Microkatten Microkatten skrev:
Puff är bedårande!

Är värmeljusen tända? Det får mig att tänka på när jag för några år sedan stod och diskade i juletid. Fortfarande tänd efter middagen stod den med levande ljus utrustade adventsljusstaken bakom mig på köksbordet. En av våra katter kom plötsligt in i köket, hoppade upp på köksbordet och styrde kosan mot andra änden av bordet. På sin väg tvärade hon över ett av de tända ljusen i adventsstaken. Kattpälsen tog då mycket snabbt fyr och hela katten flammade upp!

Här gör jag en liten konstpaus i historien om den brinnande katten. Det är lätt att föreställa sig att katten, när hon upptäcker att hon brinner, nu sätter iväg som en iller genom huset. Lättantändliga material, såsom gardiner, soffklädslar och andra textilier tar eld där hon skräckslagen rusar fram. Elden sprider sig snabbt. Det går inte att stoppa en brinnande (katt-)fackla som rör sig med stormvindens hastighet, och både katten och huset brinner upp!

Men tillbaks till historien. Brann verkligen katten och huset upp? Jag hade hört att katten hade hoppat upp på köksbordet bakom mig, och vände mig om precis i samma ögonblick som katten tog fyr. Då kändes det som om jag hamnade i en tidsbubbla, där omvärlden saktade in relativt min egen tid. Innan den stackars katten själv upptäckte att hon brann så hade jag lokaliserat en kökshanduk, rusat med den i högsta hugg fram till katten, virat handuken runt katten och kvävt elden.

Det var bokstavligen en enda sekund från kat(t)astrof!

Efter denna händelse har vi aldrig brinnande ljus i huset när det finns katter inomhus. Förutom i takkronan...
Oj! Puff har en äldre rumskamrat på 20 år. Hon har nosat några gånger och morrhår har rykt, men aldrig varit i närheten av en olycka, inte heller Puffs mor som är två år. Men ska verkligen ha det i bakhuvudet då fyra nioveckors hankatter är lite livligare än en 20 årig hona
 
Jag har inte gjort något med huset (i mitt fall sommarstuga), men jag har skaffat förutsättningar för att göra något.

Kom över lite gammalt virke som låg i en lada och väntade på ett bättre öde.
Har inte kommit på vad jag ska göra med det än men. Det är väldigt udda storlekar och längder.

Stapel med gammalt virke i olika storlekar på marken i ett skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Dagens första moment - betongen inne och slodad. Väntar bara på att börja glätta.

Nyslagen betonggolv i ett rum med verktyg på väggen och byggmaterial i hörnet, väntande på glättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ruskigt smidigt att gjuta med pump. Det blev en släpvagnspump, varför betongen inte kunde ha mer än 8mm ballast, vilket ju kändes en smula patetiskt, mer som något slabbigt murbruk, men jag får väll lita på leverantören att det blir bra.

Tur med vädret också, 15 grader, molnigt och vindstilla.
 
  • Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
D09
Rest en byggställning..

Insåg att jag har en alldeles egen växtodling ;)

Kanske plantera något träd :)


En fråga.

Längst ner på plåttaket har jag gummiförband eller vad tätningen kallas. Ska den vara där?

Beställt ett lass med grus :)
 
  • Växt växer på byggställning intill plåttak med gummiförband längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett grönbestrött plåttak med en synlig gummiförband vid skarven och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pannrum med borttaget eternittak, synliga träbjälkar och installationer, i väntan på elcentralbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eternitsanerat lite i pannrumstaket inför kommande elcentralbyte. Utan rymddräkt dessutom, så man får se om man överlever natten.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Skulle möblera om i källaren igår och fortsatte riva bort träpanelen som någon tidigare ägare monterat...

Hand håller en andningsskyddsmask framför en källarvägg med borttagen panel och knackad puts samt en dammavskiljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så idag har det knackats puts och grävts en del....
Blir nog en egen tråd senare med frågor om tips och trixs...

Källare med halvt bortknackad puts på väggarna och rutmönstrat golv, renoveringsverktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävd grop vid en husgrund med borttagen träpanel och synligt murningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grävningsarbete i källare med borttagen träpanel och uppgrävd jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skulle dra om dubbla koaxial i en 10m lång 16mm-slang. De nya kablarna har lite mer skärm och är då tjockare.
Jag bombade på med såpa och lödde fast kablarna i dragtråden för att vara på säkra sidan då jag vet att det är åtskilliga böjar på vägen som krävde muskelstyrka. Det gick hur bra som helst och allt höll hur mycket jag än tog i... tills vi kom fram till dosan 10m bort.

Jag kör med Schneiders billiga gröna apparatdosor som saknar lås för slangen; istället har jag låst med clips precis vid dosan. I samband med att jag drog ut det gamla kablaget (fick ta i då med) så har slangf*n hoppat ur dosan och lagt sig oåtkomlig i väggen.
Ovetandes om den aktuella situationen och den stundande katastrofen så tog jag i för kung och fosterland och lyckades dra av dragtråden, lödningar och allt.
Kabeln har antagligen låst sig på kanten mellan rör och mynning så nu har jag 9,9m koaxial framdragen som sitter fast precis ovanför dosan :(

Antingen sågar jag upp ett lock i väggen som jag sedan sätter igen och målar; får försöka få det att smälta ihop. Eller så sätter jag bara ett inmålat doslock för att täcka hålet. Vem vet, slangen kanske hoppar ut igen. Vad tycker ni?

Jag är skitsur.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Oasis Oasis skrev:
Skulle dra om dubbla koaxial i en 10m lång 16mm-slang. De nya kablarna har lite mer skärm och är då tjockare.
Jag bombade på med såpa och lödde fast kablarna i dragtråden för att vara på säkra sidan då jag vet att det är åtskilliga böjar på vägen som krävde muskelstyrka. Det gick hur bra som helst och allt höll hur mycket jag än tog i... tills vi kom fram till dosan 10m bort.

Jag kör med Schneiders billiga gröna apparatdosor som saknar lås för slangen; istället har jag låst med clips precis vid dosan. I samband med att jag drog ut det gamla kablaget (fick ta i då med) så har slangf*n hoppat ur dosan och lagt sig oåtkomlig i väggen.
Ovetandes om den aktuella situationen och den stundande katastrofen så tog jag i för kung och fosterland och lyckades dra av dragtråden, lödningar och allt.
Kabeln har antagligen låst sig på kanten mellan rör och mynning så nu har jag 9,9m koaxial framdragen som sitter fast precis ovanför dosan :(

Antingen sågar jag upp ett lock i väggen som jag sedan sätter igen och målar; får försöka få det att smälta ihop. Eller så sätter jag bara ett inmålat doslock för att täcka hålet. Vem vet, slangen kanske hoppar ut igen. Vad tycker ni?

Jag är skitsur.
Fan va surt, förstår att du är sur.

Jag har råkat ut för samma sak som dig. Som tur va i en nybyggd vägg med OSB+gips så det va bara att såga upp en fyrkant i gipset och sen ett mindre hål i OSB:n så gick det att lappa ihop igen.

En jävla massa jobb men resultatet blev bra.

Den enkla lösningen är ju inmålat doslock som du föreslår. Funkar ju om det är på ett mindre synligt ställe.
 
  • Gilla
Oasis
  • Laddar…
Oasis Oasis skrev:
Skulle dra om dubbla koaxial i en 10m lång 16mm-slang. De nya kablarna har lite mer skärm och är då tjockare.
Jag bombade på med såpa och lödde fast kablarna i dragtråden för att vara på säkra sidan då jag vet att det är åtskilliga böjar på vägen som krävde muskelstyrka. Det gick hur bra som helst och allt höll hur mycket jag än tog i... tills vi kom fram till dosan 10m bort.

Jag kör med Schneiders billiga gröna apparatdosor som saknar lås för slangen; istället har jag låst med clips precis vid dosan. I samband med att jag drog ut det gamla kablaget (fick ta i då med) så har slangf*n hoppat ur dosan och lagt sig oåtkomlig i väggen.
Ovetandes om den aktuella situationen och den stundande katastrofen så tog jag i för kung och fosterland och lyckades dra av dragtråden, lödningar och allt.
Kabeln har antagligen låst sig på kanten mellan rör och mynning så nu har jag 9,9m koaxial framdragen som sitter fast precis ovanför dosan :(

Antingen sågar jag upp ett lock i väggen som jag sedan sätter igen och målar; får försöka få det att smälta ihop. Eller så sätter jag bara ett inmålat doslock för att täcka hålet. Vem vet, slangen kanske hoppar ut igen. Vad tycker ni?

Jag är skitsur.
Eller så hugger du sönder dosan så att du kan få in hela labben i hålet
Med lite flax får du tag i allt och kan sno ihop det med en senildosa; då kan du ju låtsas att allt gick skitbra :cool:
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
...så det va bara att såga upp en fyrkant i gipset och sen ett mindre hål i OSB:n så gick det att lappa ihop igen.
Ja, det lutar åt det hållet då det känns mer genomarbetat. Om det blir avvik i textur e.d. så kommer det ändå döljas något av högtalaren.
 
Eternitsanerat färdigt i pannrummet. Nu ska lite gamla värmerör kapas bort, sedan blir det nog takgips. Övervägde vanliga gipsskivor men det blir för bängligt.
Pannrum med osanerade eternitplattor i taket och gamla värmerör längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Egentligen vad jag gjorde med mitt hus i förrgår. Men jag har inte hunnit lägga in den förrän nu.
Glättat betonggolv med tom ölflaska och halvfullt glas i förgrunden i en renoverad lokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att glättat och klart. Med facit i hand -0+4mm över nästan hela golvet (28m2), utom ett litet område som sjönk lite där "försatsen" i form av 5-10liter sluring kom ut när de smorde slangen till pumpen. Borde burit ut den i en hink. Nu får det nog bli lite spackel där innan målning, om jag ids.

Gjuta betong passar extremt illa ihop med beredskap i jobbet, så för en gångs skull så har jag en öl-bild. Besökte grannkommunen tidigare i veckan, så jag passade på att smaka det lokala ölet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
E
Ja den här hade visst passerat bäst före datum...tyvärr rinner det fortfarande lite men troligtvis ändå en bra 40 kronors investering.
 
  • Hand håller en gammal och smutsig avloppsventil ovanför en tvättställ med droppande vattenkran i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand i rosa skyddshandske lyfter en igentäppt avloppsdel ur golvbrunnen i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här rann det nästan inget, förutom ut på golvet.......

Renoverat badrum med vita kakelväggar, terrakottafärgat golv, toalettstol, rullhållare och en dekorativ planta på ett litet bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick städmani, tog hela badrummet på en gång, tanten glad!

Snart dags att skura badrumsgolvet.....
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Gipsat 2/3 av rummet. En utmaning med både sneda och bångnande väggar, men det gick hyfsat!

Ett rum under renovering med gipsskivor på två tredjedelar av väggarna, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hinner förhoppningsvis resten imorrn, sedan är det paus i väntan på golv o tak
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.