteringsfärdigt uthus på extrem lågbudget.