Mikael_L
Den sköna goa värmen ifrån en 500W halogen när man står och jobbar på vintern i ett precis bara uppreglat hus går absolut inte att ersätta med den från K-rauta (eller min). :D :cool:

Vad det gäller ljus, så ger nog 500W halogen en del mer.

Vad gäller utbytesfrekvens av halogenrör, så vinner nog valfri annan lamptyp (utom vanliga glödisar, men det finns väl ingen som längre har som arbetslampor?).
 
Nej, man flyttar ju en arbetsbelysning med halogen försiktigare än ett nyfött barn... :D
 
Den där goa värmen blir dock snabbt lite för go om man jobbar i en mindre yta, typ de 7 kvadrametrarna jag pysslar i nu. Såg fö att Jula hade en 3x24w med eluttag för 899, får invänta kampanjpris på den 😊

Åter till ämnet, idag har rummet listats. Imorrn ska fönstret slipas och målas!

Ett renoveringsrum med pågående arbete, synliga gipsskivor och en kapsåg på stativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L skrev:
Den sköna goa värmen ifrån en 500W halogen när man står och jobbar på vintern i ett precis bara uppreglat hus går absolut inte att ersätta med den från K-rauta (eller min). :D :cool:

Vad det gäller ljus, så ger nog 500W halogen en del mer.

Vad gäller utbytesfrekvens av halogenrör, så vinner nog valfri annan lamptyp (utom vanliga glödisar, men det finns väl ingen som längre har som arbetslampor?).
Men oftast renoverar vi väll i våra uppvärmda hus? Då blir det bastu. Har övergett mina 500w halogen mot en led från jula. Det blir ju 45 grader i rummet annars :)
 
Ramnemark skrev:
Men oftast renoverar vi väll i våra uppvärmda hus? Då blir det bastu. Har övergett mina 500w halogen mot en led från jula. Det blir ju 45 grader i rummet annars :)
Nej... i vintras körde jag med tre par långkalsonger tills jag investerade i en 3-fas fläkt på 5000w :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Man kan ha både led och halogen ;). Rätt verktyg till rätt jobb ;)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bilat bort gammalt flytspackel. Då det satt en dörr här var det flytet fram till syllen men jag behöver få in en gipsskiva så det behövdes en liten springa. Lilla Jula hammaren gjorde jobbet men först då jag satte på en Bosch mejsel med helt annan spets än Jula mejseln jag hade tidigare. Stök när ytorna behöver fungera under renovering. Behöver fixa dit gipsskivorna på väggen men kommer senare att bila bort det mesta av gamla flytet och en del av plattan under vid brunnsbyte, nya rör till utkastarna och förmodligen värmegolv. Då får nog nästa storlek på hammare komma fram, köpte en stor 46J modell på Jula när det var 50% rabatt, får hoppas att den rår på betongen i plattan ...

Golvyta med bilade bort rester av flytspackel, verktyg och en dammsugarslang vid en träsyll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Oijoij och 1 till
  • Laddar…
namor skrev:
Lackade 10 luckor och 13 lådfronter i somras, det gick på 4400:- innan rot. Ditt bör bli betydligt billigare än 15K.
Fått tillbaka 2 offerter, mellan 9-10 k för allt, då ingår spackling slipning och målning, lagar även kantskador, tog en lokal firma som var dyrast, fick väldigt bra intryck av henne så de avgjorde.
 
Vädrat källaren i några timmar (BBBRRRRRR) efter flickvännen torktumlade någon typ av plastig filt som man uppenbarligen inte ska torktumla då den smälte och kom ut i en form som vagt påminde om en fotboll...

Lukten påminde mig om gången hon hade gömt undan x antal kastruller/stekpannor i ugnen (hennes variant av att städa. Sann historia.) inför hennes mammas besök. Hon glömde dock nämna det för mig så när jag satte igång ugnen så....ja....diverse handtag på stekpannorna smälte...

Blev ingen potatisgratäng den dagen :(
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
harry73
Den städning känner jag igen :)
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Och plötsligt var det gips hela väg(g)en. Men blev ett himla springande via köket mellan tvättstuga och garage när jag behövde skruv eller annat.
Interiör av ett hem under renovering, visar gipsskivor längs en vägg med en dörröppning och en vit stege, samt delar av ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
TeroM skrev:
Och plötsligt var det gips hela väg(g)en. Men blev ett himla springande via köket mellan tvättstuga och garage när jag behövde skruv eller annat.
[bild]
Visst är det härligt med en liten skruvdragare och en borrmaskin när man jobbar :)
 
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Chrissofsweden skrev:
Visst är det härligt med en liten skruvdragare och en borrmaskin när man jobbar :)
Jodå, men var nog några till som var inblandade i detta ...

Edit: tipsar om den lilla gråa adaptern som sitter på battericirkeln. Bosch adapter jag hittade på Bauhaus och kan köra dammsugaren på denna med. Sågar inne i garaget, inte spånfritt men klart hanterbart och yr ingen damm i rummet.

Oorganiserad samling av verktyg med en Bosch adapter synlig på ett batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Va seriöst att köra med skruvautomat 🤠. Ligger inte charmen med renovering i att handpeta alla skruv? 🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.