M magnushasselqvist skrev:
Tittat på snödroppar...
...plockat ut sommarmöblerna...
...ätit lunch i solskenet på altanen...
...druckit kaffe och läst bok i solskenet efteråt...
...sågat av några grenar på två träd...
...rensat bort lite löv och skräp från en rabatt...
...suttit och funderat ett varv till på hur jag skall sätta glastak på altanen...
...återigen utan att lyckas komma överens med ,mig själv :confused:

Det var i alla fall första riktiga vårdagen :)

/Magnus
Du får lägga ut en bild o be om andra ögon :D Nån kanske kan ge dig en tanke att spinna vidare på :)
 
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
[länk]

Jag lärde mig själv begreppet jordtrötthet när vi tog ner ett dött plommonträd förra året och jag drömde om att sätta ett körsbärsträd på samma ställe.
Min arborist som var här förra året och klippte lite träd, sa att på exakt samma plats ska man inte sätta "samma" sorts träd.. men det gick finfint en 1,5 - 2 meter bort typ..

Vi har ett päronträd som inte kommer leva förevigt... (har lite hål i sig..) men vi vill gärna ha samma sort där.. då det känns som den tillhör gården. Funderar på att få det ympat så vi tom har en släkting på plats den dagen det gamla ger med sig.
 
  • Gilla
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Det är ju inte hjärnkirurgi vi pratar om. Klart ni ska ha päronträd. Det är väl bara förväntningarna som bör vara rätt. :love:
Femåringens förväntningar är att vi ska hämta hem ett träd som sedan börjar spruta mogna päron rakt i händerna på henne i samma ögonblick som det planteras. Livets hårda skola har givit henne många törnar, men ännu har hon inte lärt sig att sluta vara galet optimistisk. :p
 
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Femåringens förväntningar är att vi ska hämta hem ett träd som sedan börjar spruta mogna päron rakt i händerna på henne i samma ögonblick som det planteras. Livets hårda skola har givit henne många törnar, men ännu har hon inte lärt sig att sluta vara galet optimistisk. :p
Läs Ellens äppelträd för henne så blir hon mentalt förberedd. :crysmile:
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
halper halper skrev:
Femåringens förväntningar är att vi ska hämta hem ett träd som sedan börjar spruta mogna päron rakt i händerna på henne i samma ögonblick som det planteras. Livets hårda skola har givit henne många törnar, men ännu har hon inte lärt sig att sluta vara galet optimistisk. :p
Vem vet, femåringen kanske är en päronodlare. Hon har bara inte fått något päronträd förut.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vem vet, femåringen kanske är en päronodlare. Hon har bara inte fått något päronträd förut.
Kan så vara!
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Om ni vattnar och gödslar och pysslar om päronträdet ska du se att ni får massor med päron.
Jag blir ju sugen på att sätta ett nytt päronträd själv. :D
 
halper halper skrev:
Femåringens förväntningar är att vi ska hämta hem ett träd som sedan börjar spruta mogna päron rakt i händerna på henne i samma ögonblick som det planteras. Livets hårda skola har givit henne många törnar, men ännu har hon inte lärt sig att sluta vara galet optimistisk. :p
köp rätt sort - vissa kan ju ta upp till 7-8 år innan de ger frukt :oops:

Sitter själv med ett sådant plommonträd.. hade väntat mig skörd för flera år sedan! Sedan läste jag om sorten,. (när det aldrig hände nått).

Jag är iaf av samma åsikt som din femåring - trädet ska explodera i frukt direkt! :love:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
köp rätt sort - vissa kan ju ta upp till 7-8 år innan de ger frukt :oops:

Sitter själv med ett sådant plommonträd.. hade väntat mig skörd för flera år sedan! Sedan läste jag om sorten,. (när det aldrig hände nått).

Jag är iaf av samma åsikt som din femåring - trädet ska explodera i frukt direkt! :love:
Ja 7–8 dagar kan man väl acceptera men år … skämt åsido så blir det nog det träd som (1) finns på orten och (2) snabbast ger frukt och som (3) passar på platsen. Tror att femåringen lätt köper argument som: ”vi kan köpa den där lilla pinnen som påstås vara ett päronträd men i så fall får du vänta jääättelänge innan det kommer päron”. Detta är ”hennes” träd så vad hon än väljer kan vi plantera våra något mer långsiktiga val på annan plats.
 
  • Älska
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
S
halper halper skrev:
Femåringens förväntningar är att vi ska hämta hem ett träd som sedan börjar spruta mogna päron rakt i händerna på henne i samma ögonblick som det planteras. Livets hårda skola har givit henne många törnar, men ännu har hon inte lärt sig att sluta vara galet optimistisk. :p
Äpplen på svagväxande stam ger frukt tidigt. Kanske är samma med päron?
 
halper halper skrev:
Ja 7–8 dagar kan man väl acceptera men år … skämt åsido så blir det nog det träd som (1) finns på orten och (2) snabbast ger frukt och som (3) passar på platsen. Tror att femåringen lätt köper argument som: ”vi kan köpa den där lilla pinnen som påstås vara ett päronträd men i så fall får du vänta jääättelänge innan det kommer päron”. Detta är ”hennes” träd så vad hon än väljer kan vi plantera våra något mer långsiktiga val på annan plats.
Ha koll på vad som pollinerar det :) så blir det nog bra ska du se (y)

https://bogront.se/pollinering-paron/
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ha koll på vad som pollinerar det :) så blir det nog bra ska du se (y)

[länk]
Så klart. Jag kom precis på att jag fällde mitt andra päronträd pga röta. Vad fint, nu har jag också anledning att sätta ett nytt. :love:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Så klart. Jag kom precis på att jag fällde mitt andra päronträd pga röta. Vad fint, nu har jag också anledning att sätta ett nytt. :love:
Finns så mycket kul, behöver minst tre tomter till.. hehe .. vill ha fler träd! :love:
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Finns så mycket kul, behöver minst tre tomter till.. hehe .. vill ha fler träd! :love:
Jag har tre träd, i min pyttelilla trädgård. I den stora trädgården är det bara fem träd. Det är ju alldes för lite... :rofl:
 
Jiji Jiji skrev:
Jag har tre träd, i min pyttelilla trädgård. I den stora trädgården är det bara fem träd. Det är ju alldes för lite... :rofl:
Vad är den stora trädgården? Om det inte är din? :thinking:

När vi flyttade in fanns ett päronträd och två äppel..(ett på innergården och ett på baksidan). Sedan fanns ett stort körsbärsträd bredvid ”storträden ”.. tror inte det är sötkörsbär..

.. vi har själva planterat två plommonträd, ett gult körsbärsträd och ett persikoträd :)

.. och jag skulle ha planterat två pelarträd i höstas, men de fruktsorterna jag ville ha var slut, så det fick skjutas upp! Har inte plats för vanliga .. men pelarvarianten är smart! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.