997 589 läst · 8 060 svar
998k läst
8,1k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
Påbörjat projekt grillplats.
Sommaren 2022 tog vi in en massa matjord för återställande efter dränering året innan, av det fick vi ett överskott på ett par ton som fick bli en liten rund upphöjning med en plan på framtida grillplats.
Igår och idag satte vi igång med att jämna av kanten och istället lägga dit kantstöd vi hade liggandes.
Lite spilljord från det fick stabilisera kantstöden som inte hamnade särskilt djupt, sedan i med ett släplass täckbark med några stenplattor i mitten.
Dessa plattor ska bära en enklare grillring i betong som vi sannolikt skaffar senare i sommar.
Bänkarna har vi förea året sågat ut från tallstockar som kommunen staplat utanför vår tomt för att få en mer naturlig känsla istället för snickrade diton.
Så småningom är tanken att få dit ett par-tre vindskydd på plintar och kanske några mindre thujor i dekorativt syfte, det är dock mer sambons grej 😃
Diametern är ganska exakt fyra meter.
Sommaren 2022 tog vi in en massa matjord för återställande efter dränering året innan, av det fick vi ett överskott på ett par ton som fick bli en liten rund upphöjning med en plan på framtida grillplats.
Igår och idag satte vi igång med att jämna av kanten och istället lägga dit kantstöd vi hade liggandes.
Lite spilljord från det fick stabilisera kantstöden som inte hamnade särskilt djupt, sedan i med ett släplass täckbark med några stenplattor i mitten.
Dessa plattor ska bära en enklare grillring i betong som vi sannolikt skaffar senare i sommar.
Bänkarna har vi förea året sågat ut från tallstockar som kommunen staplat utanför vår tomt för att få en mer naturlig känsla istället för snickrade diton.
Så småningom är tanken att få dit ett par-tre vindskydd på plintar och kanske några mindre thujor i dekorativt syfte, det är dock mer sambons grej 😃
Diametern är ganska exakt fyra meter.
Det behövdes lite skugga vid sandlådan så jag snickrade ihop tre blomlådor med färdig påskruvad skärm. I lådorna blir det klematis och lite annat som frugan planterar. Tyvärr så saknades det 1,2 meter trallbräda för att jag skulle bli helt färdig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Uppsala
· 1 814 inlägg
Jag började riva förre ägarens brädhög som varit överväxt med kornell i 10+ år. Täckt med den bästa presenning jag någonsin sett, en grön tjock historia från SJ. Virket är i det närmaste oskadat.
Sedan kom en skördare som grannen kontrakterat för att röja i vägområdet. Efter ett litet samtal tog han ett par av mina björkar som stod bara ett par meter från huset och som jag själv inte vågat ta ned. Kvista, kapa och klyva får jag göra själv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan kom en skördare som grannen kontrakterat för att röja i vägområdet. Efter ett litet samtal tog han ett par av mina björkar som stod bara ett par meter från huset och som jag själv inte vågat ta ned. Kvista, kapa och klyva får jag göra själv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
Idag har jag grävt ner 22 m Pem-slang i gräsmattan till en bevattningsanslutning och kopplat ihop det gamla avgrävda sommarvattnet med regnvattentanken.
Det är ganska lättgrävt eftersom det är 40 cm matjord innan man kommer ner till moränjorden.
Och sen återställde jag. I sommar ska jag göra gräsmattan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är ganska lättgrävt eftersom det är 40 cm matjord innan man kommer ner till moränjorden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och sen återställde jag. I sommar ska jag göra gräsmattan.
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
Jag tycker det är enklast att så gräs på hösten, i september. Då är det inte så torrt och man behöver inte vattna lika mycket.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
Ja, det gjorde jag förra gången jag sådde gräsmatta.Mathildatiger skrev:
Nu har jag en lucka på semestern som jag avsatt till gräsmattan så jag har bokat en minilastare för att hyvla av grässvålen och köra ut ny jord med.
Är det torrperiod då så tänkte jag vänta med att så lite senare.
Husägare
· Uppsala
· 534 inlägg
Om ni har lika mycket regn hos er som vi har här tar jag tillbaka det jag sa om att så gräs först i höst. 😆S sinuslinus skrev:
Idag har jag rensat lite ogräs och konstaterat att det _går_ att vinna över åkervinda! 😀
Har kämpat med en rabatt sen 2019 och nu är det betydligt färre och klenare rotskott som kommer. Nästan inga alls faktiskt. I många delar av rabatten är den helt borta fast det kom massor med skott där i början.
I gräsmattan däremot... 😣
Kollat till radodlingen och det växer där trots en tveksam start. Så det blir nog grödor så vi klarar kommande vinter också förhoppningsvis.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 236 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 236 inlägg
Inget. Mest tittat på. 😆
Coachar syrran och svågern på landet (har projektförbud här utfärdat av min fru) så idag har jag tittat på när svågern grävt.
För en vecka sen projektledde jag så att de åkte och hämtade 1800 kg begagnad marksten.
Just nu väntar jag på att lastbilen ska komma med 8 ton stenkross så de har något att göra efter grävningen.
Coachar syrran och svågern på landet (har projektförbud här utfärdat av min fru) så idag har jag tittat på när svågern grävt.
Logga in
Skapa konto
För en vecka sen projektledde jag så att de åkte och hämtade 1800 kg begagnad marksten.
Logga in
Skapa konto
Just nu väntar jag på att lastbilen ska komma med 8 ton stenkross så de har något att göra efter grävningen.
Under veckan har jag plockat 14 liter körsbär. En liter blir likör, resten har blivit saft och dryck, uppblandat i olika omgångar med röda vinbär, rabarber, svarta vinbär och blåbär/citron. den sista omgången hade såpass mycket smak kvar i "skräpet" så jag ansträngde mig med att hacka upp citronskivorna och kärna ur körsbären och koka två burkar marmelad av det.
Passade samtidigt på att beskära trädet. Då slappa jag sträcka mig och plocka bären från de högsta grenarna. Så är blev det efteråt, nästan 2 meter lägre och mycket glesare:
Logga in
Skapa konto
Passade samtidigt på att beskära trädet. Då slappa jag sträcka mig och plocka bären från de högsta grenarna. Så är blev det efteråt, nästan 2 meter lägre och mycket glesare:
Logga in
Skapa konto