FredrikR FredrikR skrev:
Spolas det på mha. vattenslangen eller va har du använt för nåt? :)
Antagligen med ejektorspridare på vattenslangen, annars går det med hand/ryggpumpsspridare.
Jag har behandlat vårt tak med det medlet också och då körde jag med ejektorspridare, ca en liter 1:20-koncentration gick det åt, man bör behandla i förebyggande eller senast när man börjar se att det börjar komma mossa.

http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid.html
http://allt-fraktfritt.se/ryggsprutor.html
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ryggpump från Biltema och kör med 1,6% koncentration. Vattenpumpen är sliten och orkar inte ge så mycket tryck så jag tror knappt jag får något vatten i slangen om jag skulle dra upp den :crysmile:.

Biltemasprutan är jag inte så nöjd med, men det får gå. En elektrisk vore en dröm :)

Vi hade dock rejält med mossa som funnits i många år så jag misstänker att jag får upprepa behandlingen. Det jag gjorde igår är jag helt säker på att jag får behandla igen för det kom en störtskur bara ett par timmar efteråt :oops:.

Hur blev ditt resultat @Demmpa ?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Den lilla mossa vi har i under/nederkant av takpannedalarna har dött, tog på i våras, väntar också på kraftigt regn, har regnat lite i några omgångar strax efter att jag hade haft på medlet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det kom en skur igår ,alltså Mother of all skurar, efter barnfotbollen som avbröts pga annalkande åskoväder.
Äldsta cyklade hem, och grät efter att ha cyklat sista 500m i regnet..:dizzy:
Gjorde nog susen för en del påväxt på taket men jag fundera om det inte ska sprutas på också (y)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Inte på eget hus men gjutit platta för jacuzzin. Ny plats i ändan av altanen, kommer att bli bättre utsikt över västerdalälvens forsar.

Ny gjuten betongplatta för jacuzzi bredvid altan med utsikt över Västerdalälvens forsar, byggmaterial och maskiner i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skönt att komma till Dalarna och vila efter panelbytet hemma ...:thinking:
 
  • Gilla
Pappa1986 och 4 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Inte på eget hus men gjutit platta för jacuzzin. Ny plats i ändan av altanen, kommer att bli bättre utsikt över västerdalälvens forsar.

[bild]

Skönt att komma till Dalarna och vila efter panelbytet hemma ...:thinking:
Semester från semestern ;)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Johansson har stått för fylleriet, han är duktig. Byggmax skrämde honom lite när han sa att använt fiberduk istället för markduk/ogräsplast. Fick trösta honom med att jag inte haft någon växtlighet på mina altaner med den duken.

Sen lasta vi bärlinor och golvreglar och misslyckades pruta till oss Ballerinakex.
Vid pass halv sex hade vi iaf fått ihop bärlinor. Paus i morgon och fortsättning lördag. Varannan dag är bra för oss gamlingar
 
  • Pågående altanbygge med bärlinor upplagda på fiberduk längs husvägg i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
tommib
Mera b-rör och plåtdosor. Roligast är de där matningen kommer nerifrån i ett vprör som omöjliggör användande av dosfräs. Manuellt karvande med stämjärn är trååååkigt.
Manuellt uthuggen öppning i en vägg med ett utstickande VPR-rör och flera elsladdar med WAGO-kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men trägen vinner

Eluttagsdosa installerad i en vägg med en synlig vertikal rörinstallation, utsparning gjord utan dosfräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat lägga in lite ny slang också. Lyckades rationalisera bort två av fyra kopplingsdosor i sovrummet. Det blir iofs sju rör till en av dem som är kvar men det finns ju åttapoliga wago 773 så det är lugnt :)
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Färdigställt det sista på sommarprojekt altanbygge. Kind of. Ska bara fixa dit mineritskivor såsom täcker grunden, takavvattningen på matrummet och kanske ett räcke längst bort och... Ok då, jag är inte klar.
Nybyggd träaltan intill rött hus med utemöbler och grill, omgiven av gräsmatta och trädgårdsväxter i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Spacklat lite. Bytt ett par strömbrytare från gamla gulnade till nya Renova. Fint blev det.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Hjälpt grannen att gjuta grund till blocketfyndskjulet med carport. Intressant och bra att öva till när vi ordnar grund på tillbyggnaden. Kapat lite tråd och böjt ut den till kålduksböjar. Rensat lite ogräs.

Igår borrade vi för nätverkskabel och byggde ett kabelrörshus vid ladan. Bild kommer när det är målat...
 
Inte mitt hus, men en kär vän som jag länge vilja hjälpa med en uteplats.. 2 dagar och 12 timmar senare. Bara spaljen/staketet kvar när lokala Bolist får in 22x95 igen.
Grundstommen till en uteplats under uppbyggnad framför ett rött hus, med delar av träställning och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träuteplats utan spaljé vid ett rött hus, med pelare uppställda, klar för slutlig finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men gud vad jag saknar en sänksåg ;)
 
  • Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Inte på eget hus men gjutit platta för jacuzzin. Ny plats i ändan av altanen, kommer att bli bättre utsikt över västerdalälvens forsar.

[bild]

Skönt att komma till Dalarna och vila efter panelbytet hemma ...:thinking:
Vilket underbart ställe. Snacka om att vilja sitta där i jacuzzin en vinterkväll:love:
 
Mazen Mazen skrev:
Inte mitt hus, men en kär vän som jag länge vilja hjälpa med en uteplats.. 2 dagar och 12 timmar senare. Bara spaljen/staketet kvar när lokala Bolist får in 22x95 igen.
[bild]

[bild]

Men gud vad jag saknar en sänksåg ;)
Ingen markduk under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.