Om Bolmen pallar tömning på 33000m3 om dygnet så kan vi ju ta därifrån när det tar slut hos oss :)
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Man borde kolla folk som har pool i områden med bevattningsförbud. De ska kunna visa att de inte använder dricksvatten till sin pool eller få böter.
 
Daniel__s skrev:
tänk om folk kunde försöka spara på vatten, tror inte man går ut med sådan information för skoj skull

[länk]
Här är det ju även stor skillnad på hur man får vatten.
Kommuner som får från ytvatten (typ hela norrland och mälardalen) har ingen brist. Däremot de med borrade brunnar och de kommuner som tar från grundvattnet. Där behöver man spara.

Piteälven kommer exempelvist inte märka av om ens alla pitebor har en egen pool på tomten och vattnar gärsmattan konstant ;)

Så problemet med nyheter som ska beskriva ett komplext problem så att öven en amatör förstår är att... De inte klarar av att nyansera utan slumpar alla under samma grupp "dä är hämskt med vattnet, sluta döscha. Trump ä dum mä"
 
Daniel__s skrev:
tänk om folk kunde försöka spara på vatten, tror inte man går ut med sådan information för skoj skull

[länk]
Det var väll ingen som tyckte mina inlägg var kul? Här är det ganska allvarligt. De har kopplat upp en ny högtrycksanläggning för att kunna pumpa vatten mellan Halmstad och Laholm om det skulle börja tryta.

Kommunen däremot fyllde två av sina badanläggningar med dricksvatten, så det är bara vi i husen som ska spara vatten när vi borstar tänderna :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Lagt några fler rader golv. Insåg att jag glömde skära av läppen på näst sista raden för att få den sista biten att passa. Det får bli en annan dag 😛 Nylagda mörka trägolvplankor som sträcker sig mot en vit vägg med en synlig glipa vid den sista raden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kopplat in elen till friggan temporärt tills garagetaket är färdigt nog för att dra flexslang. Pumpen till poolen står i friggan så behövs el innan det börjar grönska i poolen. Satt upp partytältet/snickarboa/målarverkstad. Bara taket, väggarna får bli imorgon. Plockat bort poolplåtarna och börjat koppla rören.

Monterade innerdörren i nya hallen

Nyinstallerad innerdörr med träkarm synlig, skyddspapper på golvet i en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och primade golvet så det går att börja limma T2-reflekta plattorna imorgon.

Primat golv förberett för limning av T2-reflekta plattor i en ny hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Biggie
  • Laddar…
Renoveringsarbete i pågång i ett rum med isolerade väggar och oavslutad gipsskivstak, byggtrappa framför fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprojekt med väggar förberedda för rördragning och isolering installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under renovering rum med OSB-väggar, två fönster och elinstallationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete med OSP-skivor på väggar, fönster och osäkerad stege i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Limmat golvvärmeplåtarna på plats.
Installerade golvvärmeplåtar på ett poolgolv med synliga kabeldragningar och två träskivor placerade ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplat klart poolen, fyllning pågår.
 
Äntligen tvättat altanen.


En högtryckstvätt ligger på en nyligen rengjord träaltan med vattendroppar synliga på brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Trall med varierande springor mellan brädorna, närmare huset större mellanrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Renoveringsarbete i kök med golvvärmesystem och delvis reglade väggar, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tar sig med nya köket.
Lagt vattenburen golvvärme och limmat gipsen med Ardex S48 i kök/hall. Reglat upp en vägg och ett vägghörn där spisen hamnar. Nya matningar för vatten/avlopp/el.

skruvat osb och börjat gipsa idag. Måste vara klart för mattläggaren innan nästa helg då vi åker utomlands en vecka och vi ska få mattan inlagd under den veckan.
 
Fortsatt med den där panelen..

Har även skyfflat ut 500kg matjord, flyttat 1 ton med sten, varit till tippen plus att jag varit pappa idag. Inte den bästa kanske men dom har fått vara med. Vissa dagar handlar det om att bli klar... för allas skull.

Person i rörelse i ett ofärdigt rum med verktyg och träpaneler på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Torsdag och fredag bytte snickarna fönster i köket och gästrummet, så nu kan vi öppna dem (de gamla gick inåt), och så byggde de vidare på taket förståss.

Lördags eftermiddag och stor del av söndag, samt ett par timmar i kväll ägnades åt att i all hast måla fasaden på baksidan medan vi har byggställning. Lördag förmiddag sopade make och dotter 2 fasaden (Falu rödfärg) medan jag körde dotter 1 till Arlanda.

Nu får de ta ställningen när de vill!
 
Anna_H skrev:
Torsdag och fredag bytte snickarna fönster i köket och gästrummet, så nu kan vi öppna dem (de gamla gick inåt), och så byggde de vidare på taket förståss.

Lördags eftermiddag och stor del av söndag, samt ett par timmar i kväll ägnades åt att i all hast måla fasaden på baksidan medan vi har byggställning. Lördag förmiddag sopade make och dotter 2 fasaden (Falu rödfärg) medan jag körde dotter 1 till Arlanda.

Nu får de ta ställningen när de vill!
Går det snabbt att sopa av en fasad? Ställning har jag :) Räcker det med piasava eller måste det vara stålborste?
 
Chrissofsweden skrev:
Går det snabbt att sopa av en fasad? Ställning har jag :) Räcker det med piasava eller måste det vara stålborste?
Har man falu rödfärg så borstar man med piassava eller skurborste, vilket som ligger bäst i handen, så att löst färgpulver försvinner, sedan målar man bara på ny färg, ett lager. Nu är det nedre delen på baksidan kvar (10*2 meter, mest fönster och dörrar), samt långsidan på garaget, 8 meter, sedan är det klart.

Framsidan fixade jag för två år sedan, då stod jag på stege så långt jag nådde och sopade, sedan hyrde vi en liten mobilkran i 24 timmar, sopade det sista, och målade sedan så långt jag hann innan den skulle lämnas tillbaka. Smidigt, men den minsta som nådde högt nog går inte att få in på baksidan, har för tätt mellan husen tyvärr.
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.