fredrik.johansson: Sån funderar jag på att bygga, hur gjorde du för att få förvaringen vatten och skadedjurstät?

Efter att ha syrabetat gropen i garaget, för att sedan köra kalklösare och rostborttagare och det ändå inte blev rent utan fick köra avfettning så har jag nu dragit på första lagret epoxi även där.
En nymålad garagegrop med epoxibeläggning, gamla elkontakter och målartillbehör vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målade om dörrarna och karmarna i helgen också. Blev kanske lite väl grönt :rolleyes:
Garage med grönmålad dörr och karmar, epoxibehandlat golv och förvaringshyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sundberg84
  • Laddar…
13th Marine skrev:
fredrik.johansson: Sån funderar jag på att bygga, hur gjorde du för att få förvaringen vatten och skadedjurstät?
Hehe, det gjorde jag inte!
Jag hade först tänkt använda det till dyn-förvaring och göra det tätt, men insåg när jag började mäta att dynor tar mycket plats. Bänkarna skulle bli för höga för att vara bekväma, så jag tänkte om. Förvaringen blir för krukor, jordpåsar, leksaker och sånt som annars står och dräller men tål att vara ute. Mellan väggen och sista blomlådan bygger jag sen ett högskåp/garderob som jag gör hyfsat tätt med tak till dynorna. Mot skadedjuren tänkte jag börja med att hålla tummarna... men tänkte inte ha dynor längst ner på botten.
 
Ah! Det förklarar saken.

Min fundering runt skadedjur var väl just med avseende på dynor och så.
 
K
Beställt betongbil + betongare till 16'e Maj, så nu börjar man få lite gjutarfrossa.
5 kubik C32/40 S5 11
 
Vad ska du gjuta då? En betongkeps? :p
 
Efter att vi fick kommunalt vatten har brunnen stått overksam, idag fick den liv igen!

Hydropress och tappkran installerade i en gammal brunn med anslutna slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal brunn med nyinstallerad hydropress och tappkran, kopplad till slang ute i ett soligt gräsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I med en hydropress och en tappkran utanpå.

Brygga ihop slangen som låg inne med en annan som gick ut och så fick vi ytterligare en tappkran.

Hydropress och tappkran installerade på brunnen med anslutna slangar mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska bygga ett bättre "hus" över brunnen, och sätta in en upprullningsbar slangvinda där.

Gammal brunn med pålagda stenar och presenning, nyinstallerad tappkran och gul slang som ligger i gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krilleman och 6 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Blir lite orolig för det där locket när jag ser att ni har barn (lilla vattenkannan). Det ser inte barn säkert ut. De där stenarna kan säkert barn puffa ner och skjuta undan locket och i värsta fall trilla ner.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Dedär locket ser ut att vara i betong, och det rubbar man inte i första taget.

Vi har liknande över vår brunn (tvådelat) och det är ett projekt att flytta dem även med hävstång.
 
Hemmakatten skrev:
Blir lite orolig för det där locket när jag ser att ni har barn (lilla vattenkannan). Det ser inte barn säkert ut. De där stenarna kan säkert barn puffa ner och skjuta undan locket och i värsta fall trilla ner.
Locket är i stålplåt, ligger med en kant över betongen, går inte att "putta bort", måste lyftas bort. Kräver en stor vuxen, eller två vanliga vuxna. :)

Men helt rätt ang barn, därför skall det fixas.
 
  • Gilla
varmkorv och 2 till
  • Laddar…
Fått upp sista plissépersiennen i vardagsrummet efter en massa mätande och kapande för att få in dem i ramarna. Två blev lite sneda i upphänget, så bild kommer förhoppningsvis i morgon när jag rättat upp dem :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Snickarna har börjat byta taket. Skrattade åt isoleringen på mitt nattygsbord, ett hål i väggen ut på krypvinden. Påpekade för dem att det var deras chef som byggt det. Då skrattade de bara mer och sade att det förklarar saken (han är rätt lnåg och kraftigt byggd). Hur som helst fyllde de på mer isolering. Minns att han påpekade när han gjorde det att det var svårt att göra det bra eftersom det var så trångt, men nu var ju yttertaket hel borta, så nu gick det enkelt. Fick det "på köpet" de ansåg att det var kvarstående arbete från förra jobbet. Som gjordes för 10 år sedan ungefär :)
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Uppladdning och förberedelse för kvällen

Arbetslampor lyser upp rullar av väggfärg redo för nästa dags målningsarbete i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Varvet runt och microliten i taket redan igår så imorgon kan målningen börja :)

Ett ommålat rum med spacklade väggar, hushållspapper, rullar, hink och städutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och hög tid för en uppdatering i min renoveringstråd som har stått stilla lite väl länge nu, får bli i helgen ...
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kladdat lager nummer två:
Nyepoxerat golv i ett rum med grå väggar och verktyg runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är förhoppningsvis epoxislabbandet över! :wow:

Samt hämtat en halv kubik kompostjord till trädgården, kommunen bjuder tydligen på en kubik när man tecknar abbonemang på en "trädgårdstunna". Passar bra till när jag ska laga i gräsmattan samt anlägga lite odlingar i pallkragar.
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Börjat montera innertak i sovrum 3 :)

Delvis isolerat innertak med träbjälkar och gipsvägg, samt synliga elinstallationer och taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robin Wahlman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.