4 368 551 läst · 32 114 svar
4369k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Sågat sönder nedre delen av källartrappan inför kommande flytspackling.
Passade på att växla över till Rödis.
Trappan motsvarade ca 2 skedar och nu är den borta
Passade på att växla över till Rödis.
Trappan motsvarade ca 2 skedar och nu är den borta
Idag skulle pexrören till utkastarna dras in i tvättstugan så att att röret mitt på väggen ka tas bort för att kunna gipsa och sedan börja med golvet vad det lider.
Slet en stund med lilla bilmaskinen i tvättstugan
Sen kom den stora fram när finliret var klart. Den var effektivare ... första 5 cm flyt är inget problem men plattan under är hård och ngn har stoppat en massa järn i den med.
Rören temporärt kopplade, den ena i alla fall, i väntan på mera bilning när jag bestämt var nya fördelarskåpet hamnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slet en stund med lilla bilmaskinen i tvättstugan
Logga in
Skapa konto
Sen kom den stora fram när finliret var klart. Den var effektivare ... första 5 cm flyt är inget problem men plattan under är hård och ngn har stoppat en massa järn i den med.
Logga in
Skapa konto
Rören temporärt kopplade, den ena i alla fall, i väntan på mera bilning när jag bestämt var nya fördelarskåpet hamnar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slipat och spacklat väggen i trappan två gånger. Imorgon blir det målning och förmodligen måste vi utbringa någon form av skål eftersom vi då inte längre behöver ha byggställningen i trappan mer
Borrat hål för värme från källaren till garaget. Ca 40cm källarvägg. Naturligtvis är det sedan uppreglat, isolerat och gipsat på garagesidan så det blir tio gånger bökigare än om man bara kört med borrhammaren!
Det sitter ju även en elcentral på insidan
Jag träffade en regel fast jag tyckte jag mätte så noga
Logga in
Skapa konto
Det sitter ju även en elcentral på insidan
Logga in
Skapa konto
Jag träffade en regel fast jag tyckte jag mätte så noga
Redigerat:
Som om jag inte hade nog... vardagsrum, källare...
I torsdagskväll när det regnade lite...på tvären.. så insåg jag att det droppetidropp-ljudet jag hörde inte kom från nåt plåttak eller fönsterbleck eller golvvärme... Utan det droppade inne på golvet!
Klockan var läggdags inför jobb, och de blåste och regnade på tvären, ställde dit en tvättkorg och gick och la mig.
På fredag morgon började operation leta på snickare..
Första snickaren med goda vitsord, beklagade, och tyckte det lät tråkigt, men förklarade lite fint att han tid strax efter semestern nästa år, bara att gratulera att det går bra, ingen skugga ska falla över han, snarare tvärtom.
Andra var rakt mitt över på andra sidan älven och jobbade, och ville komma och kolla direkt typ.. då jag förklarade att jag satt tight till (i en truck på plåtfabriken) så frågade han om jag hade nån stege ute... Och efter ytterligare nån halvtimme ringde han upp då han stod på vår balkong och kikade.. utan att se några direkt galenskaper, men vi bestämde att vi ses på samma plats strax efter klockan 7 imorgon, och då ska det vara rivet på den sidan vattnet verkar ta sig in, samt trallbrädan närmast takkupan.
Så det jag har gjort idag efter jobbet var att riva lite panel samt plocka bort en trallbräda.
Hade det varit för 5-7år sedan hade jag mått dåligt, varit ledsen - nu orkar jag inte hetsa upp mig, vi lever och mår bra, jag hoppas läckan hittas och kan åtgärdas en gång för alla (det läckte in när vi flyttade in, farstun var inte klar från föregående (förstår nog varför nu..) men efter några försök verkade det vara tätt och efter ytterligare nåt år gjordes farstun klar, sånär som på 2 foder som ännu inte är tillverkade.
Vi får se hur mycket som måste rivas. Känslan nu är att jag "köper" mig fri.. jag har inte tiden, orken och det är fel tid på året... Fortsättning följer.
Efter rivningen så pysslade jag lite med blivande källar-trappen, som sambon gav omdömet: "en likadan men med färre steg...?" än den som ska ersättas, som är omöjligt att gå i... (jag har dock förklarat att den ska kläs in, målas, få andra steg..) men jaja.
Trevlig söndag på Eder!
I torsdagskväll när det regnade lite...på tvären.. så insåg jag att det droppetidropp-ljudet jag hörde inte kom från nåt plåttak eller fönsterbleck eller golvvärme... Utan det droppade inne på golvet!
Klockan var läggdags inför jobb, och de blåste och regnade på tvären, ställde dit en tvättkorg och gick och la mig.
På fredag morgon började operation leta på snickare..
Första snickaren med goda vitsord, beklagade, och tyckte det lät tråkigt, men förklarade lite fint att han tid strax efter semestern nästa år, bara att gratulera att det går bra, ingen skugga ska falla över han, snarare tvärtom.
Andra var rakt mitt över på andra sidan älven och jobbade, och ville komma och kolla direkt typ.. då jag förklarade att jag satt tight till (i en truck på plåtfabriken) så frågade han om jag hade nån stege ute... Och efter ytterligare nån halvtimme ringde han upp då han stod på vår balkong och kikade.. utan att se några direkt galenskaper, men vi bestämde att vi ses på samma plats strax efter klockan 7 imorgon, och då ska det vara rivet på den sidan vattnet verkar ta sig in, samt trallbrädan närmast takkupan.
Så det jag har gjort idag efter jobbet var att riva lite panel samt plocka bort en trallbräda.
Hade det varit för 5-7år sedan hade jag mått dåligt, varit ledsen - nu orkar jag inte hetsa upp mig, vi lever och mår bra, jag hoppas läckan hittas och kan åtgärdas en gång för alla (det läckte in när vi flyttade in, farstun var inte klar från föregående (förstår nog varför nu..) men efter några försök verkade det vara tätt och efter ytterligare nåt år gjordes farstun klar, sånär som på 2 foder som ännu inte är tillverkade.
Logga in
Skapa konto
Vi får se hur mycket som måste rivas. Känslan nu är att jag "köper" mig fri.. jag har inte tiden, orken och det är fel tid på året... Fortsättning följer.
Efter rivningen så pysslade jag lite med blivande källar-trappen, som sambon gav omdömet: "en likadan men med färre steg...?" än den som ska ersättas, som är omöjligt att gå i... (jag har dock förklarat att den ska kläs in, målas, få andra steg..) men jaja.
Logga in
Skapa konto
Trevlig söndag på Eder!
Vad är det för puts och vilken sorta maskin använder du? =)K KjellTimell skrev:Jag har 110m² vägg i souterrängplanet som skall göras i ordning, idag är det målat med plastfärg, spacklat med sandspackel, tapetklister osv osv, dock är det putsbruk i botten och huset mår bra, inga släpp eller mögelskador som tur är... Men planen är att göra "rätt" dvs o-organiskt med silikatfärg inkl. innerväggarna.
Eftersom jag aldrig putsat förut har jag bävat lite inför detta, men idag tog jag tjuren vid hornen och gjorde ett litet pilot-projekt i ett sovrum som har en nisch när det skall vara garderober= Perfekt ställe att göra bort sig på.
Att flexa ner väggarna gick hyffsat, problemet var att inte ta för mycket av putsen, det är bara ytskiktet jag vill ha bort egentligen! Min Kärscher WD6 grovsugare må vara bra, men för det här jobbet behövs en riktig stoftsug har jag konstaterat, fick blåsa ur filtret 2 gånger på dessa två väggar.
Får nog ta och hyra över en helg och bränna av alla rum tror jag.
Själva putsandet gick långt över förväntan faktiskt, jag drog på bruket med stålskånska och mer eller mindre spacklade upp det och sedan filtade av ytan. Fick givetvis bättra på lite här och var och filta om, speciellt i innerhörn och det är just innerhörn jag måste bli bättre på / lägga mer fokus på.
På bilderna är högre lill-väggen nyfiltad och storväggen har fått torka ett tag, så den är flammig pga. det.
Skall bli spännande imorgon att se resultatet och om det spruckit upp en massa.
[bild] [bild] [bild]
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Körde på Finja putsbruk C Fin (KC 50/50), maskinen är en Bosch vinkelslip där jag monterat Bosch dammkåpa och en slipskål.jockeping skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/fattigmansbetongfraes.87023/page-9#post-2780399
Finnishen på putsen vart såhär, lite för grovt för min smak.. Skall pröva andra metoder för att få det slätare.
Om jag förstår rätt så har du lagat där det behövts och slipat bort plastfärgen som redan satt på väggen?K KjellTimell skrev:
Enligt bild tycker jag det ser nice ut! Jag funderade på om jag kunde göra så i min källare, ta bort färgen (troligtvis plastfärg) som de har satt på kalkputsen laga med ny kalkputs där det behövs och måla med kalkfärg. Vad tror du/ni?
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Ja, det är lite mer än bara laga.. du får tunnputsa upp ett nytt skikt, typ 3-5mm.. Slipskålen avverkar lite av putsen också.. om du kollar noggrannare på min bild efter att jag flexat men innan putsningen.
Men du har rätt i förfarandet.
Men du har rätt i förfarandet.