HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Planerat gallring av äppelträdet, för det verkar behövas.
[bild]
Här verkar det ha skött sig (halvt iaf) över natten.. då det var lite blååååååsigt.. (låg massa små kart på backen idag.. och nu blåser det igen)
 
Vet inte om jag ska skratta gråta eller bara njuta... men jag måste bara visa vår honungsros i år (just idag). Den är i full blom (trodde jag skulle missa fota pga regnet igår/inatt) och ja.. den har aldrig varit så stor.. och jag hoppas verkligen rosbågen vi byggde kommer stå pall (hade inte planerat riktigt för denna enorma massa).

Skulle ha rekognoscerat lite bättre om just den sorten.. innan jag satte två 😳😁😉😍

Blommande buske med vita rosor skapar naturlig båge över stig; grön bakgrund, mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framifrån..

Blommig buskarske, röd stuga, molnig himmel, plantering, grusgång, lugn, svensk sommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bakifrån..

Stor, blommande buske med vita rosor, gröna blad, lila blommor nertill, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från sidan (halva)
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
4774 och 13 till
  • Laddar…
Ja, sådana rosor behöver klippas ner KRAFTIGT varje år.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ja, sådana rosor behöver klippas ner KRAFTIGT varje år.
Har bara klippt "avstickare" och några döda smågrenar.. sedan vi planterade dem för x år sedan. Inser nu att det är dags för ett större ingrepp..

Antar att man ska ta de "gamla grenarna" i första hand.. för o föryngra allt lite? :thinking:

Sedan lite allmän frisering så den håller sig på plats..

När kan bästa tiden vara att klippa? (kan man klippa efter blomning/höst? eller bör man vänta till den mer klassiska våren..)
 
Njutit 😊
Regnigt väder, våt altan, stängd parasoll, fönsterutsikt mot en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 9 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Har bara klippt "avstickare" och några döda smågrenar.. sedan vi planterade dem för x år sedan. Inser nu att det är dags för ett större ingrepp..

Antar att man ska ta de "gamla grenarna" i första hand.. för o föryngra allt lite? :thinking:

Sedan lite allmän frisering så den håller sig på plats..

När kan bästa tiden vara att klippa? (kan man klippa efter blomning/höst? eller bör man vänta till den mer klassiska våren..)
Mina grannar brukar helt enkelt kapa ner hela återväxten s att den blir formklippt. De gamla grenarna får stå kvar. Någon gång efter blomningen brukar det bli. Uppenbarligen senare än juli ser jag på Google Maps 😆
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Skulle klippa häcken men det regnar. (Jippi❤️) så jag får sitta inne och titta på Beth Chattos trädgård med Carol Klein istället. Stackars mig.😉
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
Skaffat nånstans att parkera arslet nu när det tydligen är semester, äldre uppsättning Hillerstorp. Åtta positionsstolar och ett bord med några iläggsskivor.

Hälften fick bo i trädgården

Solstolar och bord på gräsmatta framför tegelhus, grönska, soligt, avkopplande utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resten på altanen

Trädäck med utemöbler, parasoll och grill vid ett vitt hus, soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det bara en större uteplats/altan som ska till 🤔 Vi ska bygga ny ”vilket år som helst nu”
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Vill bara tala om för alla att gräsmattan/mossmattan faktisk har fått en GRÖN nyans.. (regnat mer o mindre. under några dagar nu!)

💧💧
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Drog ihop ett par odlingslådor av lite spillvirke. Direkt innanför så ligger åldersbeständiga plast och vidare fiberduk. Okay kanske inte helt miljöriktigt, men förhoppningsvis håller lådorna lite längre då jorden inte kommer an träet. Kopparlisten är för att hålla mördarsniglarna borta….förhoppningsvis. Ska ta fram lite flera spillbitar som får komplettera dessa lådor. I den stora hamnar det framöver jordgubbar och den andra rabarber, därav höjden.
Trädgård med två upphöjda, rödmålade träodlingsbäddar på gräsmatta, klädda med fiberduk, ännu ej planterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
4774 och 7 till
  • Laddar…
Utökat med grus där inget gräs vill växa.
Där var mest jord och några grästuvor så det blev renare och mer praktiskt eftersom vi ofta sitter iskuggan under äppelträdet när vi lunchar.
Trädgård med trämöbler, parasoll, grönt gräs, husvägg, fönster och sommartid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sollig trädgård med höna, stolar och växter vid röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med lekstuga, grönt gräs, blommande pelargon, träaltan och soligt väder. En person ben syns också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård framför rött hus, planteringar, stenläggning, solsken, träd, fågelbad och trädäck med möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vitt tyg täcker marken, stenar runt, skuggor av träd, soligt grönt gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hög med småstenar på presenning i en frodig trädgård, omringad av grönt gräs och bladverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grusgång, gröna växter, två röda burkar, trädgårdsredskap, blå hink, träbord, soligt, utomhus, lugnt, anlagd trädgårdsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med grus, gungbräda, växter, trädstam, och ett hus. En höna syns vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med gröna trästolar, vitt bord, krukväxt, röda väggar och grusgång i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med gröna stolar, bord med vit duk, krukväxt, grusgång och trädhus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bono_R och 11 till
  • Laddar…
Grobladsjakt. 😶
Trädgårdsredskap på grönt gräs, lövhög, solig dag, röd byggnad bakgrund, skuggor, utomhus arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FreQa och 9 till
  • Laddar…
Maria T
FredrikR FredrikR skrev:
Grobladsjakt. 😶
[bild]
Har levt i villfarelsen att det heter groDblad......
 
  • Haha
  • Gilla
mrmlz och 5 till
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Har levt i villfarelsen att det heter groDblad......
Samma här, lever i chock just nu..
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Som vinbärssnäcka som heter vinbergssnäcka. 😃
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
mrmlz och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.