4 364 063 läst · 32 091 svar
4364k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Provkör min kaminfläkt som inte fungerade så som jag tänkt då vår kamin har anslutningen för skorstenen på ovansidan.
Tillverkade en kåpa runt skorstenen i aluminium så nu fungerar den kanon.
Fläkten startar redan efter några minuter och det ska bli kul att se om sen gör något nytta genom att sprida värma ut i hallen.
Tillverkade en kåpa runt skorstenen i aluminium så nu fungerar den kanon.
Fläkten startar redan efter några minuter och det ska bli kul att se om sen gör något nytta genom att sprida värma ut i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken kaminfläkt är det?
Funderade fram och tillbaka och denna verkade passa mig bäst:H Hammarfall skrev:
https://m.clasohlson.com/se/Kaminfläkt-för-täljsten/40-1081
Vår kamin är klädd med kakel och extra stenpaket.
Jag har en täljstenskamin i hallen. Soffan är ca 5 meter från soffan. Jag har en stark golvfläkt idag men eftersom den låter som en gräsklippare använder jag bara den när det är minus 20. Undra om den är värd sitt pris för mig , men visst hade det varit trevligt med extra spridning till de ca 2kbm jag eldar per år.P-plats skrev:
Tyvärr så såg det bättre ut på bild än i verkligheten, råspont spikat uppifrån inte alls snyggt med tusen synliga spikhuvuden....Snigla skrev:
Kör vidare med mitt balsamico ek parkett
Logga in
Skapa konto
Nu återstår lister och fräscha till radiatorn, sen är det inflytt
Svårt att säga för den flyttar betydligt mindre luft än en riktig fläkt.H Hammarfall skrev:Jag har en täljstenskamin i hallen. Soffan är ca 5 meter från soffan. Jag har en stark golvfläkt idag men eftersom den låter som en gräsklippare använder jag bara den när det är minus 20. Undra om den är värd sitt pris för mig , men visst hade det varit trevligt med extra spridning till de ca 2kbm jag eldar per år.
Man känner knappt att luften rör sig men jag märker att den gör nytta för värmen förflyttas betydligt bättre ut i hallen.
Logga in
Skapa konto
Idag, söndag 17/12 -17 så är bakugnen klar för att provköras.
Logga in
Skapa konto
Har gjort lite modifieringar, rökgångarna ligger inte bara längst in, har två i framkant, endast för att rök inte skall smita ut och sätta igång alla brandvarnare.
Om det smiter ut rök, hoppas jag att spiskåpan tar det.
Tunnbrödsbak på agendan senare!
God jul på er alla!
Mvh. P-A
Logga in
Skapa konto
-05 modellen funkar även som snöslunga.
Logga in
Skapa konto
Den äldre modellen riskerar att hamna på skroten om han släpper ut lasset, vissa (kvinnor) kan lätt överreagera.
Killarna flinar och avvaktar om "pappsen" vågar....... Jag kan inte rå för om jag får kramp i armen.
God jul, hoppas jag.....
Mvh från en med riktigt dålig självbevarelsedrift.