I går och i dag har jag pysslat nästan färdigt med trappan. Tejpen tog slut så några trappsteg måste jag tejpa till veckan. Insåg också att mattan blir lite "större" när den sätts fast, så jag måste finskära lite, men det avvaktar jag med tills vi gått lite på den. Att få städa undan alla pryttlar som drällt i trappan kändes bra!

Jag insåg också att jag har ett hem och en trädgård, så städning, gräsklippning, påtning i pallkragar och plantering av blommor har det också blivit. Man blir lite splittrad när man är ensam om allt och jobbar heltid där till.
 
  • Renoverad trappa med vita steg och mörka skärskydd, några steg utan tejp, i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
Snickrat vidare i dotterns rum. Testat lite mått och lister. Kan nog bli bra när det är klart :)

Outvecklade trälistverk på vägg i ett rum med snickeriverktyg som en hammare och ett vattenpass på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av ett rum med en kap- och gersåg, arbetsverktyg och uppsatta vägglister under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fgo och 1 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Snickrat vidare i dotterns rum. Testat lite mått och lister. Kan nog bli bra när det är klart :)
Det ser jättebra ut det där.
Har liknande tankar inför vårt vardagsrum i framtiden.

Är det gips som du har bakom?
Några saker som slagit mig när jag funderat på min kammare är att gipsen är "död" och träet levande och rör sig med fuktigheten.
Finns det inte risk att det blir glipor mellan delarna och man får sprickor i färgen?
Det är bara en tanke som har swishat förbi.
 
fgo skrev:
Det ser jättebra ut det där.
Har liknande tankar inför vårt vardagsrum i framtiden.

Är det gips som du har bakom?
Några saker som slagit mig när jag funderat på min kammare är att gipsen är "död" och träet levande och rör sig med fuktigheten.
Finns det inte risk att det blir glipor mellan delarna och man får sprickor i färgen?
Det är bara en tanke som har swishat förbi.
Gips och sen bygger vi ramarna av 8x69 planhyvlat. Skjutit med 50mm T-dyckert.

Jag skulle säga såhär; det här är dom som får betalt för att snickra skiljer sig från mig :) Det spricker med allra största sannolikhet. Men vill hon ha det sådär så gör jag sådär..

Fick jag bestämma skulle väggarna haft en vanlig tapet och jag skulle ha varit klar förra veckan.

Tyvärr kan jag inte ge dig något bättre svar :( Tiden får utvisa om det var värt det :)
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Gips och sen bygger vi ramarna av 8x69 planhyvlat. Skjutit med 50mm T-dyckert.

Jag skulle säga såhär; det här är dom som får betalt för att snickra skiljer sig från mig :) Det spricker med allra största sannolikhet. Men vill hon ha det sådär så gör jag sådär..

Fick jag bestämma skulle väggarna haft en vanlig tapet och jag skulle ha varit klar förra veckan.

Tyvärr kan jag inte ge dig något bättre svar :( Tiden får utvisa om det var värt det :)
Jag känner igen det resonemanget 🤔
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
K
Tittat på när andra jobbat, lite frossa hade man men var trygg med att arbetet utfördes av seriösa grabbar. Nästan 5m3 på 46 m².. Betonblandare lastbil levererar betong till byggplats, grönt gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två fordon med GTAB-logotyp för markarbeten parkerade utanför ett hus, sett genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetsklädda hantverkare förbereder betonggjutning av golv med armeringsjärn och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen pågjuten betonggolv i renoverat rum, ser vått ut och speglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
KjellTimell skrev:
Tittat på när andra jobbat, lite frossa hade man men var trygg med att arbetet utfördes av seriösa grabbar. Nästan 5m3 på 46 m²..[bild][bild][bild][bild]
Du får säga
-I like work, I can watch it for hours....

Protte
 
  • Gilla
kulle och 6 till
  • Laddar…
Idag har jag tillverkat nya fästen till balktrappan och svetsat dom på plats.
20 år sedan jag svetsade sist men det blev trots allt jättebra.

Nygjorda metallfästen för balktrappa på en arbetsbänk, svetsade och redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nysvetsade fästen på vitmålade balkar för en trappa i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Chrissofsweden skrev:
12V är helkul! Behöver du räkna lite på vilka dimensioner du behöver kan jag rekommendera den här kalkylatorn:
[länk] />

Lycka till!

Tillägg: Här har du även massa kul till bra priser. Där handlade jag det mesta till min anläggning :) Sjukt bra service vid tekniska frågor.
[länk]
Jo den sidan har man landat på några gånger. Och absolut helt ok priser mot vissa andra.
 
Tagit in offerter på material till uterum. Drog iväg en spec till 6 leverantörer och fick svar från nästan alla redan samma dag. Kul att de är lika taggade som jag! :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Mätte upp lite på mina putsade väggar. Plattsättaren ville ha en jämnhet på ca 1-2 mm så jag ska försöka med 1 mm.. Har gjort markeringar där jag i morgon kväll ska komplettera med lite mer puts. Även mätt upp klacken så den får 1,8 graders lutning inåt duschutrymmet... 😂
Putsade väggar i renoveringsprojekt med markeringar för att uppnå jämnhet och lutning i duschutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Putsad vägg med mätmarkeringar för jämnhet och lutning vid duschutrymme, verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Putsad vägg med mätmarkeringar och verktyg på golvet inför justering av ojämnheter och lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv i pågående renovering med nyputsade väggar och markerade byggmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digitalt vattenpass visar 0,00 cm på en trälist mot en putsad vägg under en byggrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Digitalt avståndsmätningsverktyg visar 0,00 cm på en putsad vägg med handskrivna mätmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga helst inga svåra frågor, detta är första gången jag bygger något som inte varit tapetsering 😇
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Gjort klart det sista inför flytspackling imorgon, härligt!

Förberett golv med isolering och värmeslingor inför flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nu är äntligen sovrummet färdigt.
Det blev riktigt bra 👍

Renoverat barnrum med spjälsäng, fåtölj, väggmålning och grönt matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat sovrum med spjälsäng, byrå, väggmålning av träd, hyllor och grön matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästan färdigt sovrum med nedtonad belysning, garderobsdörrar och ett fönster med gröna gardiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat sovrum med öppen garderob med hyllor och lådor, och ljust golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En bild precis innan jag rev:


Ett ofärdigt sovrum med trägolv och målartillbehör innan renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Allinug och 12 till
  • Laddar…
Hamstrat ...

Stapel med T2Red golvvärmeboxar intill en vägg och bredvid en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser dyrt ut :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.