Snigla Snigla skrev:
Lite dålig skärpa .. men är detta en syrenknopp? Den såg annorlunda ut.. och var större än de andra.. (fler ”buskar” nära)

[bild]
Påminner om en lönn.
(Små slyskott som inte blivit gamla nog att börja blomma.)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Ingen bild nu, men jag håller på att ta bort elefantgräs på framsidan. I elefantgräsets rötter ligger det en elkabel i flexrör, de vanliga för inomhusbruk om 16 eller 20mm.. Inte superglad på tidigare ägare just nu

Anlagt en gång till Krukmakeriet i helgen. I framtiden ska det bli en liten uteplats och trätrappa ner så därför känns planen framför stor nu.
Grabben på 2.5 år hjälpte mig med sin skottkärra en stund och sparade mig ca 5 skyfflar bergkross att köra.

Ny anlagd gång med bergkross framför röd stuga som framtida uteplats, skottkärra synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FreQa och 5 till
  • Laddar…
Storsockret
Har slagits med en buske som numer är en stubbe. Började att såga för hand men insåg att det nog kunde berättiga ett inköp av en till eldriven såg. Inte bestämt än om jag ska försöka gräva bort den helt eller göra ett bord av den. Körde ett proof of concept med en gammal bänkskiva och jag tror att minst en familjemedlem tycker att den idén var den vinnande :crysmile:

En svart hund stående på en stubbe med en bänkskiva ovanpå, bredvid ser vi en ljusbrun hund.
Skapa konto

• Gilla
Sala08 och 6 till
  • Laddar…
Fick finbesök av en bekant. :D
Äntligen väck med all gräs, lera och sten. En husnära parkering på köpet.

Nu är det "bara" stenmuren kvar mot slänten sen blir det fokus på trädgården på andra sidan huset!

• Upparbetad husnära yta för parkering med rensad gräsmatta, grusgång och stenmur markerade med rött och blått.
    Skapa konto
  • Vy över en nygjord parkering intill ett hus, markerad med röd-gul mätningsband, bredvid en trädäcksterrass med svenska flaggan.
    Skapa konto
  • Grävmaskin som använts för att ta bort gräs och sten för att anlägga ny parkeringsplats nära huset.
    Skapa konto
  • Grävmaskin från Marsta Förenade i arbete bredvid en nygjord husnära parkering med stenmur i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Nygrusad uppfart med svensk flagga och trädäck med trädgårdsmöbler.
    Skapa konto
  • Renoverad uppfart och trädäck framför ett hus med en parkerad bil och en svensk flagga.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Påminner om en lönn.
(Små slyskott som inte blivit gamla nog att börja blomma.)
Jag trodde det var en lönn när jag sparade den.. men i år såg den annorlunda ut och det växte annat omkring.. (tyckte heller inte de andra lönnarna ”såg likadana” ut) :cool:

Men nu tror jag nog igen en stund.. (så då får vi nog gräva upp det, för att spara/flytta) (y)

En hand håller ett ungt lönnblad och skott, grönt och rött i färgen, mot en suddig bakgrund av trädgården.
Skapa konto

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Staket, och syrén tigersågades ner igår.
Idag, ett lass av rang till tippen, det blev tom. 2 vändor, staketet låg redan lastat på vagnen.
En släpvagn överlastad med nerklippta grenar från en syrenhäck, säkrade med blå spännband.
Skapa konto

Blev en hel del bättre efter att allt ris spänts ner. :cool:

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Sådde för några veckor sedan smultron. Läste efteråt på påsen att det kan ta tre månader innan de tror. ”Håll sådden fuktig” … okej, ingen semester i år alltså. Därför satte jag igång en lite låda inomhus också. Vräkte i en påse frön i lite jord, vattnade och satte i fönstret. Tänkte det skulle ta några veckor men bara efter några dagar hade det kommit pyttesmå grejer. Idag transplanterade jag dem varsamt ut. Klurigt med tanke på att de är så små att man inte kan ta i dem. Som att plantera individuella grässtrån ungefär. Nåja, de flesta kom någorlunda på rätt köl och sedan vattnade jag med den finaste dimma jag kunde uppbringa. Nu hoppas jag på molnigt och vindstilla några dagar så jag slipper springa och vattna tre gånger om dagen. De frön jag sådde utomhus får jag nog vänta på ett tag till, med tanke på temperaturen.

Fick också hem skyltarna till de senaste hallonvarianterna!

• Nyinkommen växtskylt för hösthallon 'Autumn Bliss' på ett textmönstrat underlag.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Tömt, rengjort och fyllt dammen.
Inventerade fiskarna men tyvärr bara 2 av 4 kvar sen förra året.

• Tom rengjord trädgårdsdamm med stenkanter och utspridda redskap och dammkomponenter.
    Skapa konto
  • En orange fisk ligger i en grön hov uppehållen av en hand, bakgrund suddig.
    Skapa konto
  • En person i rosa handskar håller en liten fisk framför en tömd damm.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Staket, och syrén tigersågades ner igår.
Idag, ett lass av rang till tippen, det blev tom. 2 vändor, staketet låg redan lastat på vagnen.
[bild]
Blev en hel del bättre efter att allt ris spänts ner. :cool:
Det där är väl inget. Lika mycket till får plats om man spänner ner ordentligt lite i taget!
(tips. Vänd grova delarna åt änden av vagnen så kan man öppna baklämmen, dra ur allt på en gång så den bara tippar över kanten, sen kör man framåt och riset ramlar på backen. 3 minuter för att tömma ett släp är ok)

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
För någon vecka sedan planterade jag hallonbuskar. De anlände den 23 april och var planterade några dagar senare. Jag gjorde som jag brukar göra: höll dem vattnade medan de stod i kruka, gav dem ett bad under någon timme medan jag grävde och sedan stoppade jag ner dem. Hur som helst så noterade jag för ett par dagar sedan att vissa av bladen såg lite bleka ut. De ser lite ut som solrosorna vi satte i februari och som sedan en solig dag plötsligt hamnade på balkongen under hela dagen: solbrända. Men inte ska man behöva avhärda hallonbuskar man köpt? Det har jag aldrig gjort.

Nu funderar jag på om de står för torrt (nej), för blött (nej? upphöjd bädd med genomsläpplig jord som känns fuktig men inte vattnats sedan planteringen för en vecka sedan), för kallt (alla andra hallonbuskar så det knakar) eller om de har drabbats av någon för mig okänd hallonpest. Eller om det är så att de odlats i något växthus och inte egentligen tål solen.

Busken på bilden är värst drabbad. Just nu har jag satt stora baljor/krukor ovanpå dem så att de får stå i simulerad djup skugga några dagar. Vore trist om alla nio dör :sick:

(Kan nämna att de antagligen inte är förgiftade av det torra gräset som ligger runt dem; det lade jag dit igår, då jag noterade att det hade gått så här långt.)

• Hallonbuske med bleka blad omgiven av torrt gräs, tecken på möjlig solskada eller stress.
    Skapa konto
Ser ut som normal "solbränna". De ser inte döende ut.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ser ut som normal "solbränna". De ser inte döende ut.
Vi får hoppas det. Tror du behandlingen att sätta en kruka/balja ovanpå för att ge dem lite vila från solen gör mer skada än nytta? Tänker att nackdelen är att det blir rätt varmt där inne och instängt där inne.

Har aldrig varit med om att buskar behöver vänjas vid utelivet. De måste ha bott i ett växthus hittills. Kanske jag är för tidigt ute med min plantering? Brukar nog vanligtvis plantera lite senare, framåt sommaren. Tänkte försöka vara ute i god tid i år!

Kanske läge att hänga lite väv framför dem?

• Gilla
halper och 1 till
  • Laddar…
Idag kan jag konstatera att det blir fin jord i tunna. Det är den mjölksyrade komposten som tillsammans med krukjord från i fjol har blivit fin jord på ca fem veckor (räknat från när jag la kompostklet i den senast). Komposterad jord i behållare med skopa, krukor och salviaplantor på ett trädgårdsbord.
Skapa konto

Några blå blomstersalvia fick testa.

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.