FredrikR FredrikR skrev:
Åt andra eller en växt!? ;)(y)
Vild debatt i familjen. En hundraårig syren ska nu bytas mot träd. Ska det bli ytterligare en sort av persika, valnöt, körbär eller äpple?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Vild debatt i familjen. En hundraårig syren ska nu bytas mot träd. Ska det bli ytterligare en sort av persika, valnöt, körbär eller äpple?
Låter bra så länge du inte avser att någon familjemedlem ska ner i den...
Samtidigt vet man ju inte hur den vilda debatten artar sig.. :thinking:
:cool:(y)

• Haha
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
Växande buske med fuktig mark och en mindre fuktig rotklump synlig i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Växt med grön och brunaktig lövverk i fuktig jord täckt med flis, utan bevattningssystem på plats.
Skapa konto
Växt med grön och brunaktig lövverk nära fuktig mark och gräs, utan droppslang, vid en väg.
Skapa konto

Marken känns fuktig runtomkring, själva rotklumpen något mindre fuktig.

Har regnat ordentligt sista veckan, senast natten mot lördag. Ska man känna lugnet eller är det mera vatten som behövs, främst mot rotklumpen?
Droppslang ej på plats än... :oops:

Att sätta rotklumpen i en spann vatten i 10 minuter innan den planteras är annars ett gott knep.
Lägg nu vattenslangen dikt intill stammen och låt vatten sippra ner i roten en liten stund.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Att sätta rotklumpen i en spann vatten i 10 minuter innan den planteras är annars ett gott knep.
Lägg nu vattenslangen dikt intill stammen och låt vatten sippra ner i roten en liten stund.
Plantorna fick passera en balja med vatten innan plantering. (y)

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Skippa isåfall ytterligare vattning till att börja med.

yonna yonna skrev:
Skippa isåfall ytterligare vattning till att börja med.
Tack!
Det har nog gått 3v sedan plantering nu.
Kan man tolka färgskiftningen på vissa grenar/blad på något vis? :thinking:

• Gilla
Jimmie_
  • Laddar…
Jag gillar inte det gula. Antingen för mycket eller för lite vatten. Är det bara enstaka grenar på enstaka plantor hämtar sig häcken.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
@FredrikR Är det många plantor som ser ut så?
Om det bara är enstaka plantor kan det vara så att de av någon anledning inte etablerar sig lika fort som de andra. Behöver inte vara något ni gjort.

Om jorden är fuktig, vattnar ni säkert tillräckligt. Men ni kan prova att slå en kanna vatten (ca 10 liter) på den/de som är gula några dagar efter varandra och se hur plantan verkar.

Hur känns den jämfört med andra?

Det kan vara små skador på grenarna också. Är det bara några enstaka skulle jag inte oroa mig alls. När man planterar så mycket plant som ni får man nog räkna med att byta ut några efter en säsong.

Droppslang som vattnar hela tiden avråder jag ifrån. Jag vet att det råder delade meningar inom professionen. Rejält med vatten en gång i veckan under etablering är min metod som fungerat i alla år.
Om det är väldigt varmt när man planterar kan man få skugga och vattna oftare.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
@FredrikR Är det många plantor som ser ut så?
Om det bara är enstaka plantor kan det vara så att de av någon anledning inte etablerar sig lika fort som de andra. Behöver inte vara något ni gjort.

Om jorden är fuktig, vattnar ni säkert tillräckligt. Men ni kan prova att slå en kanna vatten (ca 10 liter) på den/de som är gula några dagar efter varandra och se hur plantan verkar.

Hur känns den jämfört med andra?

Det kan vara små skador på grenarna också. Är det bara några enstaka skulle jag inte oroa mig alls. När man planterar så mycket plant som ni får man nog räkna med att byta ut några efter en säsong.

Droppslang som vattnar hela tiden avråder jag ifrån. Jag vet att det råder delade meningar inom professionen. Rejält med vatten en gång i veckan under etablering är min metod som fungerat i alla år.
Om det är väldigt varmt när man planterar kan man få skugga och vattna oftare.
Tack @Jiji
Det är enstaka, en del ser har jag brutits av och dom blev gulbruna rätt fort.
Tanken är att använda timer till droppslangen, varannan dag eller liknande i några timmar, verkar rekommenderas. :oops:

Än en gång tack för råd, ska prova slå på en kanna vatten på en och hålla kolla på den.(y)

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Rensat lite på ena äppelträdet vi planterade i september förra året... 54 frukter bortplockade, tror inte det hade klarat av så många :crysmile: Nyutplockade unga äpplen på marken, avtunnade för att hjälpa trädet växa.
Skapa konto

Sparade några på trädet så man får provsmaka i augusti

• Ungt äppelträd stöttat av träpålar i en trädgård, barn i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Jiji och 4 till
  • Laddar…
S
Hojte Hojte skrev:
Rensat lite på ena äppelträdet vi planterade i september förra året... 54 frukter bortplockade, tror inte det hade klarat av så många :crysmile:[bild]
Sparade några på trädet så man får provsmaka i augusti
Se till att göra en uppbyggnadsbeskärning i mars de närmsta åren så ni får ett starkt och friskt träd.

• Gilla
Hojte
  • Laddar…
Har skördat mynta till vinterns te.
Dessutom har ena barnet fixat en till pallkrage, och andra barnet börjat städa vårt lilla stenparti.
En frodig myntaplanta i kruka redo för skörd, sedd ovanifrån.
Skapa konto
Lush myntaplantor i kruka redo för skörd för vinterte.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Se till att göra en uppbyggnadsbeskärning i mars de närmsta åren så ni får ett starkt och friskt träd.
Grannens farsa var här i mars och hjälpte oss redan med beskärningen (y) har redan växt Mycket sen dess

Hjälp, nånting käkar upp min häck! Vad är det och vad ska man göra åt det?

Häck angripen av skadedjur med synliga larver och spindelvävsliknande nät på bladen.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.