993 109 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 835 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 835 inlägg
Till alla här med gröna fingrar, vi har ett krikon-träd (buske?) eller mirabeller som är ca 7 meter högt. Förra året fick vi vad jag kunde se ungefär 5 krikon totalt, på hela denna gigant.
Vad kan man göra för att det ska ge lite mer frukt? Och hur mycket bör man beskära det? Vore skönt om det inte vore mer än runt 4-isch meter.
Vad kan man göra för att det ska ge lite mer frukt? Och hur mycket bör man beskära det? Vore skönt om det inte vore mer än runt 4-isch meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Krattade ihop en massa löv, klippte flera häckar. Blev mer än en kubikmeter skräp som ska förpassas till återbruket och så blev jag nästan klar med staketet till grannen. Gamla staketet bestod av ruttna plankor som jag ersatts av tryckimpregnerade plankor så kallat tralvirke så nu ska det hålla så länge som jag bor kvar i huset. Passade på att sola naken i tre timmar på min insynsskyddade altan.. Snart dags för the "naked garden day" första lördagen i maj så man måsta ligga i hårdträning inför en hel dag naken i solen och så blir det första doppet i iskallt skärgårdsvatten med mina vänner..
Hur stort är växthuset?Hennke85 skrev:Städat växthuset inför odlingssäsongen. Till i år hade jag köpt en skurborste med vattenanslutning, mycket smidigare än levang och diskborste. Sprutade på såpvatten med tryckspruta och skrubbade av med borsten.
Golvet skurades med linoljesåpa.
Skönt med.vår igen efter en lång vinter.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jättefint golv
Prunus är blödare och om du vill beskära det är det efter skörd som gäller. Eg går det under juli, augusti och september, men jag tycker att månadsskiftet augusti-september är bäst om inte trädet bor väldigt långt norrut och bor trädet i södra Skåne går det bra hela september och början på oktober.U Utsliten och utdömd skrev:Till alla här med gröna fingrar, vi har ett krikon-träd (buske?) eller mirabeller som är ca 7 meter högt. Förra året fick vi vad jag kunde se ungefär 5 krikon totalt, på hela denna gigant.
[bild]
[bild]
Att ta ner det på höjden är inte någon bra idé. Det är aldrig bra att toppbeskära träd, det släpper in sjukdomar och mikroorganismer. Möjligen kan ni kapa någon av de högsta stammarna längs marken. Krikon är rotäkta.
Du skulle också kunna släppa in lite mer ljus genom att gallra lite försiktigt men det är nog inte det som är problemet.
Prunus vill ha ha näring och vatten på sensommaren för att göra anlag till fruktknoppar. Ge trädet/busken lite benmjöl där de fina rötterna är (längst ut) och vattna en gång i veckan under augusti och september om det inte regnar. Det räcker att vattna längst ut där de fina rötterna är.
Det började väl såhär:
Insåg att gräva upp klumpen skulle ta tid
Så gjorde ett försök att elda:
Kan direkt säga att det var mer roligt än effektivt.
Men som vännerna säger "det ser alltid ut som du försöker dölja nått brott på din gård...
Så det blev.... Högtryck. och tigersåg.
5 timmar senare:
Och redo för lite mer jord och gräsfrö:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men som vännerna säger "det ser alltid ut som du försöker dölja nått brott på din gård...
Logga in
Skapa konto
5 timmar senare:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har sått lite solrosor och luktärter samt några andra konstiga blommor som jag råkade köpa. Jag har sedan tagit tag i mitt vårprojekt, vilket är att konvertera en gång med täckbark till gräs. Jag ville ju ha något som gick att gå på men barken var inte trevlig. Den var alltid skräpig, blöt, äcklig, hal och otäck. Ful både sommar och vinter, som gång. Flis fungerar bra men är mindre skönt att gå på barfota, medan gräs ju är perfekt just till sådant. Dessutom krävs det nästan inget underhåll: en minut i veckan räknar jag med att det tar att gå en gång åt ena hållet och en gång åt andra hållet med gräsklipparen. Inga bilder. Jag arbetar när jag arbetar, så det blir inget fotande!
Håller med dina vänner, ser precis ut som du grävt ner någon…Appendix skrev:Det började väl såhär:
[bild]
[bild]
[bild]
5 timmar senare:
[bild]
[bild]
Minns inte riktigt VAR jag frågade förra året.. men det kan ju ha varit här (brukar fråga överallt om jag letar efter nått..) så jag gör ett försök (till?)
Jag frågade iaf vad det var för konstigt bladverk som helt plötsligt dykt upp runt ett träd/i buskage.. då fanns bara bladverket.. och förslagen var överhängande "parksallad" har jag för mig..
NU.. såg mitt hököga att det blommade där.. i mitt nu ännustörre gröna bladhav..
Så jag fotograferade..
.. och nu undrar jag om någon har nån ide om vad det kan vara?
Jag frågade iaf vad det var för konstigt bladverk som helt plötsligt dykt upp runt ett träd/i buskage.. då fanns bara bladverket.. och förslagen var överhängande "parksallad" har jag för mig..
NU.. såg mitt hököga att det blommade där.. i mitt nu ännustörre gröna bladhav..
Så jag fotograferade..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
.. och nu undrar jag om någon har nån ide om vad det kan vara?
Det är luktviol Viola odorata
Låt dem vara, de gör ingen skada. Jag har planterat luktviol med flit som marktäckare. De blommar i Skåne flera gånger under året och börjar väldigt tidigt. Tror mina första slog ut i januari. Doftar gott, har fint bladverk som är snyggt året om och om de sprider sig dit man inte vill ha dem är det bara att dra bort dem och sätta ngt annat.
Jag har vit också.
Jag har vit också.
Liten näpen sak, jättesöt.. men när något dyker upp och börjar sprida sig i den hastigheten blir man lite nervös (jag tycker många "ogräsblommor" är vackra.. men ma varken bör eller vill ha dem överallt!)A Abies koreana skrev:
Undrar hur den hamnat här, eller om den alltid har legat där men att den fått bättre förhållanden efter vi tagit bort lite träd osv