993 096 läst · 8 026 svar
993k läst
8,0k svar
Vad har ni gjort med er trädgård idag?
Du får lägga ut en bild o be om andra ögon Nån kanske kan ge dig en tanke att spinna vidare påM magnushasselqvist skrev:Tittat på snödroppar...
...plockat ut sommarmöblerna...
...ätit lunch i solskenet på altanen...
...druckit kaffe och läst bok i solskenet efteråt...
...sågat av några grenar på två träd...
...rensat bort lite löv och skräp från en rabatt...
...suttit och funderat ett varv till på hur jag skall sätta glastak på altanen...
...återigen utan att lyckas komma överens med ,mig själv
Det var i alla fall första riktiga vårdagen
/Magnus
Min arborist som var här förra året och klippte lite träd, sa att på exakt samma plats ska man inte sätta "samma" sorts träd.. men det gick finfint en 1,5 - 2 meter bort typ..MariaiÖstergötland skrev:
Vi har ett päronträd som inte kommer leva förevigt... (har lite hål i sig..) men vi vill gärna ha samma sort där.. då det känns som den tillhör gården. Funderar på att få det ympat så vi tom har en släkting på plats den dagen det gamla ger med sig.
Femåringens förväntningar är att vi ska hämta hem ett träd som sedan börjar spruta mogna päron rakt i händerna på henne i samma ögonblick som det planteras. Livets hårda skola har givit henne många törnar, men ännu har hon inte lärt sig att sluta vara galet optimistisk.Jiji skrev:
Läs Ellens äppelträd för henne så blir hon mentalt förberedd.halper skrev:
Vem vet, femåringen kanske är en päronodlare. Hon har bara inte fått något päronträd förut.halper skrev:
köp rätt sort - vissa kan ju ta upp till 7-8 år innan de ger frukthalper skrev:
Sitter själv med ett sådant plommonträd.. hade väntat mig skörd för flera år sedan! Sedan läste jag om sorten,. (när det aldrig hände nått).
Jag är iaf av samma åsikt som din femåring - trädet ska explodera i frukt direkt!
Ja 7–8 dagar kan man väl acceptera men år … skämt åsido så blir det nog det träd som (1) finns på orten och (2) snabbast ger frukt och som (3) passar på platsen. Tror att femåringen lätt köper argument som: ”vi kan köpa den där lilla pinnen som påstås vara ett päronträd men i så fall får du vänta jääättelänge innan det kommer päron”. Detta är ”hennes” träd så vad hon än väljer kan vi plantera våra något mer långsiktiga val på annan plats.Snigla skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Äpplen på svagväxande stam ger frukt tidigt. Kanske är samma med päron?halper skrev:
Ha koll på vad som pollinerar det så blir det nog bra ska du sehalper skrev:Ja 7–8 dagar kan man väl acceptera men år … skämt åsido så blir det nog det träd som (1) finns på orten och (2) snabbast ger frukt och som (3) passar på platsen. Tror att femåringen lätt köper argument som: ”vi kan köpa den där lilla pinnen som påstås vara ett päronträd men i så fall får du vänta jääättelänge innan det kommer päron”. Detta är ”hennes” träd så vad hon än väljer kan vi plantera våra något mer långsiktiga val på annan plats.
https://bogront.se/pollinering-paron/
Vad är den stora trädgården? Om det inte är din?Jiji skrev:
När vi flyttade in fanns ett päronträd och två äppel..(ett på innergården och ett på baksidan). Sedan fanns ett stort körsbärsträd bredvid ”storträden ”.. tror inte det är sötkörsbär..
.. vi har själva planterat två plommonträd, ett gult körsbärsträd och ett persikoträd
.. och jag skulle ha planterat två pelarträd i höstas, men de fruktsorterna jag ville ha var slut, så det fick skjutas upp! Har inte plats för vanliga .. men pelarvarianten är smart!