Hennke85 Hennke85 skrev:
Ibland önskar jag mig sån där fin sandjord som gör att gräsmattan slutar växa bara solen visar sig. Inte ens 2018 slapp jag klippa gräset.
Jag har stenhård lerjord. Där växer inget....
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Ibland önskar jag mig sån där fin sandjord som gör att gräsmattan slutar växa bara solen visar sig. Inte ens 2018 slapp jag klippa gräset.
skaffa robot
 
F fiskbuggaren skrev:
skaffa robot
Funderat på det men de är lite för dyra när man har lite större och mer kuperad tomt.
 
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Funderat på det men de är lite för dyra när man har lite större och mer kuperad tomt.
De är väldigt dyra om man har små och kuperade tomter med. Har typ 400 kvm gräsmatta men lutning på 45 grader så fick bli en AM 420 :oops:
 
Hennke85 Hennke85 skrev:
Ibland önskar jag mig sån där fin sandjord som gör att gräsmattan slutar växa bara solen visar sig. Inte ens 2018 slapp jag klippa gräset.
Vad har du för superjord? Vi har lerjord och 2018 växte minsann inget gräs.
 
Rensat bort så mycket åkervinda jag kunnat hitta. Vi har 2 roliga ogräs i trädgården, åkervinda och knölklocka.
 
KristinaRT
Håvat upp en massa blomblad ur poolen, backspolade filtret och avslutade med att dra upp lite fler Sibirisk vallmo (de sprider sig verkligen hysteriskt, och överlever överallt och så är de är gula :sick:),
 
Rensat ogräs, ogräs, ogräs. Mestadels kirskål och vanligt gräs. Gräset får man mestadels upp med rötterna, det känns tillfredsställande. Kirskålen däremot är värre med. :mad:
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Rensat ogräs, ogräs, ogräs. Mestadels kirskål och vanligt gräs. Gräset får man mestadels upp med rötterna, det känns tillfredsställande. Kirskålen däremot är värre med. :mad:
Kirskål är vi (hittills) befriade från iaf. Du kanske vill byta? Lite kirskål mot några knölklockor? :p
 
Karlia
Kirskål har inte samma rotsystem som knölklockorna så jag föredrar dem. Tur det, min granne verkar odla kirskål.
 
  • Haha
Mathildatiger
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Kirskål är vi (hittills) befriade från iaf. Du kanske vill byta? Lite kirskål mot några knölklockor? :p
Alla dagar i veckan! Jag har både knölklocka och åkervinda också, men de har ju åtminstone vackra blommor. Kirskålen är ju bara blad (jag vet att de kan blomma, men mina gör sällan det).
 
Ni kan få ormrot av mig om ni vill ha lite omväxling! Säljs som rabattväxt - helt obegripligt. Borde napalmbombas... Också helt hopplösa rötter, sega men går ändå av när man försöker dra upp och så har man en miljon delar till. De som tagit sig ut i gräsmattan är väl en sak, de går ju att klippa ner men de som växt in i häckar och annat är jag måttligt road över. :mad:
 
Två saker är fixade som har koppling till trädgård.

En slangvinda har fästs på en stolpe så det blir enklare att snabbt komma igång med bevattning på baksidan av huset.
Och en gammal solstol som hade två ruttna ribbor har fått nya av lite spillvirke så slapp vi lägga resurser på en ny stol i onödan.

Slangvinda monterad på stolpe och renoverad solstol med nya ribbor i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad solstol med två nya ljusa ribbor bland gamla, mörkare ribbor, vilket visar en uppgradering med spillvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Passat på innan regnet drar in att fixa lite på baksidan där det tidigare varit rätt vilt. Håller på att sätta ner en dubbel plåt/rabattkant som ska tjäna som en liten smultronrabatt, om allt går som det ska. Jag försöker undvika att plantera sådant som bara ser fint ut förutom kanske gräsmatta och häckar. Istället tycker jag att det måste gå att äta för att man ska orka hålla på att sköta det. Tanken här är att ersätta den tidigare högst flytande gränsen mellan gräsmatta och naturtomt med något lite stramare och som är relativt underhållsfritt. 3 mm stål borde fungera.

Som vanligt kommer i stort sett allt material från den egna tomten (knappat stålet förstås), så stenarna är med (rätt lite) kärlek framvaskade ur den sörmländska leran. Är inte helt säker på vad jag tänkt mig med stenarna här: det är rätt improviserat. Tänker mig att ha lite av en spalt mellan jord och plåt för att saker inte ska växa över och krångla, och så tycker jag sten och metall ser rätt okej ut. Får se hur det ser ut om tio år.
 
  • En nyanlagd smultronrabatt avgränsad av en dubbel plåtkant och stenar, med bar jord redo för plantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Vi har fortsatt att gräva bort jord där vi ska bygga ut altanen.
Jag har även tänkt på hur trädgårdsbeskrivningar kan få så jobbiga saker att låta så lätta. En enda mening som tar veckor att utföra.
Tex:
  • Gräv bort all matjord
  • Rensa bort allt rotogräs
  • Rensa bort all sly
  • Håll fuktigt tills sådden grott
...
 
  • Haha
  • Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.